Příspěvek
od JackK78 » 14 led 2022, 12:40
To inteligentní nabíjení má svůj význam a jako skoro všechno určité výhody i nevýhody.
Zaprvé je třeba říci, že se tak úplně nejedná o inteligentní nabíjení a souvisí to bohužel právě o co nejvyšší úsporu paliva.
Velikost nabíjecího proudu závisí na stupni vybití akumulátoru a jeho kapacitě. Takže pokud budu mít aku např. 36Ah nabitou na 100 % a vedle toho 72Ah nabitou na 50 % tak obě budou mít v daný okamžik stejnou kapacitu. Jaké budou mít startovací proudy je otázka, ale stejně jako nabíjecí, tak i vybíjecí proud závisí na kapacitě baterky, takže klidně ta 72 Ah nabitá na 50 % může dát větší proud než plně nabitá 32 Ah. Co je ale zásadní, tak jsou právě ty nabíjecí proudy. Takže zatímco do té 72 Ah to alternátor může naprat naplno, tak do nabité 32 Ah skoro nic nedá. A jaký to má dopad?
Když jedu a není odběr, tak je alternátor odpojený a ušetřený výkon jde na kola. Když pojedu z kopce a budu brzdit motorem, tak naopak maximum proudu z alternátoru mi půjde do baterie. A tady je jasné, že víc se mi bude rekuperovat energie do polonabíté baterie než do zcela nabité, do které alternátor tak velký proud prostě nedá. Přesně takto fungují mild hybridy a elektromobily, akorát s mnohem většími proudy, protože mají mnohem větší kapacitu baterie a taky místo alternátoru je zde mnohem výkonnější elektromotor, který rovněž funguje jako alternátor. Proto se taky u hybridu a el. aut baterie nenabíjí na 100 %, ale ponechává se tam volná kapacita právě pro tu rekuperaci.
Samozřejmě je otázka, kolik paliva se ušetří. Ono to asi moc nebude, ale v tom ekoběsnění se hold snaží ušetřit pomalu každý ml. Jak moc se tím ničí baterie je také sporadické, protože baterie nemají rádi ani přebíjení, takže ono to udržování kolem 50 % asi nebude tak zlé. Co se týče napětí, tak staré typy aku, gelové a AGM mají trochu jiné voltáže a vybíjecí/nabíjecí křivky. Kdo jezdí pravidelně, tak by s AGM baterií neměl mít problém. Problém je dlouhodobé stání s polonabitou nebo hodně vybitou baterií kvůli sulfataci elektrod.
Proto mi koncepce mild hybridu přijde v řadě věcí lepší a dost možná i úspornější:
-startér a alternátor nahrazuje výkonnější elektromotor, který je schopen jak pomoci s výkonem, tak lépe rekuperovat energii.
- lithiový akumulátor s větší kapacitou netrpí na sulfataci a taky je schopen rázově pojmout větší proudy a tedy lépe rekuperovat energii
Hyundai i30 III Combi 1.5 DPI Smart, Silky bronze
Tucson 2015, 1.7 CRDi
Opel Astra Caravan 1.7 Dti