Správné chování automatického brždění?

Osvětlení, signalizace, audio, pojistky.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

JaSk
Příspěvky: 5
Registrován: 24 lis 2020, 09:29

Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od JaSk » 24 lis 2020, 11:26

Ahoj,

Na jaře jsem koupil nový Hyundai i30 combi ve výbavě all inclusive s automatickou převodovkou. Nenajezdil jsem ještě ani 4000 km a už se mi třikrát spustilo automatické brzdění (nejsem si jistý jak se konkrétní asistent jmenuje). Jeho spuštění nikdy nepředcházelo obrazové ani zvukové upozornění, ale především, jakmile se toto brzdění spustí tak neskončí, dokud vůz plně nezastaví. To je problém především ve vyšších rychlostech, kdy je například v hustém provozu nutné rychle přibrzdit z 80 na 50 a pak je možné pokračovat, jenže pokud se spustí tento asistent , tak vůz místo toho zastaví úplně, což způsobuje velice nebezpečné situace protože takové chování z pochopitelných důvodů nikdo z ostatních řidičů neočekává a bohužel to také nakonec vedlo ke kolizi (řidič za mnou zastavení nečekal, neměl dostatečný odstup a narazil do mě).

Nyní mám obavu, že se podobná situace bude opakovat. Snažil jsem se tento problém konzultovat s prodejcem, od kterého jsem vůz koupil, ale tam mi v podstatě řekli, že je takové chování v pořádku, což mi ale připadá velice nepravděpodobné. Vím, že systém lze vypnout, ale jednak je to třeba dělat před každou jízdou a druhak tím přicházím o důležitého asistenta, který kromě výše zmíněného výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy. Myslím, že by mohlo částečně pomoci upravení citlivosti, aby se systém nespouštěl tak často, ale to uživatelsky není možné(assistenta lze pouze zapnout, nebo vypnout). Druhá věc je, že bych očekával, že když pominou podmínky pro spuštění asistenta (vozidlo přede mnou přestalo brzdit a naopak se vzdaluje), přestane auto brzdit a já budu moct plynule pokračovat v jízdě. Nebo je takové chování skutečně v pořádku? Máte někdo podobnou zkušenost?

Díky

Reklama
 

dibarbora
*****
Příspěvky: 1644
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od dibarbora » 24 lis 2020, 11:35

Kontrolná otázka... rozprávame sa o adaptívnom tempomate alebo systéme (asistenta) núdzového brzdenia?

Ak B je správne, tak toto nemáš čo konzultovať s predajcom, ale so servisom. Ak z toho vznikla nehoda, tak o to horšie. Systém núdzového brzdenia, pokiaľ sa nepribližuješ rýchlo k prekážke nemá čo brzdiť. Ak prekážku prestane registrovať tak s pomocou musí prestať. Aj v prípade aktivácie, musí najprv upozorniť hláškou a zvukom, až potom začne brzdiť...
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.

Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11059
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Mr. HYUNDAI » 24 lis 2020, 13:21

Nemluvě o tom, že citlivost reakce systému nouzového brzdění nastavit jde :D .
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
23. (HYUNDAI 13.) i30 PDE FB 1,0 T-GDi DCT Smart

Uživatelský avatar
Sanchez
***
Příspěvky: 518
Registrován: 01 lis 2020, 13:20
Bydliště: Rakovník

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Sanchez » 24 lis 2020, 17:25

Len mi napadlo kombo adaptivneho tempomatu a nudzoveho brzdenia nasledne.
Kolega by mohol presne popisat situaciu.
i30 Fastback 2019 PDE Trikolor-komfort, 1,6 crdi 100 kw, polar white

[SK]peter
**
Příspěvky: 104
Registrován: 09 pro 2018, 12:25

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od [SK]peter » 25 lis 2020, 07:35

Môžeš nastaviť aj nižšiu citlivoť nudzového brzdenia.

Mne za 2 roky čo vlastným i30 ani raz nezabrzdil. Maximalne pipal :( ked som sa prudšie priblizil k vozidlu predomnou.

Nebude to tvojim jazdnym štylom a lepením sa na ostatne auta? :)

Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2594
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Richard555 » 25 lis 2020, 10:03

Jen poznámka, to jsou samé systémy co zvyšují bezpečnost a pak z někoho vyleze že vlastně zvyšují nebezpečnost :shock: Představuju si situaci, kdy mi to někdo z připojováku, jak bývá zvykem, to pošle do pruhu v 60 a mám tam 120 v pravým a vedle v levým jiné auto mě předjíždí..... Chceš mi říci že v takovém případě mě to asistent zakápne do zastavení a zůstanu tam trčet "na odstřel" :roll: Děkuji ale takovou nevyzpytatelnou věc nechci :!:
Nechci se děsit při jízdě nějakým systémem co si nezávisle na mě udělá co chce, navíc někdy udělá, někdy ne.... v podstatě se jedná o ruskou ruletu na silnici :roll: Možná pamatujete na nehodu v tunelu Blanka jak to tam někdo dle videa v levém pruhu zakáp do 0 dokonce myslím že to byla I30... byla tu o tom diskuze a já říkal, že to způsobil brzdový asistent, protože zakápnout to do 0 v levým pruhu to prostě normální člověk - řidič neudělá, pokud není sebevrah :!:
IX55 3,0 CRDI automat 4x4 , Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005, YAMAHA 125 Majesty 2005 , bejvávalo: Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG, Škoda Felicia Kombi 1,3MPI, Pontiac Le Mans, Mistubishi Space Wagon, Škoda Favorit 136, Moskvič 2140, Moskvič 403, skůtr ČZ 175

Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11059
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Mr. HYUNDAI » 25 lis 2020, 10:09

Zrovna tuhle nehodu v Blance, a máš pravdu s i30, mi to taky připomnělo. Akorát, že v Blance to i30 neodnesla, protože řidič za ní to ještě stihl, až ten třetí to nedal :( . Takže i30 vesele odjela a za ní rozsekaný auta ](*,) ](*,) ](*,) . Je to o nastavení toho systému, je zapotřebí to přenastavit na nejnižší citlivost a nejpozdnější reakce, pak je to v klidu. Ale to nic nemění na tom, že to je potencionálně nebezpečná hračka. Otázka ovšem též zní - co je k tomu uvedeno v návodu, které jsme si odvykli číst? A klidně přiznám, že já to taky nečetl :oops: .
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
23. (HYUNDAI 13.) i30 PDE FB 1,0 T-GDi DCT Smart

thaischumi
**
Příspěvky: 125
Registrován: 05 srp 2020, 09:03

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od thaischumi » 25 lis 2020, 16:47

Mr. HYUNDAI píše:
25 lis 2020, 10:09
Zrovna tuhle nehodu v Blance, a máš pravdu s i30, mi to taky připomnělo. Akorát, že v Blance to i30 neodnesla, protože řidič za ní to ještě stihl, až ten třetí to nedal :( . Takže i30 vesele odjela a za ní rozsekaný auta ](*,) ](*,) ](*,) . Je to o nastavení toho systému, je zapotřebí to přenastavit na nejnižší citlivost a nejpozdnější reakce, pak je to v klidu. Ale to nic nemění na tom, že to je potencionálně nebezpečná hračka. Otázka ovšem též zní - co je k tomu uvedeno v návodu, které jsme si odvykli číst? A klidně přiznám, že já to taky nečetl :oops: .
Nevím jestli není kvůli nižší výbavě, ale v nastavení mám FCA (automatické brzdění) pouze zapnout a vypnout (a navíc jen dočasně), citlivost jde nastavit pouze u FCW (to pípání), která si myslím nemá na citlivost FCA vůbec vliv (to mám nejvyšší, pípá se mi při každé jízdě skoro, ale FCA se mi neaktivovalo ani jednou)
i30 kombi 2019 1.4 T-GDI Comfort "Clean slate blue"
Focus mk2 kombi FL 2008 1.6 TDCi 66kW 28x xxx km
RIP Focus mk1 kombi 2004 1.8 TDCi 74kW 414xxx km

Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11059
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Mr. HYUNDAI » 25 lis 2020, 17:00

Všechny 3 auta s čistě kamerovým systémem už nás opustily, tak se nemám kam podívat :( . Ale popisovaný problém ani jedno z těch aut nespáchalo :-k .
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
23. (HYUNDAI 13.) i30 PDE FB 1,0 T-GDi DCT Smart

Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 452
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od stefanpilat » 25 lis 2020, 17:07

Auto mám sice zatím jen od února, ale FCA mi zatím taky nezabrzdilo ani jednou. Buď má ten systém u JaSka nějakou závadu nebo bude problém v něčem jiném (co ten adaptivní tempomat)?
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)

JaSk
Příspěvky: 5
Registrován: 24 lis 2020, 09:29

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od JaSk » 26 lis 2020, 09:51

dibarbora píše:
24 lis 2020, 11:35
Kontrolná otázka... rozprávame sa o adaptívnom tempomate alebo systéme (asistenta) núdzového brzdenia?

Ak B je správne, tak toto nemáš čo konzultovať s predajcom, ale so servisom. Ak z toho vznikla nehoda, tak o to horšie. Systém núdzového brzdenia, pokiaľ sa nepribližuješ rýchlo k prekážke nemá čo brzdiť. Ak prekážku prestane registrovať tak s pomocou musí prestať. Aj v prípade aktivácie, musí najprv upozorniť hláškou a zvukom, až potom začne brzdiť...
Díky za odpověď. V jednom z případů byl adaptivní tempomat zapnutý, ve dvou případech ne. Já jsem se ptal nejdřív prodejce, ten řekl, že je to v pořádku a ať to proberu se servisem a tam mi řekli to samé, ale spíš to působilo, že se jim to nechce řešit... Vždy když se to spustilo, tak to bylo náhle bez předchozího varování, v tu chvíli začalo celé auto blikat a pípat a zabrzdilo až do úplného zastavení bez toho, abych to mohl nějak ovlivnit.

JaSk
Příspěvky: 5
Registrován: 24 lis 2020, 09:29

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od JaSk » 26 lis 2020, 09:54

Sanchez píše:
24 lis 2020, 17:25
Len mi napadlo kombo adaptivneho tempomatu a nudzoveho brzdenia nasledne.
Kolega by mohol presne popisat situaciu.
Díky za odpověď. V jednom případě to bylo s adaptivním tempomatem, dvakrát ne. Ve všech případech auto přede mnou začalo prudce brzdit, já začal brzdit také a teprve někde poté se spustilo automatické brždění. Napadlo mě ještě, že to mohlo být v okamžiku, kdy já už přestával brzdit, protože jsem situaci považoval za "Zvládnutou" ale automatu se to nelíbilo... ale jistý si tím nejsem

JaSk
Příspěvky: 5
Registrován: 24 lis 2020, 09:29

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od JaSk » 26 lis 2020, 09:58

[SK]peter píše:
25 lis 2020, 07:35
Môžeš nastaviť aj nižšiu citlivoť nudzového brzdenia.

Mne za 2 roky čo vlastným i30 ani raz nezabrzdil. Maximalne pipal :( ked som sa prudšie priblizil k vozidlu predomnou.

Nebude to tvojim jazdnym štylom a lepením sa na ostatne auta? :)
Díky za odpověď. U toho asistenta uživatelsky nižší citlivost bohužel nastavit nelze, v menu je jen možnost zapnout\vypnout. Toto mi potvrdil i prodejce a servis. Dotaz na jízdní styl je pochopitelný, ale myslím si, že tím to nebude. Odstup si udržuji, ve dvou případech byl se mnou spolujezdec\také řidič, který mi potvrdil, že dle jeho názoru jsem měl situaci pod kontrolou a nechápe proč se automat spustil. Ale toto vše je samozřejmě subjektivní.

JaSk
Příspěvky: 5
Registrován: 24 lis 2020, 09:29

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od JaSk » 26 lis 2020, 10:00

Richard555 píše:
25 lis 2020, 10:03
Jen poznámka, to jsou samé systémy co zvyšují bezpečnost a pak z někoho vyleze že vlastně zvyšují nebezpečnost :shock: Představuju si situaci, kdy mi to někdo z připojováku, jak bývá zvykem, to pošle do pruhu v 60 a mám tam 120 v pravým a vedle v levým jiné auto mě předjíždí..... Chceš mi říci že v takovém případě mě to asistent zakápne do zastavení a zůstanu tam trčet "na odstřel" :roll: Děkuji ale takovou nevyzpytatelnou věc nechci :!:
Nechci se děsit při jízdě nějakým systémem co si nezávisle na mě udělá co chce, navíc někdy udělá, někdy ne.... v podstatě se jedná o ruskou ruletu na silnici :roll: Možná pamatujete na nehodu v tunelu Blanka jak to tam někdo dle videa v levém pruhu zakáp do 0 dokonce myslím že to byla I30... byla tu o tom diskuze a já říkal, že to způsobil brzdový asistent, protože zakápnout to do 0 v levým pruhu to prostě normální člověk - řidič neudělá, pokud není sebevrah :!:
¨

Díky za odpověď. To je právě to čeho se teď bojím. Co když se mi do stane na dálnici v levém pruhu při 130? Navíc automat nejde ani trvale vypnout, pouze před každou jízdou jako start\stop systém

Uživatelský avatar
Ambr0
*
Příspěvky: 12
Registrován: 20 říj 2021, 10:25

Re: Správné chování automatického brždění?

Příspěvek od Ambr0 » 27 říj 2021, 09:39

Zdravím,

k téme mám dve veci:

1. Auto mám len 1/2 roka a systém autonómneho núdzového brzdenia (systém FCA) sa mi spustil už 2x. Prvý raz oprávnene (z pohľadu auta), keď sa na križovatke z boku priblížilo zo zle viditeľného príjazdu auto a bolo už dosť blízko. Vzhľadom k minimálnej rýchlosti si ale myslím, že to bola normálne riešiteľná situácia. Druhý krát podľa mňa úplne zbytočne, keď som obchádzal výmol na ceste a auto smerovalo čelom k chodcovi, ktorý išiel po krajnici, ale ktorý bol dosť ďaleko na širokej ceste, úplne štandardná situácia, takže dosť veľké, nemilé prekvapenie a šok z núdzového brzdenia.

2. Už druhý krát mi začala blikať kontrolka systému varovania pred čelným nárazom (systém FCB) - pokiaľ tie systémy identifikujem a pomenúvam správne. Prvý krát hlásila orazovka niečo o tom, aby som systémy prekontroloval. Neviem ako asi... A druhý krát dnes a to hlásila niečo v zmysle že ten predný radar má nejaký problém (zanesený, zašpinený, zamrznutý???). Nezapamätal som si to, lebo keď som kontrolne vypol motor a následne naštartoval, tak už nesvietilo nič. Neviem, kde ten radar je a či sa môže tak ľahko zašpiniť a či to teda bude následne hlásiť problém každú chvíľu.

Zatiaľ teda s bezpečnostnými systémami viac patálií ako úžitku. Dúfam, že budú k úžitku, keby to náhodou bolo skutočne vážne potrebné...

Odpovědět

Zpět na „i30 2016- Elektronika“