úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Vše kolem úprav na Vašem miláčkovi - kola, hudba, osvětlení, úpravy motoru, styling.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

cestovatelcasem
**
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2022, 17:19

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od cestovatelcasem »

Což o to, pokud jde o násosku, po měsících přemýšlení, jak eliminovat riziko nežádoucího vniku vody dovnitř, už tak nějak vím co na to... Řešeni od Afe (56-70005S) je oproti řešení od Velossy přeci jen asi lepší a inteligentnější. Navíc mně už dřív amíci po e-mailu potvrdili, že by měl jít namontovat i na nárazník mý 1,4l atmosféry. Afe násoska má totiž hned u vstupu vzduchu do násosky i svislej otvor/vývod pro případ nějakejch šílenejch dešťů, aby voda rovnou odtejkala pryč.
Mám pak ještě 2 DIY řešení, jak riziko vody trochu eliminovat. Jednak přidělat kovovou mřížku s jemným žebrováním hned na obou vnějších otvorech v násosce (kupodivu by se na to nejlíp hodily kovový ultrajemný filtry do větráků ve stolních kompech :D ). Pro představu tloušťka oka v řádu max. 2mm. Prostě taková alespoň částečná ochrana proti zrnkům písku, hmyzu, listí atd.
Nakonec ještě taková hudlařina, ale asi by to taky trochu pomohlo - na dno nejníž položenýho místa Afe airboxu záměrně provrtat durch nejmenším možným vrtákem dírku pro postupnej odtok vody pro případ katastrofickejch scénářů, kdy by se dostalo hodně vody přímo do airboxu. Sice jsem trochu přemejšlel, jestli by se tím paradoxně nevytvářelo riziko zpětnýho vniku vody do airboxu zespoda z motorový části při ukrutných deštích, ale pokud bude dírka fakt malinkatá (něco jako dírka/ventil u víčka nálevky chladicí kapaliny motoru), mělo by snad bejt tohle riziko minimální...

Ono to všechno vypadá trochu složitě. Se známým si na to pro jistotu vyhradíme 2 dny, protože se může stát, že nepůjde přesně namontovat Afe org. hadice od airboxu k motoru a bude se muset doobjednávat něco podobnýho (adaptér), jako musel tenhle maník u jinýho auta https://www.youtube.com/watch?v=z7KXoyT_z-U

...ale jinak by asi zdejší zkušenější (Mr.Hyundai, Mexican, idam.i.... :) ) určitě potvrdili, že to tak zdlouhavá práce bejt nemusí...když se něco nepo***e.
Úplně bez filtru bych ale jezdit nezkoušel, byť jen kvůli testu, ani u nás na horách...
Přílohy
Velossatech_big_mouth_Ram_air_intake_for_i30_PD+Elantra_2017-19 -2.jpg
Velossatech_big_mouth_Ram_air_intake_for_i30_PD+Elantra_2017-19 -2.jpg (59.81 KiB) Zobrazeno 333 x
Velossatech_big_mouth_Ram_air_intake_for_i30_PD+Elantra_2017-19.jpg
Velossatech_big_mouth_Ram_air_intake_for_i30_PD+Elantra_2017-19.jpg (196.92 KiB) Zobrazeno 333 x
Takeda_56-70005S_black_momentum_dynamic_air_scoop -30_PDE-Elantra -2.jpg
Takeda_56-70005S_black_momentum_dynamic_air_scoop -30_PDE-Elantra -2.jpg (251.64 KiB) Zobrazeno 333 x
Takeda_56-70005S_black_momentum_dynamic_air_scoop -30_PDE-Elantra -1.jpg
Takeda_56-70005S_black_momentum_dynamic_air_scoop -30_PDE-Elantra -1.jpg (77.68 KiB) Zobrazeno 333 x
Reklama
 

103kw
*
Příspěvky: 72
Registrován: 13 čer 2024, 19:33

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od 103kw »

Tak zamezení nasátí vodních kapek u náporového sání záleží čistě na rychlosti proudění v sací svislé trubce.
Takže trochu výpočtů :
U čtyřtaktního motoru nasaje každý válec každou druhou otáčku klikové hřídele.
Tedy plný objem vzduchu (1,4 lirů v tvém případě) nasají 4 válce dohromady 2x za jednu otáčku kliky.
Pokud pojedeš na 2000 ot/min tak je to 5600 litrů za minutu a při 6000 ot/min je to 16800 litrů nasátého vzduchu za minutu.
Pokud (jen odhaduju) je průchod tou náporovou trubkou 10*5cm tak to je 0,5 dm2 neboli 0,005m3.
A rychlost proudění v sání bude podle vzorce v = Q / S = 0,093 [m3/s] / 0,005 [m3 ] = 18 [m/s] (pro 2000 ot/min) a 56 [m/s] (pro 2000 ot/min) neboli 67 km/hod pro 2000 ot a 201 km/hod pro 6000.
Pokud si představím kapku která letí rychlostí 200 km/hod tak ta se rozhodně nenechá strhnout gravitací a proletí až na filtr. A to bude platit i v případě že je kapka na jemné mřížce. To tu mřížku vysuší lépe než fén. Zas na druhou stranu co je voda. Hlavně H2O a pokud je dostatečně vysoká teplota ve válci tak se to rozloží na H2 + O. To by mohlo shořet. Problém bude že celé sání bude mokré a bude reznout a plesnivět.

Jo a projet se třeba půl kilometru bez filtru rozhodně není žádný problém. Vem si kolik toho filtr zachytí za 10000km. Takže za 1km se do motoru dostane 1/10000 toho co vidíš na filtru. To rozhodně není problém.
Uživatelský avatar
Romanesku
*
Příspěvky: 20
Registrován: 21 srp 2025, 11:57

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od Romanesku »

keď som bol mladší, kúpil som si na Favoritku bavlnenú šišku King Dragon - samozrejme bola priamo v motore a nasávala teplý vzduch, takže celé zle. Ale ešte aj pred ohriatím motora kedy nasávala studený vzduch, bolo jediné pozitívum toho celého ZVUK - ako sa motor nadýchol :lol:
Dnes mám doma dve 1,4 atmo (fiat 70kw a i30 80kw) a ten _Hyu v sériovom stave má pekný hlboký zvuk - skoro ako 2 liter :D - a výkonom je to veľmi statočný bojovník - až sa čudujem že to potiahne aj z nízkych otáčok bez vytáčania (jasné že svoje spraví krátka prevodovka a charakteristika plynového pedála "všetko v prvej tretine") ... normálne nemám potrebu s tým niečo robiť - ale rád by som sa niekedy zviezol týmito novšími Hyundajmi v atmosfére - už majú síce menší výkon, ale kruťák posadený nižšie (na mojej starej Gamme mi paradoxne skôr chýba 6 kvalt a nie výkon v nízkych otáčkach).
Pardon trošku za off topic.
i30 CW - 1,4 cvvt 80 kW 2011 facelift 1. gen
cestovatelcasem
**
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2022, 17:19

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od cestovatelcasem »

No, je to už docela velký teoretizování, ale pokud jde o zabránění vniku vody do motoru skrz sání, sázím na to, že pěnový typy tuningových filtrů jsou považovaný za docela voděodolný (a údajně ani některý bavlněný nejsou tak úplně hrozný vůči vodě):
https://karefoam.in/difference-between- ... ir-filter/

Někde píšou, že ty pěnový foam, zvlášť pokud jsou to dražší z polyuretanu, jsou vysoce voděodolný, proto se prej používaj v mariňáckejch motorech https://www.gtintake.com/en/post/foam-a ... intake-kit
A pokud by se snad při nějakym monzunu dostalo do airboxu ještě víc vody, spoléhám holt na to, že brzy odteče tou mnou nouzově navrtanou dírkou na dně airboxu :D

Nedávno jsem jel na D5 při hodně velkym dešti mezi Hořovicema a Berounem. Tak velkym, že už přestávala stačit nejvyšší rychlost stěračů u mý i30. Což je zase jiná bolest, která mě fakt dost štve - zvlášť u nás na horách jsou silný a prudký deště docela častý a fakt by se hodil ještě rychlejší stupeň stěračů, jaký měla naposledy naše stará Lantra 2000 (a třeba i tráboše a vartburgy jí měly!). I kdyby jen na jízdu "krokem". Musel jsem kvůli snížený stabilitě beztak už málo stabilní i30 s vlečkou vzadu zpomalit na bezpečných cca 110km/h (tachometrových), abych auto nerozkejval, neudělal nějaký hodiny nebo tak něco...
Takže při výpočtech, kolik asi tak může motor nasát vzduchu spolu s trochou vody při ještě vyšších dálničních rychlostech, by s 200km/h případem asi nemělo smysl kalkulovat, nehledě na to, že naše atmosféra beztak nedá ani 180km/h... V případě mý osoby po pár nehodách obzvlášť - jezdím opatrnějš :roll:

Rezivění: ale čeho? Motoru (škrtící klapky?)? Vždyť dnes už v sání prakticky není žádnej korozivní materiál. Všechno nejrůznější plasty, guma, silokonový hadice nebo nerez. Nanejvejš shitovní úchytový šrouby. I upínací spony už se dělaj i z nerezu.
103kw
*
Příspěvky: 72
Registrován: 13 čer 2024, 19:33

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od 103kw »

200km/hod není rychlost vozidla ale rychlost proudění vzduchu (1,4 litrového 4 válcového 4 taktního) v sacím potrubí o rozměrech 10x5cm při 6000 otáčkách motoru. Klidně můžeš stát na místě na neutrál a s vytočeným motorem do omezovače ti takto rychle poletí vzduch v sání. Samozřejmě s větším průřezem sání se to zpomalí např. v kulaté rouře o průměru 10cm to bude jen 128km/hod.

Rezivění jsem myslel bloku motoru a i sacích ventilů
cestovatelcasem
**
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2022, 17:19

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od cestovatelcasem »

Ok, dík za objasnění...
Jinak u autorizovanýho servisu jsem si ověřil, že naše atmosféra fakt žádnej air flow sensor mít nemá. I když teda zpoza OEM airboxu (viděno jen zespoda po odmontování podmotorovýho krytu) nějakej kabel přeci jen vede, ale to asi není k air flow sensoru... Takže by fakt asi výměně OEM sání za to od Afe nemělo nic elektrickýho bránit.

Tohle vlákno sice nemá bejt o chiptuningu (vždycky jsem byl vůči němu opatrnej), ale co si myslíte o týhle (údajný) novince od Afe? Píšou, že by mělo bejt kompatibilní i s i30 "international model", i když atmosféru opět nelistujou... :
https://afepower.com/afe-power-77-87001 ... wer-module
https://blog.afepower.com/scorcher-blue ... lications/

Prej nemá zanechávat žádný "stopy" na ECU atd. Na první pohled vypadá slibně, zvlášť pro nás majitele dejchavičnejch atmosfér, ale nějak nerozumím tomu, jak to může pracovat... Dneska je fakt takovejch doplňků, co se prodávaj s impozantníma tvrzeníma o zlepšení výkonu...
Přílohy
1,4l_MPI_G4LC_sani -kabel.jpg
1,4l_MPI_G4LC_sani -kabel.jpg (192.24 KiB) Zobrazeno 52 x
Durino
**
Příspěvky: 225
Registrován: 01 úno 2017, 13:19

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od Durino »

Tieto pripravky su hlavne pre turbomotory, tam sa mozu "hrat" s turbom, pri atmosfere je to zlozitejsie a samozrejme nie je tak vyrazne navysenie vykonu. Atmosfera potrebuje vyladit zdanlive detaily - kazdy detail "trochu" zavazi. A trochu+trochu+trochu=mam vysledok. Ale nemozes to porovnavat s turbom (relativny narast vykonu po uprave). Pri atmosfere navysujes po kW, pri turbe nasobne viac. Hlavne musis mat co najlepsie spalovanie -> priepustne, plynule a studene (vramci moznosti) sanie (obalovane sacie rury tepelnou izolaciou, hlinikovou paskou), priepustny (alebo cisty) filter vzduchu, dobre sviecky (Denso Iridium Power), kvalitny benzin, dobru vyfukovu sustavu - velmi zalezi na co najlepsom vyprazdnovani valcov. Udrzat vyfukove plyny co najdlhsie horuce (zaizolovane vyfukove zvody), pripadne aj cele vyfukove potrubie. Idealne je mat dobre zvody od vyroby (rovnake dlzky rur od valcov ku katalyzatoru, alebo sa daju dat sportove zvody aj sportovy katalyzator, ale to je cena uz inde). Nezakarbonovany motor, pravidelne vymeny oleja. Odlahcene disky. No a k tomu mozes pridat ciptuning na mieru (hlavne po uprave sania a vyfuku). A aj "hardcore" veci nie pre kazdeho - UF5-2 a BAC colis (tieto veci pomahaju k co nejlepsiemu spalovaniu). Vsetko najdes v mojich prispevkoch, ked pohladas. Vsetky tu spominane veci som sam odskusal (okrem tych modulov na zvysenie vykonu a sportovych zvodov a katalyzatora), takze viem, o com hovorim. Ide o to, ci to chces robit za co najmenej penazi, alebo ti na peniazoch az tak nezalezi. Ja som sa pomerne lacnymi upravami dostal z 1,25 MPI 62kW na priblizne rovnaku uroven vykonu ako 1,0T-GDI 74kW. Teraz je z toho "mala raketa", oproti tomu, co to bolo. Najdrahsia bola vymena diskov za lahsie (disk za 100Euro + TPMS 50 Euro) a ciptuning (240 Euro). Ostatne veci som si robil sam.
Uživatelský avatar
Minko
****
Příspěvky: 1070
Registrován: 08 říj 2017, 14:57
Bydliště: okr. Dunajská Streda

Re: úvahy k malým úpravám sání u 1,4l MPI (G4LC)

Příspěvek od Minko »

Zase ten nezmysel BAC coil :mrgreen:
Dacia Duster TCe 100 LPG Arizona Orange Journey + country pack 01/2024-
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Odpovědět

Zpět na „i30 2016- Úpravy (tuning)“