Ceníková cena 832 890.-
Sobota 5.6.2021, opět skoro stejná sestava, až na výjimky potvrzující pravidlo. O měsíc starší a místo setkání se lehce proměnilo, jak realitě uvědomění si svého věku, tak snad proto, že Štěpán vybral to, co vybral včetně místa s tím naprosto korespondujícím – tzn. RETROAUTOMUZEUM ve Strnadicích.
49.6977639N, 14.5481928E
https://www.retroautomuzeum.com/
Kdo jste věku něco pamatujícího a ještě jste tady nebyli, moc vřele doporučuji návštěvu. A jestli si myslíte, že vám na to stačí chvilka, vězte, nechte si na to času víc. To co je tady k vidění, je až opravdu k neuvěření, včetně konceptu celého muzea a areálu. Smekám klobouk a tleskám s úctou.
Pojďme si něco amatérsky povědět o testu vozidla a mému pohledu a pocitům z něj. Už na začátek předesílám, že je to pohled veskrze amatérský, popisující moje subjektivní dojmy z jízdy v tomto autě, jejich utřídění v hlavě - nejen - a převedení do psané formy.
Tady na fóru a nejen tady, je znám můj postoj a názor k elektrifikaci automobilismu, obzvláště té vynucovací, diktované a 100%. A na té se nic nemění a myslím si, že hned tak nezmění. Nicméně chce-li člověk být alespoň rámcově objektivní, měl by se seznámit i s věcí, na kterou má svůj vyhraněný názor. Proto i já, stará rezavá fosilní konzerva postupně procitám a zkouším věci do nedávna mě cizí. Takže po vyzkoušení systémů MHEV bylo na čase se posunout k režimu aut se systémem HEV.
A jeden takový na mě ve Strnadicích čekal. Abychom si udělali představu o čem to celé je, tady je galerie a podrobnosti k vozidlu, které bylo předmětem test. Doslova tohle vozidlo.
https://centrumpraha.hyundai.cz/vozy-be ... 2020/49163
K výbavě vozu se vyjadřovat nebudu, ta je popsána dostatečně v předešlých testech. Motor 1,6TGDi je také dostatečně rozebrán v předchozích testech, ať je to ve verzi samotné, tak ve verzi MHEV. Takže teď je na řadě zvědavost s pohonem HEV. 139kW/230 HP a 235nM slibují docela zajímavé svezení, jestli to dává smysl, zjistíme dále.
Takže nasedáme už do známého vozu, trochu v dnešní době a za tuto cenu překvapí obyčejný zasouvací klíček. Chcete víc? Připlaťte si další paket, budete mít tlačítko a bezklíčové ovládání atd. Ach jak lacině podobné jinému koncernu. Smysl = nula.
První co překvapí je ticho a ticho prosté čehokoliv, jen hláška na displeji palubovky, že je systém připraven k provozu. No jo, elektrika. Na voliči zmáčkeme P a nic. Zkusím D, aktivují se senzory a kamera a zase nic. Zkouším vše znovu, včetně N,P a opět D a pořád stojím. Až třetí pokus se povedl, chtělo to držet tlačítka nepatrně déle, nevím proč, posléze se již situace neopakovala a vše fungovalo bez jakéhokoliv zaváhání. Asi mu bylo moc teplo, nedivil bych se.
Vozidlo se probouzí jen na baterii a i klimatizuje, ventilátory fungují, vše běží bez jakéhokoliv zásahu motoru. I rozjezd, pokud na plyn/akcelerátor netlačíte příliš, probíhá naprosto potichu a na elektřinu. Pokud to vydržíte a nešlapete na plyn příliš, pojede auto na elektřinu do rychlosti cca 80km/hod, nebo dokud bude- dle managementu baterie - v ní dostatek energie. Pokud bude v úrovni (kterou si elektronika vyhodnotí po svém, bez jakéhokoliv Vašeho zásahu), nízké, aktivuje se motor a jedete bez jakéhokoliv cuknutí, trhnutí, čehokoliv prostě dál na benzínový motor, který zároveň s pohonem vozu, dobíjí baterii, ať už generátorem, nebo rekuperací. Vše poznáte při normální jízdě, jen pohledem na displej, kde se Vám vše graficky zobrazuje. Jinak podle pocitů, nepoznáte nic. Prostě si to auto žije svým životem, bez toho, abyste to mohli nějak ovlivnit. Zajímavý poznatek.
Druhý zajímavý poznatek je ten, že v minulém testu tolik kritizovaná úroveň rekuperace, je v tomto případě opravdu zvládnutá o několik tříd lépe. Bravo! Tady už je to radost používat a je jedno, jestli v ECO, nebo SPORT módu.
V konkrétním voze jsou dva módy provozu. A to je ECO a SPORT.
Po proběhlém testu, můžu za sebe s klidem napsat, že v módu ECO bych dokázal fungovat prakticky 90% i víc času a potřeb. Jízda v tomto režimu je to, pro co bylo vlastně auto stvořeno. Každodenní použitelnost a pohodové svezení s rozumnými náklady na provoz. Spolehlivost je s uvedenými okolnostmi výše s motory TGDi otázkou. Otázkou spíš do pranice. A ta pranice má opravdu nejistý výsledek.
Režim SPORT, to je kapitola sama pro sebe. Pokud v ECO režimu občas pochybujete o deklarovaných 230 koních a někdy je i delší dobu hledáte, tak po přepnutí módu o nich okamžitě dostanete pádný důkaz. Natolik pádný, že je to chvílemi až zarážející a v určitých rychlostech- nebudu je tady zmiňovat až limitní. Limitním myslím to, kdy Vám auto dá najevo, že tady už to opravdu jeho šálek kávy není a nebude. Ono to v těch rychlostech už ani není legrace, takže dobře, že to dostanete patřičně najevo. A snad vždy včas.
Víc, než ujištění o tom, že tam těch 230 koní je myslím, že není potřeba.
Jinak je to prostě Tucson. Není a nikdy to už nebude mým šálkem kávy. Ale je to dobré auto a za mě, rozhodně smysluplnější než 1,6TGDi MHEV, ten považuju za naprosté šlápnutí vedle. I když ten příplatek je citelný. Ale za to co dostanete je adekvátnější než u MHEV. Spotřeba paliva u HEV je až zarážející na takovou krabici. Ale je pravdou, že jsem neměl možnost do testu zahrnout dálniční jízdu. I tak si myslím, že se s tímhle vozem bude dát dlouhodobě jezdit i pod 7l/100km.
Takže co napsat závěrem.
Tenhle test mě donutil se zamyslet, zamyslet se nad směrováním do budoucna. Dokud to bude možné, chtěl bych se v autě obejít bez těchto systémů. Bohu díky se mi to zatím ještě daří. Ale je mi jasné, že se tomu stejně asi neubráním. A vzhledem k mému věku, už budu požadovat spolehlivost. A tady narážíme na jeden z problémů. Nikdo zatím neví, jaká bude dlouhodobá spolehlivost motorů 1,6TGDi Smartstream v kombinaci s HEV. Všeobecně renomé minulé 1,6TGDi nebyla valná a dlouhodobá, alespoň co do proběhu km se nikde moc nezmiňuje.
Časté starty, vypínání, přímý vstřik benzínu, zvyšující se podíl Biosračky v benzínu a kdo ví co ještě ti diktátoři z Bruselu vymyslí. Takže tady by byl nabíledni spíš atmosférický motor. Automaty už budou prakticky standartem. Divím se, že konstruktéři nešli i tímto směrem.
Měl jsem shodou okolností, naprosto neplánovaně si vyzkoušet minulý pátek v Komárně u zákazníka Toyotu CHR 1,8 Hybrid. Z mého pohledu i po včerejším testu naprostý etalon hybridu i pocitově. Vím, je to jiná kategorie a 2,0 v Toyotě by byl ještě trochu lepší. Ale s tím autem se jezdilo, no prostě výtečně.
Až šokujícně výtečně. A dlouhodobé zkušenosti Toyoty s hybridy jsou nepominutelné. Takže, pokud bych měl výhledově někam směřovat, bylo by to asi tímto směrem.
Hyundai Tucson HEV je milé překvapení, jednoznačně. Rozhodně bych na něm oželel 19“ palcová kola a rychle obul 18“, jak kvůli komfortu, tak i hmotnost, spotřeba a lehká nervozita ve vyšších rychlostech na volantu.
Rozhodně co bych každému zájemci o tohle auto doporučil je vyzkoušet si jej.
Ne na zkušební jízdu na pár minut a kilometrů. Minimálně na pár hodin, jeden den. Vyzkoušet ve všech uvažovaných režimech a nevynechat dálnici. Pokud budete spokojení a rozhodnete se pro něj, myslím, že nebudete litovat.
Díky všem kteří se včera zúčastnili, díky Štěpánovi za organizaci a nápady, díky HC Praha za možnost vyzkoušet tuhle motorizaci.
Mějte pohodové nedělní odpoledne


 :
 :

 
  
  Když si k tomu přidáte opravdu použitelný a naprosto parádně fungující systém rekuperace, který je schopen baterii dobíjet opravdu "za chodu", aniž by k tomu potřeboval 30km dole kopcem, tak zjistíte, že je to výborně fungující celek, který bude majiteli dělat jen radost... minimálně mě by dělal, ale to až v závěrečném shrnutí.
  Když si k tomu přidáte opravdu použitelný a naprosto parádně fungující systém rekuperace, který je schopen baterii dobíjet opravdu "za chodu", aniž by k tomu potřeboval 30km dole kopcem, tak zjistíte, že je to výborně fungující celek, který bude majiteli dělat jen radost... minimálně mě by dělal, ale to až v závěrečném shrnutí. Aby u mě před barákem stálo, muselo by to vypadat následovně. Výbava a motorizace, přesně jakou jsme měli tzn 1.6Tgdi HEV, automat, SMART plus NAVI, ale BEZ 19ek kol, jednoznačně lepší volba jsou 18ky a to hlavní, aby se tohle vešlo do 700K kč
 Aby u mě před barákem stálo, muselo by to vypadat následovně. Výbava a motorizace, přesně jakou jsme měli tzn 1.6Tgdi HEV, automat, SMART plus NAVI, ale BEZ 19ek kol, jednoznačně lepší volba jsou 18ky a to hlavní, aby se tohle vešlo do 700K kč   
   
  
](./images/smilies/eusa_wall.gif) Posed jinak skvělý, na rozdíl od kožených sedaček nic netlačí, boční vedení také dostatečné, sedačka pohodlná, výškově stavitelná, přiměřeně tvrdá.
 Posed jinak skvělý, na rozdíl od kožených sedaček nic netlačí, boční vedení také dostatečné, sedačka pohodlná, výškově stavitelná, přiměřeně tvrdá. No nic
 No nic   "Řadím" D, lehce šlápnu na plyn a auto se dá do pohybu. Tiše. Na elektřinu. Cesta je z kopce, kruhový objezd, zase z kopce. Pořád na elektřinu. Jsme v obci, takže omezená rychlost. Pořád na elektřinu. Prakticky až k hranici obce, zhruba 2 km. Pak to začíná být do kopce. Snažím se najít bod, kdy se zapne spalovací motor, takže přidávám jen lehce. Auto pořád jede na elektřinu. Až po důkladnějším sešlápnutí plynového pedálu elektronika rozhodne, že je načase pomoci si benzínem a startuje spalovací motor. Nehlučně, necitelně, je to znát pouze pohledem na displej mezi budíky. Snažím se jet plynule, bez nějakých zvláštních nároků na výkon, do 100 km/hod. Je až s podivem, jak často auto jede jen na elektřinu, bez ohledu na to, zda z kopce nebo do kopce. Stačí, aby se trochu dobil akumulátor a vypadá to, že spalovací motor je zde jen jako záložní zdroj energie a "co kdyby". Rekuperace jsou neznatelné, skvěle odladěné. Jak píše petzl, nebýt pohledu na displej, přepínání mezi využíváním jednotlivých druhů pohonu není znát. Pořád v režimu Eco.
  "Řadím" D, lehce šlápnu na plyn a auto se dá do pohybu. Tiše. Na elektřinu. Cesta je z kopce, kruhový objezd, zase z kopce. Pořád na elektřinu. Jsme v obci, takže omezená rychlost. Pořád na elektřinu. Prakticky až k hranici obce, zhruba 2 km. Pak to začíná být do kopce. Snažím se najít bod, kdy se zapne spalovací motor, takže přidávám jen lehce. Auto pořád jede na elektřinu. Až po důkladnějším sešlápnutí plynového pedálu elektronika rozhodne, že je načase pomoci si benzínem a startuje spalovací motor. Nehlučně, necitelně, je to znát pouze pohledem na displej mezi budíky. Snažím se jet plynule, bez nějakých zvláštních nároků na výkon, do 100 km/hod. Je až s podivem, jak často auto jede jen na elektřinu, bez ohledu na to, zda z kopce nebo do kopce. Stačí, aby se trochu dobil akumulátor a vypadá to, že spalovací motor je zde jen jako záložní zdroj energie a "co kdyby". Rekuperace jsou neznatelné, skvěle odladěné. Jak píše petzl, nebýt pohledu na displej, přepínání mezi využíváním jednotlivých druhů pohonu není znát. Pořád v režimu Eco. ) . A motorizace?
 ) . A motorizace?   zatím moc velká neznámá z pohledu spolehlivosti a životnosti.
 zatím moc velká neznámá z pohledu spolehlivosti a životnosti. 
 Jestli už HEV s ním cloumá, tak si nedovedu představit, jak se bude chovat při 195 kW a 350 Nm. I když to bude zase čtyřkolka.
 Jestli už HEV s ním cloumá, tak si nedovedu představit, jak se bude chovat při 195 kW a 350 Nm. I když to bude zase čtyřkolka.
 . Prostě mi tahle komunita chyběla. Jsem teď asi krapet za blbce, ale to jsem v poslední době v jednom kuse, tak další čárka se tam už ztratí
 . Prostě mi tahle komunita chyběla. Jsem teď asi krapet za blbce, ale to jsem v poslední době v jednom kuse, tak další čárka se tam už ztratí  ).
 ).
 .
 .
 
 
 
  
   
 