Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Uživatelský avatar
soban
***
Příspěvky: 986
Registrován: 01 dub 2013, 19:42
Bydliště: Olomouc

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od soban » 28 lis 2019, 20:33

Olej ani benzín nemají vliv na odcházení katalyzátoru.

Katalizátor odchází tím že se dostane palivo s olejem dovnitř a tam hoří takže když je špatné zapalování, a směs nezhoří ve válci, čili vadné zapalování roztahování vozu atd....

Jinak motor 1,2 62KW 85000 km najeto používaný olej specifikace 5W40 A3 značka - jakákoliv co je zrovna po ruce momentálně DIVINOL.

Výměna co 15000 km nebo co rok co nastane dříve.
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/

i20 F/L 1,2 M/T CVVT inclusive start
Clean Blue

Reklama
 

lumix
**
Příspěvky: 363
Registrován: 03 říj 2016, 21:58

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od lumix » 28 lis 2019, 21:39

mihlit píše:
28 lis 2019, 16:16
lumix: ne tak docela, A5 je jen snížená viskozita, popel mají snížené oleje Cx
https://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni ... vych-oleju
čtvrtá tabulka "Výkonnostní specifikace ACEA a jejich požadavky na chemické složení oleje a viskozitu HTHS"
Ok, já jsem vycházel jen z toho co bylo napsáno na obalu oleje A5 a tam bylo napsáno, že je bezpopelny.

Durino
*
Příspěvky: 87
Registrován: 01 úno 2017, 14:19

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od Durino » 29 lis 2019, 09:39

Boryš:
Tiez som toho nazoru, ze prelievanie oleja nie je dobre, ale vysvetli to autorizovanemu servisu... ](*,) Co som cital, tak u kazdeho motora je to inak a je inak citlivy na preliatie, niekde je rezerva velka, niekde mensia.
Vcera sa mi podarilo odsat prebytocny olej, odsal som 1,5dl a som na full, takze v mojom pripade je rezerva mensia. Musim este skontrolovat dnes vecer znovu pre istotu...
Odsaval som striekackou 150ml a hadickou na vzduch pre akvaria + mala redukcia, islo to dobre, na 2x som to odsal.

tempest
**
Příspěvky: 323
Registrován: 22 říj 2012, 16:09

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od tempest » 29 lis 2019, 18:37

mihlit píše:
28 lis 2019, 00:22
Sorry, ale ten týpek ze servisu tomu absolutně nerozumí. (Což je běžný stav přijímacích techniků v servisech). Jediné, co umí, tak tvářit se sebevědomě a tvrdit sebevětší blbost s naprostou vážností. Zkus si zajít třeba na forum oleje.cz a pokud budou mít trpělivost, tak ti to vysvětlí, jak to s A3/A5 a dalšími parametry je a co je lepší pro motor a co pro EU.
Důvod, proč hyundai vyřazuje olej 5W40 je ten, že to je A3 olej a ne A5 a kvůli flotilovým emisním limitům musí šetřit každý gram CO2, což znamená, že lehkoběžný olej A5, který sice není dobrý pro motor, ale je dobrý pro spotřebu (CO2) je jednoduchý "papírový" způsob, jak se dostat na nižší gramy CO2 a nemuset platit takovou pokutu. Prostě peníze a EU, víc za tím nehledej.

Kdybys byl paranoidní ohledem katalyzátoru, nalej tam Cx olej (tzv. low saps), který je lepší pro katalyzátor a DPF, ale výrazně horší pro motor.
Dávno neplatí, že Cx oleje jsou horší pro motor. Viz. ACEA norma a test opotřebení vačkového hřídele.

tempest
**
Příspěvky: 323
Registrován: 22 říj 2012, 16:09

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od tempest » 29 lis 2019, 18:38

Boryš píše:
27 lis 2019, 21:31
Jsem si stáhl manuál na i30 v angličtině z r. 2018. Tam je v tabulce doporučovaný olej se specifikací API SM / ACEA A5/B5. Je u toho odkaz a pod tabulkou v odkaze je uvedeno, že pokud není k mání ACEA A5/B5, lze použít ACEA A3/B3 nebo A3/B4. A ještě je tam tabulka doporučených olejů pro Evropu pro benzínové motory HELIX ULTRA AH-E 5W-30 a HELIX ULTRA 5W-40. Platí to jak pro oturbené tak atmosférické benzínové motory.
Já mám v návodě předaném s autem v jedné tabulce 5W-30 API SL nebo SM / ACEA A5 ale ve druhé tabulce je jak 5W-30 tak 5W-40 ACEA A3 nebo vyšší.
Vše pro benzíny, není u nich uveden DPF.

Nevím co je a není pravda, ale výrobci konkrétně u olejů 5w-30 i 5W-40, na které jsem se díval, uvádějí, že jsou vhodné pro provoz s katalyzátory. Takže by neměly katalyzátoru za normálního stavu uškodit. Pokud by měl olej s viskozní specifikací 5W-40, 10W-40 a vyšší ničit katalyzátor, tak co by dělali uživatelé v teplejších krajinách. Ti by měnili katalyzátor jak na běžícím pásu. V tom anglickém návodu je doporučena viskozní třída i 20W-50 (pro střední východ).

U nových motorů to bude s olejem ve spalovacím prostoru ještě horší. Kvůli snižování tření se snižuje přítlak pístových kroužků. Ekologie musí být.
Z 5W-40 se během provozu stejnak stane 5W-30, tak je to jedno.

Uživatelský avatar
Boryš
**
Příspěvky: 108
Registrován: 30 bře 2019, 13:18

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od Boryš » 01 pro 2019, 19:42

A co se stane z 5w-30? Pokud něco ještě něco řidšího, tak je lepší používat 5W-40. Nebo jak to je?
Hyundai I30 1.6MPI 88 kW kombi New ambassador Sand white vyr.3/2017

Uživatelský avatar
soban
***
Příspěvky: 986
Registrován: 01 dub 2013, 19:42
Bydliště: Olomouc

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od soban » 01 pro 2019, 20:51

Přesně časem budou degradovat všechny oleje.

Takže podle tvého selského rozumu tam můžeš lít vodu s benzínem protože všechny oleje tak zdegradují....

Proto se taky musí olej měnit po roce i když nenajedeš km,

a 5w40 je podle mě pro naše podnebí lepší jak 5w30.....
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/

i20 F/L 1,2 M/T CVVT inclusive start
Clean Blue

tempest
**
Příspěvky: 323
Registrován: 22 říj 2012, 16:09

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od tempest » 02 pro 2019, 17:22


Uživatelský avatar
Boryš
**
Příspěvky: 108
Registrován: 30 bře 2019, 13:18

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od Boryš » 02 pro 2019, 21:07

Doplním další díl který pojednává o HTHS viskozitě: https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje

Z textu bych zdůraznil:
Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje.
Hyundai I30 1.6MPI 88 kW kombi New ambassador Sand white vyr.3/2017

petr.gr
**
Příspěvky: 180
Registrován: 29 pro 2016, 21:01
Bydliště: Šternberk

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od petr.gr » 02 pro 2019, 21:30

Olej se používá zásadně takový, který určuje výrobce auta. Já mám předepsaný 5W-20 a na 5W-40 motor klepal jak kovář !
Nové TSi nebo GDI obecně žerou olej. Škoda uvádí až 1 L /1000 km. Pak se není co divit, že katalyzátory odcházejí. Repase katalyzátoru Euro 4 je sranda kolem 2000 Kč, tedy nic dramatického

mihlit
**
Příspěvky: 303
Registrován: 07 říj 2014, 22:58
Bydliště: Brno

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Příspěvek od mihlit » 02 pro 2019, 21:39

Cena katalyzátoru není kritická, ale jen dokud ti rozpadající se drobky katalyzátoru, co pulzují ve výfukovém potrubí, nenasaje motor díky egr či cvvt a to smetí ti vyškrábe válce. Pak je to na faktuře za 200 tisíc.
ix20 2019- 1.6/92kW Trikolor Club White Sand
i20 2014-2019 1.2/64kW Family Start Baby Elephant

Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“