Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Moderátoři: Lukino, Moderátoři

Odpovědět
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Zdravím. Někde asi pořád dělám chybu.
V létě jsem měnil spojku na Sonátce a od tý doby mám problémy se spojkovým válcem. Nějak ho nemohu odvzdušnit.
Teď v zimě spojka začíná brát přesně v půlce chodu pedálu. No, není to ideální, ale při delší jízdě už kolem najetí třiceti kilometru, postupně se bod záběru spojky posune až úplně nahoru. Čili kolikrát mám pocit, že už musí prokluzovat, ale ještě nikdy neklouzla. Takže z polovičního záběru mám po pár sešlápnutí spojky okamžitý záběr, skoro bez vůle, jak dám nohu na pedál.
Nevíte čím by to mohlo být?
Gumičky ve spojkovým válci jsem měnil. Kupoval jsem tu opravnou sadu.
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
Reklama
 

Jirka186
**
Příspěvky: 110
Registrován: 17 črc 2008, 19:32

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od Jirka186 »

cecilek píše:Zdravím. Někde asi pořád dělám chybu.
V létě jsem měnil spojku na Sonátce a od tý doby mám problémy se spojkovým válcem. Nějak ho nemohu odvzdušnit.
Teď v zimě spojka začíná brát přesně v půlce chodu pedálu. No, není to ideální, ale při delší jízdě už kolem najetí třiceti kilometru, postupně se bod záběru spojky posune až úplně nahoru. Čili kolikrát mám pocit, že už musí prokluzovat, ale ještě nikdy neklouzla. Takže z polovičního záběru mám po pár sešlápnutí spojky okamžitý záběr, skoro bez vůle, jak dám nohu na pedál.
Nevíte čím by to mohlo být?
Gumičky ve spojkovým válci jsem měnil. Kupoval jsem tu opravnou sadu.
Jí to dělam tak že otevřu vzdušnovák necham to protec zavřu parkrát šlápnu znova otecřu a zavřu
Sonata 97 2.0l 92kw
Sonata 03 2.0l 106 kw
Uživatelský avatar
69pavel
*****
Příspěvky: 1711
Registrován: 30 srp 2009, 20:29

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od 69pavel »

no podle toho jak to popisujes to vypada ze ovzdusnene budes mit dobre, spis budes mit zadrhel v tom ze ti jde neco ztuha a treba ten spojkovy valecek(na motoru) se nevracci jak ma,co vim tak opravna sada je vzdy delana s vetsim presahem (gumicky nemaji treba prumer 28 ale maji 28,1) a pote se to nevraci jak ma, mezitim se hlavni spojkovy valec ( pedal) vrati zpet a nasaje novou kapalinu,taky to muze drhnout na vodicim trnu spojkoveho loziska nebo praskla pruzina ktera vraci spojkove lozisko,
Naposledy upravil(a) 69pavel dne 02 úno 2012, 08:58, celkem upraveno 1 x.
Hyu ACCENT MCT 1.5CRDi VGT rok: 10/2008 barva: 2X INDIGO BLUEMICA oil: TOTALQUARTZ9000 5W/40
Uživatelský avatar
Kony5
**
Příspěvky: 468
Registrován: 16 lis 2008, 18:11

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od Kony5 »

za a) piště trochu víc k tomu co to dělá podle 2 vět tu nikdo neporadí
za b) pokud nekdo chce radit tak by o tom měl něco vědět - spojkový válec je konstruovan na tlak v celém systému takže tam nemuže vznikonout žádný podtlak protože nasávání (propojení s vyrovnavací nádobkou je možné pouze v poloze "0" ) - žádné přisávání z nádobky

a odvzdušňuješ to blbě - potřebuješ 2 lidi : jeden bude šlapat -našlape a drží - druhý povolí šroub odvzdušnění na válci u převodovky dotáhne šroub a až potom teprve člověk číslo jedna může pustit pedál a šlapat znovu...... omrkni oba válce a případnou netěsnost.... případně bude problem na vypínací páce ložiska..nebo na samotné mechanice pedálu...
Hyundai sonata zelená Y3 - daily
Hyundai sonata AWD racing
Renault Magnum 440 kozel
Renault MAgnum 440 Tandem
Žabička Kawasaki Ninja ZX-7r
AUDI A6 2,5TDI 132 kW quattro. Prodám nebo vyměním za A8 D3 nebo S6 C5.
Uživatelský avatar
mirpie
******
Příspěvky: 4138
Registrován: 29 zář 2007, 21:41
Bydliště: Brno, Nové Město na Moravě

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od mirpie »

a není potřeba pumpovat pedálem, stačí jen prostě sešlápnout, druhej otevře odvzudšňovák, nechá protéct, zavře, první člověk pustí pedál a znovu. To pumpování jen zpění kapalinu.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Uživatelský avatar
69pavel
*****
Příspěvky: 1711
Registrován: 30 srp 2009, 20:29

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od 69pavel »

takze to rozepisi vice, jelikoz tazatel uvedl ze menil spojku(zrejme sjetou lamelu + mozna ?? pritlacny kotouc ale to nevime.nezminil se a pri tom soucasne opravil opravnou sadou pracovni valecek spojky),nikde jsem nenasel jakym zpusobem je resene spojkove lozisko u sonaty,ale jelikoz jsou dva zpusoby jak muze byt provedeno spojkove lozisko:
1- bud je na voditku spolu s vidlickou a vratna pruzina to porad tlaci jakoby do vypnuteho stavu
2- uchyceno na vejirovite pruzine pritlaneho kotouce a vidlicka je zasunuta do drazky na spojkovem loziskutoto pak chodi po voditku(rikame tomu nos)

takze se podivam do kristalove koule a budu vestit nebot sonatu jsem jeste nedelal- budu vychazet ze tam je prvni zpusob,spojkove lozisko v objimce a to pak cele je na voditku(nosu) v objimce je drazka na vidlicku + vratna pruzina (tam muze byt ale nemusi) ktera to vraci.toto se dela u vetsiny modelu. tady muze byt zadrhel ato ze objimka s loziskem muze na tom nosu drhnout a pri vraceni se prici a nevrati se do konce sve drahy(pritom spojka neprokluzuje). tim padem muze hlavni spojkovy valec se vratit rychleji a nasat novou kapalinu a tim se pedal zveda.
ted postoupime k

dalsi mozne zavade- samotne viko spojky-rikame tomu pritlacak- muze byt prirezly,vychozeny na cepech(vymackane,tim drhne) vypina sice jak ma ale pri vraceni se zadrhava(spojka neprokluzuje). tim padem muze hlavni spojkovy valec se vratit rychleji a nasat novou kapalinu a tim se pedal zveda.

dalsi mozna zavada - menil gumicky v pracovnim valecku spojky ,jak jsem zminil opravna sada se dela vzdy s vetsim presahem nez original,priklad,nevim presny prumer ktery tam mas takze uvedu priklad original ma prumer 28,00 pouzivanim se stena pracovniho valce opotrebovava a po premereni se da pouzit bud original nebo opravna sada ktera se dela 28,10 (opravna sada je vzdy o 0.10 vetsi nez original) pokud opotrebeni v tomto pripade nebylo zadne nebo minimalni a nevlezlo se do hodnoty aby sla pouzit opravna sada a ta se tam presto namontovala tak pote dochazi k tomu ze pistek ve valecku sice chodi ale je treba pouzit vetsi silu, a pote pritlacak neni schopen to vratit rychle zpet,pistek se pridira a navic pokud je studeny tak to jde jaksitaksi ale po zahrati se to jeste vice zhorsuje a pistek se pridira vice. to by vysvetlovalo proc se mu pote zveda pedal , hlavni spojkovy valec se vrati rychleji a mezitim nasaje novou kapalinu.
dnes se pouzivaji spojkove valce a pracovni valecky se zpetnymi ventilkami, takze i toto chce zkontrolovat zda treba v tom pracovnim valecku neni zanesen necistotou. jelikoz s hlavnim valeckem nic nedelal tazatel neuvedl, takze vychazim z pracovniho valecku na motoru),aspon to neuvedl takze vychazim ztoho co psal. nebudu tady rozepsovat dlasi mozne zavady na hlavnim pracovnim valecku.

to jak je uvedny zpusob ozvdusneni pracovat ve dvojici jeden slape,druhy ovzdusnuje-je idealni dodrzet, my profici to umime i sami bez pomoci druheho.

jinak pokud by tam mel vzduch tak pedal by po naslapani byl tvrdy ale hned by zase sam spadl,pise ze ho ma tvrdy postupnym seslapovanim kdy mu se zveda vys a vys,na triceti kilometrech zrejme seslapuje pedal nekolikrat behem treba pul hodiny nebo za jak dlouho to ujede.po delsim case se pres zpetne ventilky kapalina uvolni zpet do nadobky, jinak kdyz je nova lamela tak by mela zabirat v polovine drahy pedalu, postupnym sjizdenim lamely se zaber spojky posouva k horni poloze pedalu a zabira tzv pod vrchem, pokud je na tycce(pistni tycka -umistena mezi pistkem a vidlickou) moznost serizeni tak se pote serizuje tak aby to zabiralo v polovine drahy max 3/4 drahy pedalu,nevim zda sonata tuto moznost ma serizovat polohu zaberu spojky. jinak zavodni stroje se serizuji aby spojka zabirala tesne pod vrchem rychlejsi reakce a razeni, to ale ty urcite nechces jinak bys nepsal o radu.

pokud jsi menil jen lamelu a delal ten valecek tak zacni prvni u toho valecku,nejednodussi cesta , pokud valecek bude v poradku. ovzdusneni v poradku tak te nemine vytahnout prevodovku a zkontrolovat objimku s loziskem jak chodi na nosu a pritlacak( mozna unavena vejirovita pruzina).
na nekterych vozech jak se meni lamela soucasne se musi menit i pritlacak,nevim jak to maji zrovna sonaty-musel bys toto zjistit.
to same je treba u rozvodoveho remenu na nekterych vozech jak se meni remen ,meni se soucasne vodni pumpa i kdyz stara je v dobrem stavu.
Hyu ACCENT MCT 1.5CRDi VGT rok: 10/2008 barva: 2X INDIGO BLUEMICA oil: TOTALQUARTZ9000 5W/40
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Moc děkuji pánové. Hlavně Pavel šedesátdevítka byl vyčerpávající. Rád bych se omluvil za krkolovné popsání problému.
Prostě jsem měnil lamelu i přítlačák a pedál spojky si dělá co chce. Ráno nastartuji a spojka začíná brát v půlce chodu pedálu. Stačí pár přeřazení a nebo zahřátí, teď nevím, pedál postupně bere výš a výš, až nakonec bere úplně nahoře.
Je pravda, že jsem to odvzdušňoval sám, ale z odvzdušňovacího šroubku jsem vedl hadičku do láhve s kapalinou. A tak jsem předpokládal, že by to mohlo být v poho, jen jak jsem šel utáhnout odvzdušňovací šroubek, tak pedál vyjel nahoru a asi něco nasál. O víkendu to s tatou uděláme pořádně, jak tady píšete....
Moc děkuji pánové, pořád mi to nejde do hlavy, protože žádná kapalina neubývá....
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Spíš to připisuji tý opravný sadě v hlavním spojkovým válci. Něco tam hapruje. Jediný štelování spojky je na tyčce, kterou pedál stlačuje kapalinu ve válci. Stači malinko pootočit a hned to bere jinak.
Čili moje odvzdušňování a štelování spojky bude na vině mého problému. Asi bych to měl dát do rukou profesionálů.... ](*,)
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
Uživatelský avatar
69pavel
*****
Příspěvky: 1711
Registrován: 30 srp 2009, 20:29

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od 69pavel »

vyborne dopatrali jsme se dalsimu problemu, ja popisoval pracovni valecek spojky ktery je umisteny na telese motoru a prevodovky, ted pises o hlavnim spojkovym valci na pedalu. nevim co presne obsahuje opravna sada pro tvuj typ ale jestli to jsou cele streva i s pistkem tak zde muze byt tvuj problem.

pokud mas jeste stary pistek tak zkontroluj zda jsou identicky stejne -rozmery,poloha drazek pro manzety,hloubka diry v pistku, myslim jak hluboka dira je v pistku -zapada do ni tycka od pedalu- jaky ma vnitrni prumer,nektere sady se delaly s malym prumerem diry, pritom tycka ktera jde od pedalu je vetsiho prumeru-vysledny efekt je ze to cele sice pracuje jak ma ale tim ze pistek se nevrati do koncove polohy tak se neprepusti kapalina zpet do nadobky-pritom dokaze nasat novou.

dale je treba zkontrolovat zda samotny pistek je stejny,muzou byt posunute drazky na manzety a pote nesedi na diry ve valci kudy prochazi a preteka kapalina,pak zda mas dobre cele slozene,jestli jsi neotocil zpetny ventilek,zda nahodou nepraskla pruzina ktera vraci pistek. jinak pokud to mas vse dobre slozeny tak jak je cely valec namontovany na aute tak postup serizeni je nasledujici, povolis tycku ktera jde z pedalu do pistku , nejprve si nastavis pedal do stejne vysky jako brzdovy aby jsi mel ve stejne vysce-tos ale myslim nerozdelaval takze ty budes jen serizovat tu tycku, nejdriv ji jakoby zasroubujes do pedalu aby se zvetsila vule a pote ji budes sroubovat jakoby do pistku a musi zustat vule cca 0.15mm-0.5mm(pro lepsi cit je dobre tu tycku vycepovat z pedalu a postupne skouset vuli a skouset zasunovat zpet cep do pedalu ,cim mensi tim lepsi) ale pozor pistek se musi vracet az k segerovce ve valci,tim se prebytecna kapalina vrati pres ventilky do nadobky,pokud se pistek nevraci az k segerce tak kapalina zustava ve valci a pri kazdym dalsim seslapnuti nasava novou kapalinu do okruhu,proto se zveda pedal,az naroste na velky tlak tak ten pote unikne kolem manzet zpet do nadobky.

taky zde plati to co jsem psal predtim pokud valec nevykazoval miru optrebeni aby sla pouzit opravna sada a presto je namontovana tak se pistek muze pridirat a nevraci se jak ma, zde navic hrozi ze pokud se pistek nevraci tak ta tycka co je na pedalu vyskoci z osazeni pistku(na pedalu je pruzina ktera vraci pedal zpet) a pote tlaci do pistku ne v dire pistku ale na kraji steny pistku a cely pistek je cca o 1cm zatlacen dovnitr valce,tim padem nepropusti prebytecnou kapalinu zpet do nadobky ale pritom nasava porad novou.
Hyu ACCENT MCT 1.5CRDi VGT rok: 10/2008 barva: 2X INDIGO BLUEMICA oil: TOTALQUARTZ9000 5W/40
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Tak mi pořád nastává problém. Našteloval jsem to, aby tam nebyla skoro žádná vůle, ale spojka začala brát až skoro dole a při nastartování a přeřazování mi to sem tam šlo přes zuby a někdy mě to ani nepustilo přeřadit. Musel jsem opět tyčku zašroubovat o pár otoček směrem do válce, aby mi spojka zabírala aspoň v půlce. Ale to zase zapříčiní to, jak píše výš Pavel69, že pístek nedojede až k ségrovce. A tak jsem zase tam, kde jsem byl.
A tuším, že je v háji válec. Ikdyž vypadá jak nový.
Neměl byste někdo náhradní?
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
Uživatelský avatar
69pavel
*****
Příspěvky: 1711
Registrován: 30 srp 2009, 20:29

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od 69pavel »

jak jswi menil ty streva nevypadlo ti neco a nevsiml jsis toho, skus nekde dle katologu porovnat zda tam mas vse jak ma byt eventuelne skus tady, i kdyz tam jsou jine znacky Hyu ale u vseh je to stejne akorat jine rozmery,prumery
http://144.162.92.233/faculty/shop/hyun ... anuals.swf cluth system

skus to taky nejdriv ovzdusnit na samotnem hlavnim valci,tak ze povolis trubku nebo prutokac,nevim co tam mas, parkarat a pote teprve na pracovnim valecku
Hyu ACCENT MCT 1.5CRDi VGT rok: 10/2008 barva: 2X INDIGO BLUEMICA oil: TOTALQUARTZ9000 5W/40
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Chlapi, poslední možnost. Myslím, že jsem špatně nastavil gumičky na ventilu ve válci. Jsou tam dvě a obě jsem dal směrem jakoby proti nádržce, aby obě tlačily kapalinu. Ale myslím, že ta první by měla být obráceně a kapalinu propouštět a při zpětném chodu nasávat a ta hlavní velká vzadu by měla tu kapalinu tlačit a nepouštět dál. Zítra dám vědět, jak dopadl můj pokus a omyl.
Snad mi nevynadáte, nejsem automechanik :-) Ale spojku a přítlačák jsem si měnil sám, teda s tatou..... Protože v mých domácích podmínkách, nebylo možné, abych sám uzvedl z pod auta převodovku a ještě jí tam pomalinku a polehounku našteloval....
Vše jsem okoukal z Youtube... fakt dobrý. Zítra nashle.
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
cecilek
**
Příspěvky: 115
Registrován: 11 dub 2010, 17:58

Re: Dotaz, jak pořádně odvzdušnit spojku?

Příspěvek od cecilek »

Je to lepší chlapi. =D>
Hyundai Sonata 2.0 16v r.v.1997
Odpovědět

Zpět na „SONATA“