caruser píše:A len tak zo zvedavosti, akú máš okamžitú spotrebu pri 1500 ot a 50 km/h?
Ten údaj může být 2,5L a nebo taky 5,5L anebo třeba 8,5L. Záleží na sklonu vozovky, který okem ani nevnímáš, větru, nahuštění pneu, a taky stavu nervové soustavy (každý má jinak citlivé hnáty a vůbec čuje i jemné změny v okolí a tyto pak nějak vyhodnotí..).
Někdy je lepší to "roztáhnout" rychle na dvojku a pak drbnout pětku a se spotřebou třeba 2,5L sice pomalu vadnout (třeba z 55-60km/h na 50-45km/h), než se snažit udržet 50km/h ale při spotřebě 8L, protože motor prostě netáhne a tak řidič šlape víc a víc.. Nyní u plynu je to přímo "šílený" rozdíl právě při otáčkách kolem 2tis. kdy s BA95+E85 měl motor krouťák a pružnost a okamžitá byla třeba 4L, ale na LPG to ukazuje i 9L!! U otáček nad 3tis už je to jen +10% v neprospěch LPG...
Je třeba mít na paměti, že při 1500rpm je max. výkon na úrovni sotva 18% - u 1.4ky řekněme 15kW při plném plynu, a tak rozdíl v dávkování paliva pro udržení malé rychlosti a pro nějakou citelnou akceleraci v řádu několika - relativně málo - kilovat je procentuálně obrovský, v řádu stovek procent..
Ti vnímavější si určitě všimli, že po prvním sešlápnutí plynu na podlahu při záměru akcelerovat se dá ubírat plyn a přitom auto stále zrychluje. Je to závislé mj. od kvality paliva a schopnosti ECU měnit předstih s ohledem na různé projevy spalování (složení výfukových plynů, klepání), nejen samotným množstvím dávkovaného paliva. Když motor točí dvojnásobné otáčky, má pak ECU na ujetou vzdálenost dvakrát více vzorků k vyhodnocení a k adjustaci a může se dříve přizpůsobit nějakému naprogramovanému optimu (relativnímu i absolutnímu).