Stále dokola ty stejné (stupidní) argumenty....
Z dopravy má ta silniční 90% podíl na tvorbě emisí (CO2 a jedů), u letecké i lodní je to jen v řádu jednotek procent. Pokud někdo věří tomu hoaxu, co se papouškuje po všech autíčkářských fórech, že 10 lodí vyprodukuje víc emisí než všechny auta na světě dohromady, tak ať se jde podívat do zrcadla jak vypadá člověk s vymytým mozkem
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Když ten výraz tady tak rádi používáte
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Na světě je 1,3 milirady aut, tzn 10:1 300 000 000. A je vůbec otázkou co ty spalovací auta vlastně vypouštějí, když se v reálu ukazuje, že některé složky emisí jsou dokonce až 1000x překračovány vůči homologačním předpisům. Nedělám si iluze o "kvalitě" paliva těch kontejnerových lodí, ale ta loď vám to nechrlí z výfuku 1m před váma jako ten studený diesel s vykuchaným DPF.
Dnes vyvážíme cca 1/4 produkce elektřiny (ropu z drtivé většiny dovážíme, nejvíc z Ruska), vývoz je cca 25TWh. V ČR je necelých 6mil aut, průměrný roční nájezd je 7000km, spotřeba EV se ztrátami při dobíjení a značnou rezervou je cca 20kWh/100km. Pokud všichni přejdou přes noc na EV, bude to znamenat roční spotřebu 10TWh (zaokrouhleno nahoru). Tzn. žádné další elektrárny stavět nemusíme a stále 15TWh můžeme vyvážet dál. Dobíjení EV bude z většiny probíhat přes noc, což znamená rovnoměrnější zatížení sítě a elektráren, které tak mohou fungovat s větší účinností, a naopak riziko blackoutu se tím sníží. Páteřní rozvodnou sít posilovat nemusíme, ale bude samozřejmě třeba budovat koncové body.
Norsko tady asi rozebírat nebudeme, to je krapet jiná mentalita a jiný vztah k životnímu prostředí (švagr tam žije). To je pro většinu národa, kde můžou legálně vznikat firmy na odstraňování DPF a v každé druhé autodílně se topí vyjetým olejem, stejně mimo obzor chápání.
Žádný koncernový moloch EV vyrábět a prodávat nechce, už to pochopte! Na světě je jedna jediná automobilka, která to myslí s EV vážně, kterou všichni zesměšňovali a předpovídali asi 50x krach. Jen a pouze díky ní, tady dneska je nějaký Ioniq, Leaf, i3, nebo e-Golf. Myslíte, že by Ioniq neuměl dojet 500km, když Musk to uměl nabídnout už před 10ti lety? Hlavně, že je dneska každý leader a průkopník v elektromobilitě. Ani dealeři prodávat EV nechtějí, mám s tím svoji zkušenost. A že lidi o EV nemají zájem? Nesmysl!
Jasně že si stát spotřební daň vzít nenechá. S větším rozšířením EV bude určitě i na trakční elektřinu, ale to nic nemění na tom, že energeticky má to EV 4x nižší spotřebu vůči srovnatelnému spalováku.
Nevím čím se živí mistr Hyundai, energetika ani geopolitika to nebude, takže nejspíš resuscitace spalováků. Tak to potom mám pochopení pro šíření té paniky, protože s nástupem EV té práce výrazně ubude. A to je asi jediné negativum.
Ale hlavně, nikdo tady nikomu nic nevnucuje! Čím delší čas vy budete jezdit ve vašich sračkometech a topit peníze za jejich drahý servis, tím delší čas si já budu užívat startovací výhody EV, jako třeba levné, nebo bezplatné nabíjení
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jen si pak vzpomeňte na svá slova tady, až budete stát v koleně za vyšeptalým dieselem a tu jeho šmakuládu z výfuku si sobě a vašim dětem budete hnát ventilátorem pěkně do kabiny.