i když jsem puvodně nechtěl to rozepsa ale udělám to

zaroven říkám jak sladká je neznalost člověk má hned min starostí
takže začnemen zahřívani auta :
1: auto stoji den dva na zimně venku je minus -5c takže motor a vše má teplotu -5c čili materily z kterých je motor vyrobený jsou "zimou stahnuté" pak nastartujete a třeba nezahřívate nebo jen velmi kratce , tak u žažehového motoru je tepota v okamžiku "vubuchu" cca 2000 až 2800c zaleží na smněsi paliva atd takže na stěny valcu pusobí teplota +- 2200c a stějny jsou studené -5c takže dochazi k prudkému povrchovému pnutí což vubec neni pro valce zdravé a snižuje to životnost materialu ! ale taky neříkam že vlalce motoru by to nesnesly

mněly by na to být stavěné
to samé se týká i další komponent motoru ale na ty pusobí menší teploty
zahřivaní motoru
2: motor jede třeba 100 km takže je zahřaty na provozni teplotu na 100pro , motoru více méně tohle nevadí i když je lepší dochlazovat i neturbo motor , ale pokud jedete a máte turbo motor , tak turbo je hodně rozpalené a je fuk jestli jedte 60kmh nebo 150kmh ! u většiny aut turbo dostavá nejvíce zabrat při 2 až 3 převodovém stupni (a vycházim z plnících tlaku které jsou nejviši při 2 nebo 3 převod stupen ) jako bonus čim menší turbo tím více točí všeobecně u všech turb od 200000, ot do 850000 ot ! (ano nuly jsou spravně čim) čim menší turbo tím více otaček ! teploty jsem na turbech nemněřil ale budu ralativně vysoké ! a tedka se dostanu k hlavnímu problemu pokud jedete a vypnete motor tak se zastaví i oběh oleje v turbu ! a co se děje , olej se začně na ložisku turba vařit ! a nasleně připalovat ! po najké čase to končí vydřnou osou ložiska turba a nebo rovnou zadřením turba ! což neni levna zaležitost

takže pokud nechate motor aspon 1 až 2 min běžet tak se má šanci turbo zchladit na přijatelnou teplotu a tim padem nedojde v varu oleje a nebo připálení oleje atd
a to se týka i další komponent motoru ale už ne v takové míře jako u turba
něco jiného jsou auto co maji doběh chlazeni turba tam více méně není třeba dochlazovat řj to udělá za vas

co jsem tak pozoroval tak vymněny turb do 30tkm od novoty jsou postižené převažně firmy neberu tím vyrobní vady ! a proč protože zamněstnanci jezdí jako hovada auto neni jejich ! šlapou motor na krk a nedochlazují a pak turbu uděl papa po +- 30 až 35 tkm zažil jsem u jedny firmy kde jeden jedninec mně za rok spotřebu 4 turba na jednom autě
výmněna oleje
3: tady se na jedno zapominá že vyrobce bude dicky uvadět ten maximalní možný najezd na olej napln ! proč ? protože by auto u kterého by výrobce uvaděl vymněnu po 10tkm nebo min nikdo nekoupil !
navíc kdo četl manual k autu tak je tam jasně napsano kdy mněnit vysoka zatěž 6000 km a pro rusko uvadí dokonce vymněnu po 5000km oleje
někomu se to muže zdat přehnané možná je možná není

prostě pokud mněním olej častěji nic neskazím , daleko horší je mněnit později a nejhorší jsou intervaly longlive

protože olej filtr na to "kapacitně nestačí " tak prvních 15tkm filtruje a další 15 tkm oleje teče přez obtok který má každy olejový filtr !
snad jsem to napsal k pochopení za češtin se omlouvám

ja nikomu nic nevnucují at si každy dělá z svojim autem co chce