Pirko7, tak zhlediska efektivity motoru je přeci dobře, aby se škrtící klapka otevírala co nejdříve, tj. aby motor jel na plný plyn. Vem si příklad. Máš 2 motory s maximálním výkonem 100 kW při 6000 otáčkách. Jeden bude atmo, který bude při 2500 dávat 25 kW a druhé bude turbo, které bude při stejných otáčkách dávat 50 kW. A teď si vem, že budeš třeba na 6 točit těch 2500, což u 1.5 DPi bude něco kolem 90 km/h. V našem případě pojede motor s plně otevřenou klapkou tj. na plný plyn, ale turbo za stejných podmínek se bude muset škrtit, aby dával podobný výkon pro danou rychlost. Když ale budeme chtít zrychlovat, tak atmo nemá výkonovou rezervu a budeme muset podřadit a vyhnat motor do vyšších otáček, kde ten výkon bude. U turba ale sešlápnu plyn víc, abych tu klapku naplno otevřel a tím z motoru za stejných otáček vydoloval větší výkon.
Pro ustálenou jízdu nejsou vůbec třeba velké výkony. A pokud se má jezdit úsporně, pak je třeba, aby motor jel na plný plyn co nejvíce, což atmosféra splňuje. U turba je příliš velký přebytek výkonu pro ustálenou nebo mírnou jízdu, takže za takových podmínek jezdí turbo s neustále přivřenou klapkou, což efektivitu motoru snižuje. Z tohoto důvodu mají lepší spotřebu turba, které jsou naladěny na nižší výkony, protože pak častěji mohou jet na plný plyn.
Z výše uvedeného je zřejmé, že je třeba volit motor podle využití. Pokud budu jezdit převážně dálnice nebo často tahat přívěs, pak má turbo přínos. Na jízdy po městě a okresky bude rozumnější volba atmosféra. Kdo bude chtít závodit nebo se honit po výkonu, pak se musí smířit s tím, že nebude jezdit úsporně.
Co se týče emisí, tak i staré atmosféry plní nejnovější normy. Ono totiž nejde o emise CO2, ale hlavně o Nox a saze, které turba s přímým vstřikem produkují dost. Z tohoto pohledu je naše 1.5 emisně velmi čistá.
Vyloženě pěkný je tento článek
https://www.auto.cz/prime-vs-neprime-vs ... psi-121703
Proč se všichni začali honit za přímým vstřikem a přitom u motorů s dvojím typem vstřikování zjistíte, že ty motory v režimu nízkého zatížení preferují nepřímý vstřik? Nebo pak začněte řešit saze, a přitom ten přínos nižší spotřeby v reálu není téměř vidět?
V tomto ohledu přivedli 1.5 snad k dokonalosti. Motor jezdí často na plný plyn, netvoří nebezpečné saze, neředí olej benzínem, netrpí na karbonování, kvůli dvojitému vstřikování tvoří homogenní směs podobně jako přímý vstřik, kvůli integrovaným svodům nemusí při velkém zatížení přivstřikovat benzín aby chladil směs, atd.