Stránka 13 z 16

Re: Akumulator AGM

Napsal: 20 kvě 2021, 13:40
od kolomaz
EFISO :
kolomaz : Tvrdíš (bod 5) že napätie v palubnej sieti je rozdielne ako napätie na akumulátore pri jazde

ANO tvrdím -

Kdyby totiž bylo napětí v palubní síti přímo a na tvrdo spojeno s akumulátorem , a přeed jízdou by napětí akumulátoru bylo třebas 12,5 V
a během jízdy by v zásuvce zapalovače bylo napětí vyšší jak oněch 12,5 V pak by podle Ohmova a Kirhofových zákonů - musel téct do baterie nepřetržitě proud a tato by byla nabíjena ! Ale jelikož mám , když to zjednodušším inteligentní nabíjení a nabíjí se jen za splnění jistých podmínek, tak při kratší jízdě, bez velké spotřeby - vyhřívání sedaček apod. kdy stejně napětí v zásuvce je vyšší jak na baterii tak se baterie nedobíjí.

Zjednodušeně řečeno pro neelektrikáře - vem si spojené nádoby , když do jedné leješ vodu tak hladina stoupá i v druhé - tak by to bylo, když by byla zásuvka spojena natvrdo s akumulátorem. Ale když budeš mít dvě nádoby - spojené dole hadicí, aby to byla spojená nádoba a na té hadici budeš mít jednocestný ventil pak když budeš lít vodu do jedné - té co je z závěrném stavu ventilu , tak hladina na druhé nádobě bude beze změny, dokud neotevřeš ten ventil.

Snad jsem to vysvětlil dostatečně. Pro nevěřícího tomáše, klidně zapujčím záznamový voltmetr - který si může připojit na zásuvku baterie - za jízdy a může se zpětně podívat jaké napětí bylo na baterii během jízdy, když měl v zapalovači další voltmetr a ten mu ukazoval po nastartování napětí vyšší.

Re: Akumulator AGM

Napsal: 20 kvě 2021, 23:50
od EFISO
kolomaz : Myslel som že rozdiel niekoľko stovák alebo desatiny voltu beriem ako samozrejmosť z ohľadom ma spomínaných vedcov (ktorých zákony žiadna vláda meniť nebude :lol: )
{Kdyby totiž bylo napětí v palubní síti přímo a na tvrdo spojeno s akumulátorem} ... Neviem ako máš ty ale JA mám na tvrdo prepojené ! 1. alternátor ,2. štartér ,akumulátor a 3. hlavný poistkový box . Dám foto aby neboli pochybnosti .
IMG_20210520_193705 – kópia.jpg
IMG_20210520_193705 – kópia.jpg (60.31 KiB) Zobrazeno 1204 x
IMG_20210520_193543 – kópia – kópia.jpg
IMG_20210520_193543 – kópia – kópia.jpg (63.74 KiB) Zobrazeno 1204 x
Naviac kábel na alternátor ma 150A poistku .Veľmi dobre viem ako a kedy "inteligentné " nabíjanie dobýja a kedy len udržiava napätie na cca 12,6V . Preto som si to vyradil z činnosti . Aj keby si zapol ohrev všetkých sedačiek tak ti to nebude dobíjať nad 14V .U mňa jedine prepnutie svetiel z Auto na stretávacie ako čítam tak aj u iných na fóre . Dnes po krátkej jazde voľnobeh napätie na akumulátore 14,36V napätie v palubnej zásuvke 14,32V takže rozdiel tam je :wink: . Skúsim naspäť aktivovať int. nabíjanie aké rozdiely budú počas jazdy .Ale opačným hodnotám nedávam nádej .Ešte čínsky voltmeter a teplomer ukazoval 14,7V tak je potreba používať hodnoty ako približné.
Elektrike trošku rozumiem nakoľko som študoval slaboprúd ale v minulom storočí :mrgreen: (stále som vo fachu ) Tak nemusíme to rozoberať cez hydrodynamiku :wink:
Rozdiely v par stovkách alebo pár desetín voltu pri dobíjaní cca 75-95Ah akumulátora sú irelevantné pre mňa . Dôležité sú čísla pred desatinnou čiarkou :wink:

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 09:06
od kolomaz
No jen tedy krátce, kdyby byl starter na tvrdo propojen s baterkou , pak by musel pořád točit, byl by pod napětím, nemusel by startovat, nedošlo by k vysunutí pastorku, ale musel by pořád točit. Alternátor vyrábí napětí podle otáček a buzení - kdyby zde nebyla regulace napětí by a) nekontrolovatelně nabíjelo, přebíjelo baterii. b) napětí v palubní síti by pulzovalo podle otáček apod.
K hodnotám za desetinou čárkou.

Odborníci - ne já, ale skuteční odborníci na internetu - výrobci AGM baterií tvrdí, že 100% nabitá AGM má 12,9-13 V , pokud napětí klesne pod 12,5 a nechceme ztrácet kapacitu baterie je nutno dobíjet.

Pokud napětí klesne pod 12,1 dochází k nevratnému poškození akumulátoru. Toliko výroci. Výhoda AGM apod. baterek je v tom, že i když je přebíjíš tak nevyvřou. Ale stejně se zahřívají a to baterii škodí.

Nemáme vypnuté intel.dobíjení na žádném autě , a i když cena AGM baterek , alespoň co vím okolo 70 Ah , klesla pod 3 000 .- Kč tak je hlídáme a dobíjíme.

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 18:15
od Paja1971
Máte někdo změřené, jaký je rozdíl v napětí na akumulátoru, když je mimo auto a když se ten stejný zapojí do auta. O kolik klesne napětí?

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 18:36
od kolomaz
pokud otevřeš haubnu, a zamkneš auto , počkáš cca 2 hodiny , odpojíš záporný pól na baterii - pak je napětí baterie AGM v rozmezí 12,1 ( to když je na tom hodně špatně - až 13,0 , kdy je nabita na 100 % , ale toho se dobíjením za jízdy se zapnutým inteligentním dobíjení nikdy nedočkáš.

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 18:37
od kolomaz
za jízdy je v palubní síti napětí od 12,8 do 14,3 voltu

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 19:41
od Paja1971
Asi jste mě nepochopili.
Mám akumulátor úplně mimo auto. Napětí na něm změřím např. 12,7 V. Pak jej vrátím do auta a zapojím. Znovu změřím napětí, bude to 12,7 V nebo bude nižší, protože už si něco auto odebírá? Zkoušeli jste to?

Re: Akumulator AGM

Napsal: 21 kvě 2021, 19:56
od kolomaz
Takže - pokud je auto zamčeno - tzv. spí a připojíš baterii, pak z 12,7 voltu - v okamžik připojení, v závislosti na výbavě předpokládám pokles o 0,15 V +/- , ale za 1-2 hodiny se tak o 0,1 V zvedne.
Čísla jen odhaduji, neměřil jsem tvoje auto

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 00:00
od EFISO
kolomaz : iba zopár slov . Štartér .Zabudol si na veľmi dôležitý diel Elektromagnetická cievka štartéra . Bez nej sa určite nevysunie pastorok ani sa nezopnú silové kontakty aby sa roztočil štartér . Na tej cievke je ten jeden kábel ktorý ide na tvrdo z akumulátora . Takže bez zopnutia kontaktov v cievke nebude stále točiť. Ak som písal štartér tak som myslel kompletný :wink:
Alternátor vyrába prúd iba podľa sily budenia . Podľa otáčok vyrábalo Dynamo z permanentným magnetom .
Regulácia bola je aj bude . Niekedy bola priamo na alternátore ktorá udržiavala konštantné napätie v elektrickej sieti. Teraz to už riadi riadiaca jednota a napätie už konštantné nie je vraví sa tom inteligentný manažment nabíjania . :roll:
Neviem ako tebe ale mne "inteligentné " dobíjanie nikdy nepustilo napätie pod 12,6V Nemysli si že to nedobíja. Nabíja ale iba na aktuálnu spotrebu a udržuje napätie na danej hodnote . aj keď zapneš všetky veľké spotrebiče tak napätie ti nestúpne ani neklesne .Pri brzdení motorom to zase začne nabíjať na maximálnu hodnotu aby sa ekologicky využila kinetická energia . :wink: Iba mi logika nedáva prečo pri prepnutí stretávacích svetiel z AUTO na alebo večer keď svetelný senzor zopne stretávacie je už konštantách 14,...V či sú LED alebo Halogén . A to nie je veľká spotreba prúdu ako napríklad ohrev sedačiek ,skla atd.. proste je to "inteligentné " iba na aute i30 Patr a to ma inú inteligenciu ako u ostatných :-k
Na 12,1V by možno padlo po dlhšej prestávke v používaní auta .12,1 je asi bod kedy začne sulfatovať olovená mriežka v akumulátore .
Preto je dobre to nabíjať . Mne aj pri trvalých 14,3V a cestách 25km. 5A Liedl nabíjačka nabíja niekoľko hodín než je full nabité (1-2x mesačne )
Ako sa da prebíjať akumulátor ? Pokiaľ tam nemáš vyššie napätie ako 14,5V tak sa nemôže prehrievať alebo nenabíjaš starou 30 ročnou nabíjačkou.
Akumulátor po nabití na plnú kapacitu berie už iba do 1A (podľa veku a dobrom stave akumulátora.) Ak bolo dávnejšie konštantné napätie v sieti tak akumulátor bol stále nebitý minimálne na 90%. Teraz už je to asi tréning z káblami v ruke na Elektromobilu :mrgreen:

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 06:28
od kolomaz
Máš na 14,3 na baterce i při cestách ? Pak máš baterku permanentně dobíjenou !!!!
Sám píšeš že si plně nabitá baterie bere jen 1 A +/- - pokud to tedy baterka ví, že je nabitá, a sníží si nabíjecí proud proč se dělají inteligentní nabíječky ?
Inteligentní dobíjení klidně pustí i pod 12,6 - nejen nám, ale je toho na internetu celkem dost, a každý měsíc mám i 5-6 aut s napětím pod 12,4 V
Jistě dynamo podle otáček, ale to už dnes není, alternátor podle buzení - a podle režimu práce do něhož ho přepíná zase řídí jednotka. On alternátor u mild hybridů i startuje.
Nevím jaké modely jsou u těch či oněch verzí, ale máme i 30 III a i30 III FL - z různými výbavami.
Ale v naprosté většině se chovají stejně.

Tedy baterie se dobíjí podle stylu jízdy, využití elektřiny a nabití baterie. Takže pokud baterie není dobíjená je v palubní síti napětí 12,8 -13,1 V.

Máte-li jinak - může být.
Ale ani zapnutí sedaček a volantu nemusí vést z dobíjení baterie !!!!! Vyzkoušeno u 3 aut
Ale jo, pěkný den

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 07:40
od EFISO
Tých cca 14,3..V je trvale iba pri vyradenom múdrom nabíjaní. .áno je permanentne nabíjaná ako to bolo bežne u starších aut bez inteligentného nabíjania .
Podľa veľkosti a stave akumulátora sa líši aj odoberaný prúd pri plnom nabití . to 1A bolo cca . Ak je vybitý tak bude žrať koľko mu nabíjačka ponúkne .Nabitím sa to zmenšuje až sa to ustali na mA a vtedy vie inteligentná nabíjačka že ma rozsvietiť zelenú kontrolku Full . Ale stále beží nabíjanie iba to že už iba vykrýva straty prúdu v akumulátore (hovorilo sa mu samo vybíjanie ) a teraz ten rozdiel je udržiavacie napätie nabíjačky ,kedy to môžeš nechať napojené aj týždne . Hovorím o inteligentnej externej nabíjačke .
Áno u mňa zapnutie zvýšeného odberu neviedlo k zvýšeniu napätia v elektrickej sieti auta z 12,6V nad 14,..V aby bol Akumulátor nabíjaný na plnú kapacitu . Stále to iba udržiavalo na 12,6V občas to nabehlo cez 14V na pár minút po naštartovaní občas za jazdy a pri brzdení motorom a potom večer pri prepnutí svetiel . Preto som to vyradil z činnosti. Uvidím časom aké to ma plusy a mínusy .Po 2,5 roku mal akumulátor 76% kapacitu a to bolo 1,5 roka inteligentné nabíjanie funkčné . Ja mám už 10 ročné tak to nie je aktuálna vzorka pre porovnavanie z dnešnými autami kde je inteligentné dobíjanie viac inteligentné :wink:
Pekný slnečný víkend prajem .

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 10:14
od Patr
Chlapi, už jsem z toho fakt magor.
Prosím Vás - dá se teda říct, že pokud mě v autozásuvce ukazuje za jízdy voltmetr 14,0 - 14,7V (u mě je to teda pořád - bez ohledu na to, co je pozapínané), TAK MĚ TO V TEN MOMENT DOBÍJÍ ? Na baterce to nejsem schopen za jízdy změřit - neumím to, nevím jak, nerozumím tomu.
Proč by tam totiž jinak bylo takové napětí, když jiným to v tom samém nastavení ukazuje např. 12,6V........ať už by byl ten důvod jakýkoliv a měl jsem třeba opravdu "geniální" kus. To mě fakt hlava nebere.
Jezdím velmi často krátké trasy a v podstatě už mě jde jen o to, jestli mám jezdit s potkávačkama nebo stačí denní LED. Nemám to totiž jak zjistit, když mě to ukazuje pořád přes 14V.

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 10:37
od Patr
Jdou tady v podstatě 2 teorie:

1. I přes to, že v zásuvce je naměřeno 14,0 V a víc, tak inteligentní nabíjení zabrání z nějakého důvodu dobíjení baterie.
Proč by tam ale teda bylo takové napětí a neukazovalo to reálnou hodnotu na baterce ?

2. Když je v zásuvce naměřeno 13,8 V a víc, tak to dobíjí vždy a pouze při zásahu "inteligence" to spadne dolů - což teda u mého
auta neproběhlo ještě ani jednou - ani při cestě 30km.

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 13:21
od EFISO
Ku teórii č1 sa musí vyjadriť kolomaz
a ku teórii č2 sa môžem aj ja .Ak máš zhodne prepojenie ako ja na plus pole akumulátoru (3 káble) tak by si mal mať "zhodné" napätie na svorkách akumulátora aj v palubnej sieti napríklad auto zásuvke . Rozdiely budú minimálne par stotín alebo desatín voltu .( rozprávam o napätí počas jazdy alebo naštartovanom aute .) Áno inteligentné nabíjanie spôsobuje udržiavanie napätia na 12,..V a potom nabíjanie nad 14,.. V .Podľa mňa to bolo vymyslené kvôli certifikácii a meraniu CO2 .Pri skúškach potrebovali znížiť zaťaženie motora a preto alternátor vyrábal iba prúd pre aktuálny odber spotrebičov . (skoro všetko bolo vypnuté ) Ak by vyrábal prúd aj pre akumulátor tak by sa navýšilo budenie a tým aj odber energie z motora a to znamenalo vyššie CO2 .A to pre dokladovanie CO2/Km pre výrobcu neprípustné . Možno sa mýlim ale ...
Podľa mňa ti to dobíja trvale .neverím aby bolo možne mať 14,.. v auto zásuvke a 12,.. na akumulátore pri jazde . Ak to nie je Hybrid .
Kúp si avomet (presné meranie ) a občas zmeraj pred jazdou aké napätie ma akumulátor .Ak ti to nebude klesať pod 12,5-7V Tak to máš OK . Myslím po bežnom jazdení z denným svietením . Ale aj tak občas by bolo dobre hodiť na inteligentnú nabíjačku aby bolo nabite do Full . Ak by ti to nestačilo dobíjať na krátkych cestách tak by ti napätie padalo na batérii pod 12.5V to znamená že ma nízku kapacitu a nie je dostatočné nabíjaná .
To je môj názor :wink:

Re: Akumulator AGM

Napsal: 22 kvě 2021, 18:01
od dokidoki
Kúpil som si z ALI inteligentnú nabíjačku, tak dnes som ju vyskúšal. Počas jazdy na chalupu som mal v zásuvke USB rozbočovač, ktorý mi počas jazdy pod plynom ukazoval 12,4 V a pri brzdení motorom 14,6 V. Na chalupe som nabíjačkou cca po 2 hodinách od príjazdu zmeral napätie, nabíjačka ukázala 12,4 V. Keďže som laik v tomto obore, a podľa toho, čo čítam tu a v iných vláknach, tak nízke napätie škodí akumulátoru? Pre nedostatok času na dlhšie nabíjanie, som nabíjal cca 3 hodiny. Počas jazdy domov, USB rozbočovač mi ukazoval znova 12,4 V. Myslel som, že po 3 hodinovom nabíjaní bude voltov trošku viac. Má to tak byť, alebo nabíjací čas bol veľmi krátky?