Stránka 197 z 240

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 08:50
od csgut
Páni :shock: , teď všichni nasadí na DPi pořádný kola a začnou se dít věci.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 09:39
od Mexican
225 si na tom tak nejak neviem predstavit. IMHO to zabije vyhody toho lahkeho a dobre ovladatelneho auta
u podobnej triedy aut som maximalne spokojny so sirkou 195 (trakcia, cena, brzdenie, predvidavost riadenia)

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 10:17
od Thomas13
Písal som príspevok,ale nevidim,kde ho hodili.... Pýtal som sa na rozmer pneu 195/65 R 15 pri 1,5 Dpi combi najmä z hľadiska komfortu ,pripadne či to neodskakuje a pod. z hľadiska tých ktorí to majú obuté na R 15. Vacsina je tu ale na R 16. V praci sme mali starsie i30 cw na 195/65/15 hoci vzadu s viacprvkom,ale bolo to prijemne vozenie.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 10:19
od Maras
Ideální je 205/55. Komfort, stabilita mnohem lepší než 195 a spotřeba a hluk naprosto srovnatelné. Mimochodem kluci z fóra to tu napřímo mezi sebou srovnávali a 205 jasný vítěz.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 10:49
od Mexican
ajo zaujimavy rozmer. Na accentovi mam 195/55/R15, na Stonicovi 195/55/R16. ta 205 na I30 bude vlastne trochu vyss ia vyska gumy, takze komfornejsia

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 11:01
od Srandista
Tak 205/55 R16 ma tu vyhodu, ze ma neskutocne siroky zaber, co sa dosptupnych typov pneu tyka. Viete na to zohnat vsetko od super uspornych, cez celosezonne, az po sportove UHP gumy a vsetko medzi tym.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 11:27
od Axel.Foley
Půlsezonní pneu jsem ještě neviděl a neznám :-k :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Omluva za OT.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 23 lis 2022, 12:32
od i30mpact
Axel.Foley píše: 23 lis 2022, 11:27 Půlsezonní pneu jsem ještě neviděl a neznám :-k :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Omluva za OT.
Stačí víc šlapat na plyn a vydržej i míň než půl sezóny. :)

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 24 lis 2022, 16:33
od Mexican
to by som u 81kW auta chcel uprimne vidiet. Okay, mozno ak clovek jazdi raz za mesiac na okruh. Inak si to fakt nedokazem predstavit
vlastne - ak clovek za sezonu najazdi 100 000km, tak by ta polovica sezony sedela. Kto to vsak bude jazdit zakladnou atmosferou s fofrklackom - ten ma moje sympatie a virtualne poklepanie po ramene za odvahu

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 07:54
od slabostka
je otazka.preco motor podobnej jednoduchej konstrukcie s vyssim objemom nepichli do hybridov

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 08:15
od Mexican
tiez ma to napadlo. Dvojlitrove DPI upraveny na beh v Atkinsnovom cykle spojeny pokojne so 6st menicom a hybrid - IMHO ideal
Nie som vsak technik. Tz neviem ci by sa do tych mensich vozidiel vliezol :-)

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 09:41
od Srandista
Ked sa do Corolly vlezie atmosfericky dvojliter so vsetkym elektroprislusenstvom okolo, a do i30 sa vlezie velky dvojliter turbo, tak by tam imho nacpali aj dvojlitrovu atmosferu s tym elektroprislusenstvom okolo (prinajhorsom by prestahovali 12V baterku do kufru, jak to spravili v Toyote). Problem je, ze ziaden taky motor nemaju, a vyvyjat ho uz teraz nebudu, nakolko neomylne smeruju k cisto elektro buducnosti.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 11:07
od Mexican
dvojlitrovy DPI maju. len ho montuju v US a nema asi europsku homologizaciu, ako vravis asi sa uz neoplati
HEV modely asi nie su pre :hyu: nosne a zivotne dolezite. Myslim vsak ze ten mix MHEV, HEV, PHEV a elektro modelov dava celkom zmysel

edit: obrazok:

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 13:29
od JackK78
Rozdíl mezi pneu 195/65/R15 a 205/55/R16 jsou, ale ne z pohledu průměru, kde se liší jen o 3 mm, takže jejich záměnou se téměř nezkresluje údaj na tachometru. Ostatně to je hlavní podmínka pro stanovení alternativních rozměrů pneu. Komfort co se týče jízdy po nerovnostech určuje výška pneu a zde jsou lepší vyšší 195. Pro směrovou stabilitu a jízdu v zatáčkách jsou lepší nižší pneu, protože se při průjezdu zatáčkou tolik nedeformuje a nejede tak po hraně. Koukněte na videa aut při zatáčení. Z čelního pohledu je vidět, jak se v zatáčce pneu deformuje, přičemž u úzkých pneu s vysokým profilem to někdy vypadá, jako kdyby ji to chtělo z toho ráfku svléknout. V takovém případě to auto projíždí zatáčku na hraně pneu, ne-li dokonce v extrému skoro až po bočnici. Naopak nízkoprofilová pneu se deformuje minimálně a i v ostré zatáčce je větší část běhounu ve styku se silnicí a tedy je zde větší přilnavost.
Z celkového srovnání skutečně vedou právě ty 200/55/R16, ale pokud by někdo jezdil po fakt hrozných cestách, tak naopak ty 195/65/R15 budou vhodnější.

Atmosféra je do hybridu vhodnější než kombinace s turbomotorem. U atmosféry mohou zvednout statický kompresní poměr a tím dohnat účinnost turbomotoru, kde tu statickou kompresi tak moc zvedat nelze kvůli vyšším tlakům. Hrozily by zde samozápaly kvůli vysoké teplotě. U motoru pro hybrid nejde o výkon, ale jeho účinnost. A protože nejvyšší účinnosti má motor právě v nižších otáčkách, kde hrozí LSPI, tak prostě nemohou zvedat kompresní poměr. Viděli jste někde u turbobenzínu kompresní poměr vyšší než 11:1? Já tedy ne, zatímco atmosféry jsou schopny mít 14-15:1.

Pro hybrid také není třeba výkonný motor. Spalovací motor má být dimenzován na průměrnou potřebu výkonu a případné požadavky na vyšší výkon třeba při akceleraci má dodávat baterie. Z tohoto pohledu je lepší kombinace hybridu, který má pohon čistě elektrický a spalovací motor slouží jen na dobíjení baterie. Odpadá zde nutnost mít převodovku a krom toho u přímého elektrického pohonu je lepší možnost rekuperace. Proto také BEV brzdí hlavně elektromotorem a klasické brzdy jsou zde spíš jako nouzovka.

1.5 DPi je motor dělaný na spotřebu, resp. na efektivitu, a proto zvolili nadčtvercovou koncepci, která má větší sílu a efektivitu při nižších otáčkách. Lodní motory jsou extrémní nadčtverce s extrémně vysokou účinností, ale mizerným litrovým výkonem. U lodí to ale nevadí, protože tam hmotnost ani objem moc roli nehraje. U aut, kde jsou časté akcelerace by ale takový velký a těžký motor byl zkázou. 1.5 DPi je výkonem mezi starší 1.4 a 1.6, ale v praxi se spíše blíží 1.6 s nižší spotřebou.

Turbomotory jsou sice účinné, ale příliš složité a popravdě rozdíl ve spotřebě litrových či 1.2 tříválců a 1.5 DPi není moc velký. Za dobu životnosti auta se ty vyšší náklady za turbomotor s tak malým rozdílem spotřeby sotva kdy vrátí. Tohle se řešilo v dobách nástupu naftových turbomotorů, které měli výrazně nižší spotřebu ve srovnání s tehdejšími benzínovými motory. Jestli má ale litrový tříválec nebo 1.2 od Peugeotu lepší spotřebu tak o desetiny litru, tak návratnost bude šílená. Jenže dokud v Bruselu budou i takové desetiny hrát velkou roli v emisních pokutách a nebude se přihlížet na fakt, že turbomotory vyžadují nákladnější údržbu, která zanechá větší emisní stopu než atmosféra, tak to k lepším zítřkům nepovede. To je jako tvrdit, že BEV je ekologické bezemisní a přitom ho budu nabíjet elektřinou z uhelné elektrárny.

Na závěr. Užívejme si výhod 1.5 DPi a nehledejme na ní mouchy. V provozu rozhodně není brzdou a spotřeba bude jen o chlup vyšší než u menších třívalcových turbomotorů. Při jízdě po městě nebo po dálnici nikdo nemůže čekat nízkou spotřebu u všech spalovacích motorů. Na dálnici při 130 km/h a výš bude spotřeba atmosféry narůstat více než u malých turbomotorů. Já mám po 28 tis. km průměr lehce pod 5,8 l/100 km. Při jízdě mimo město se dostanu na cca 5 l/100 a na tu samou hodnotu se dostávám i s 1.2 v Peugeotu 2008 při stejném jízdním stylu.

Re: Motor 1.5DPi

Napsal: 25 lis 2022, 14:53
od Axel.Foley
Ad rozměr pneu - sice to sem nepatří a předem se omlouvám za příspěvek mimo téma, ale nedá mi nereagovat: měl jsem možnost najezdit s i30 CW několik tisíc km, a to na různém obutí:

- i30 1,0 T-GDI na 195/65 R15
- i30 1,4 T-GDI na 205/55 R16

Po této zkušenosti bych 15" kola nebral ani náhodou. Ač je auto lehké, několikrát jsem měl pocit, že ze zákruty pojedu na discích. K tomu dost silný pocit určité rozevlátosti, ten byl ale možná způsobený i přeposilovaným řízením. Na 16" kolech je pocit jistoty a bezpečí za volantem někde úplně jinde a i pohodlí je výborné. Řekl bych, že dokonce lepší než na 15" pneu, které se někdy chovají dost uhoupaně. U 16" kol jsem ale žádnou rozevlátost nepociťoval.

A zpět k motoru.