Stránka 3 z 8

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 10:04
od dibarbora
motorol píše: 15 kvě 2020, 22:15 Nejhorší smrt je z vydeseni a nejhorší práce je zbytečná. Pokud to nastartuje, pak je nejlepší tomu dopřát cestu alespoň 50 km dlouhou. Nemusí se pak nikam tahat s baterkou, nic doma nebula,... a je to dobre nejen pro baterku, ale pro cele auto.
Na starom pekáči bez moderných eko funkcií (v tomto prípade rozumej auto bez rekuperačného/inteligentného nabíjania ISG) je tvoja myšlienka správna a potreba externého nabíjania často ani nevyvstane. Lenže i30-2016 takúto vtákovinu implementovanú má, takže pravidelné dobíjanie z externého zdroja predlžuje životnosť akumulátora a tvoja myšlienka o 50km jazde môže za istých okolností skončiť vybitým akumulátorom na úrovni 70% jeho aktuálnej maximálnej kapacity. Pri ISG jednoducho staré poučky neplatia a akumulátor je väčšinu času jazdy nedobíjaný a napája celú spotrebu elektroinštalácie vrátane serva, vyhrievania (volantu, sedadiel, zrkadiel, okna) sám bez pomoci alternátora. Alternátor následne pri brzdení motorom doslova demoluje baterku napätím cca. 15,5-16V aby dokázal za krátky čas dostať dostať do akumulátora čo najväčší náboj (maximalizuje nabíjací prúd). Štandartné nabíjanie systém pustí na chvíľu len v prípade, že aktuálny stav akumulátora je na pokraji klinickej smrti. Vtedy akumulátoru podá "prvú pomoc" a pokračuje v činnosti popísanej viď vyššie.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 13:27
od Georges
Nevím, co je na rekuperačním inteligentním dobíjením ISG inteligentního. U normálního systému alternátor trvale dobíjí akumulátor a regulátor alternátoru reguluje dobíjecí proud. Jednoduché, prakticky bezporuchové.
Inteligentní systém dobíjí jen občas, jak se mu podle způsobu jízdy zlíbí. To se má něco ušetřit, snížit spotřebu ? To pochybuji. Auto ujede třeba 150 km, a akumulátor je možná víc vybitý, než když jste vyjeli.
Třeba Hyundai vymyslí např. občasné vypínání brzd, aby se nedejbože ušetřilo brzdové obložení a destičky.
Asi jsem staromilec, ale inteligentní akumulátor, inteligentní alternátor nemusím ...

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 13:44
od Mexican
este k tomu dobijaniu a strachu zo splynovania. Toz tam si neodpustim otazu - co myslite, ako to nabija alternator (uvazujme o beznom, nie inteligentnom nabijani, to by bolo na tri strany) - ten do akumulatoru pere podobne ako nabiacka (napr co som spominal LIDL za 500kc, ak neviete co s prachmi tak CTEK a podobne predrazene nezmysly za 1500+) a tam asi tiez nejazdite s odsrobovanymi vickami na baterii alebo s apletiem. Proste a uprimne - nie som technik, mam magistra z medzinarodnych vztahov ale casto ked citam dotazy tak si hovorim, ze to snad ani nemoze byt pravda a sedliacky rozum uz asi neexistuje. Ak auto jazdi malo, tak to proste doma odstavim ked prijdem z hokny, dam si veceru, porozpravam sa so zenou, s deckami napisem ulohy a vecer tam buchnem nabijacku. Rano ju dam prec a hotovo. Ak s tym autom jazdim raz za 2-3 tyzdne, tak si kladiem otazku ci sa vobec take auto oplati mat. To je uz ale otazka na majitela. A tam fakt staci to ra za tie dva-tri tyzdne urobit podobnym sposobom. Ziadne vyberanie akumulatoru, ziadne srobovanie nicoho - pripojit nabijacku a hotovo. Koniec, pohoda a vobec netreba vo vlakne pokracovat dalej. Vlakien o "idealnej" nabijacke je tu na hyundaifore dost. Ja mam svojho favorita, niekto iny preferuje cosi ineho. Podla moznosti.

Nazdar a vyuzivajte vyhody lacneho paliva
PS: to TGi (1,6) ma teda otrasne hnusny zvuk, to sa snad zohriatim upravi. Prave tu bol nejaky borec pochvalit sa soosedovi a znelo to akoby tomu mlatil rozvodak, bola pridreta klima a rozsypane loziska v kolesach. Pfuj. Stary dobry D4FA diesel !

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 14:12
od dibarbora
Georges píše: 16 kvě 2020, 13:27 Nevím, co je na rekuperačním inteligentním dobíjením ISG inteligentního. U normálního systému alternátor trvale dobíjí akumulátor a regulátor alternátoru reguluje dobíjecí proud. Jednoduché, prakticky bezporuchové.
Inteligentní systém dobíjí jen občas, jak se mu podle způsobu jízdy zlíbí. To se má něco ušetřit, snížit spotřebu ? To pochybuji. Auto ujede třeba 150 km, a akumulátor je možná víc vybitý, než když jste vyjeli.
Třeba Hyundai vymyslí např. občasné vypínání brzd, aby se nedejbože ušetřilo brzdové obložení a destičky.
Asi jsem staromilec, ale inteligentní akumulátor, inteligentní alternátor nemusím ...
To si potom budeš musieť nejaký starý vrak opatrovať až do dôchodku, pretože všetky novšie autá (bez ohľadu na značku) až na výnimky sú takouto eko vtákovinou vybavené. Uhádol si, celá táto volovina bola vymyslená aby v nezmyselnom homologačnom cykle ušetrili nejaký gram CO2. V konečnom dôsledku priemysel na tom zarobil, pretože v starom aute akumulátor obrazne povedané za 100€ vydržal 7 - 10r....v novom aute akumulátor za 200€ (AGM a EFB aku sú citeľne drahšie) vydrží horko-ťažko 3 roky. 8)
Ale možno sa blýska v tomto smere na "lepšie" časy, lebo také suzuki v novej vitare s mild hybridom, 12V akumulátor dobíja cez dc/dc menič zo 48V hybridnej sústavy bez prerušovania. Použitý je obyčajný zaplavený akumulátor. Ale cenou za to je celá mild hybridná sústava s hromadou elektroniky a ďalším akumulátorom navyše.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 14:49
od idam.i
Mexican,všetky priamovstrekovacie motory za studena hrkocú.No po zohriati sa to vytratí.No tak ticho ako klasický (nepriamy vstrek) benzín to aj tak nebeží.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 15:26
od dibarbora
idam.i píše: 16 kvě 2020, 14:49 Mexican,všetky priamovstrekovacie motory za studena hrkocú.No po zohriati sa to vytratí.No tak ticho ako klasický (nepriamy vstrek) benzín to aj tak nebeží.
Je to logické, priamovstrekový motor sa dopravou paliva do spaľovacieho priestoru podobá na CR diesel (len má menší vstrekovací tlak). Čerpadlo a vstrekovače sú jeden zdroj väčšej(inej) hlučnosti. Druhým zdrojom hlučnejšej prevádzky je o niečo vyšší kompresný pomer ako majú nepriamo vstrekové motory.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 16 kvě 2020, 16:15
od stefanpilat
Mild-hybrid od Hyundaje by měl snad také autobaterii dobíjet nepřetržitě z 48V hybridního ústrojí, takže to by ten problém s "inteligentním nabíjením" snad řešilo. Navíc z ní přes klasický startér startuje jen při studeném startu, další sepínání motoru při stop-start pak obslouží hybridní ústrojí. Při takovém zapojení by stop-start konečně mohl začít dávat smysl, protože by neničil ani autobaterii, ani příliš nenamáhal motor, kterému při opětovném sepnutí vypomáhá elektromotor. Ale úplně na 100% to nevím, jen co jsem různě vyčetl. Nevýhodou je logicky vyšší cena. O spolehlivost bych se asi až tak moc nebál.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 25 srp 2020, 22:17
od kukajz
Akym napatim z nabijacky by sa mal nabijat agm akumulator? Mam doma Lidl nabijacku a v navode pisu agm akumulatory dobijat pri zvolenej funkcii "snehova vločka" čo dava 14.7V. Klasicky rezim nabijania dava tusim 14.2V.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 25 srp 2020, 22:51
od petzl62
No... a když si to po sobě přečteš... Nenapadne tě, že jsi si vlastně(teda Lidl) jasně odpověděl sám :?: :idea: :roll:

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 25 srp 2020, 23:29
od kukajz
Noo.. To píše Lidl. To je fakt. Ale či je to ok? Lebo nikde sa neviem dočitat ake je to spravne napätie, aby som tu baterku neznicil. Mam doma este jednu nabijacku z Číny a ta dava pri nastaveni agm 15,2V. To sa mi zda uz vazne moc.

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 26 srp 2020, 16:21
od kukajz
Dnesne postrehy z nabijania s Lidl nabijacku. Bateria mala 12.1V. Pripojil som nabijacku (bateria je zapojena v aute) postupne zacalo napatie na baterke stupat na nejakych 13V. Asi za hodinu som meral s multimetrom napatie pri spustenej nabijacke a nameral som 12.6V. Bolo mi to cudne. Tak som nabijacku odpojil a pripojil som multimeter ako ampermeter. Pripojil som nabijacku a prud ukazal 2.6A a za 5sekund nieco cvaklo (ako cvaknutie rele) a prud klesol na 0.7A. Nema to auto este aj pri uplnom vypnuti nejaku regulaciu alebo co?

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 28 srp 2020, 15:46
od kukajz
Chlapi, ta baterka mi neda spať. Asi ju odpojim a tak nabijem. Vsak mi ukazuje 12V. A otazka znie: ked ju odpojim a nabijem, tak po zapojeni musim cakat 4hodiny? Alebo to plati len pri vymene novej baterie?

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 28 srp 2020, 20:07
od dibarbora
Ak by si si prečítal poriadne návod k tej nabíjačke tak pochopíš, prečo sa chová tak ako píšeš.
Táto nabíjačka je riešená ako regulovaný prúdový zdroj, pričom veľkosť prúdu je závislá od napätia na svorkách akumulátora. Zlomové napätia máš uvedené na priloženom grafe, ktorý som vytiahol z návodu na obsluhu.
1/ Najväčší prúd dodáva nabíjačka pri svorkovom napätí medzi 10,5 - 12,8 V = 3,8A
2/ Po dosiahnutí napätia 12,8V poklesne nabíjací prúd na 3A ktorý je udržovaný až ...
3/ kým dosiahne akumulátor napätie 14,1 V, v tomto okamihu poklesne nabíjací prúd na 0,8A
4/ s prúdom 0,8 je v režime AGM akumulátor nabíjaný až na napätie 14,4 V (14,7V pri režime AGM), po dosiahnutí tohoto napätia na nabíjačke prestane blikať obdĺžnik s indikátorom nabitia akumulátora na displeji pričom nabíjačka prechádza do..
5/ udržovacieho nabíjania cca. 100mA v ktorom indikuje napätie na akumulátore... ktoré začne logicky klesať smerom k hodnote 12,8 - 12,9V, čo je normálna hodnota nabitého akumulátora.

Toľko teórie a teraz trochu praktického vysvetlenia. Chovanie nabíjačky je závislé od stavu akumulátora (aktuálne svorkové napätie). Riadenie nabíjania je navrhnuté tak aby v žiadnom prípade neohrozilo akumulátor - takže s touto nabíjačkou nehrozí aby napr. klasický akumulátor plynoval = akumulátor na 100% kapacity reálne nabiť ani nedokáže. To cvaknutie čo si počul je prepínanie režimu nabíjačky, tým že si do obvodu zapojil multimeter, tak si zkreslil meranie napätia na akumulátore a nabíjačka sa Ti prepla bodu 2 do bodu 3 môjho vysvetlenia vyššie. To, že Ti počas nabíjania poklesne napätie je normálne, nastáva v čase keď nabíjačka prepína režimy a znižuje nabíjací prúd. Najviac je to vidno po prechode z prúdu 3A na prúd 0,8A. Ďalej Ti pokles napätia spôsobí aj zvýšenie záťaže z palubnej siete (otvorenie dverí a napr. rozsvietenie vnútorného osvetlenia) počas nabíjania. Po prechodnom deji však napätie zase postupne stúpa do cieľovej hodnoty. Akumulátor z auta odpájať nemusíš, stačí nechať nabíjačku dostatočne dlho zapnutú. Keď nabíjačka prejde do udržovacieho nabíjania, tak ju môžeš odpojiť...

nabijacka.JPG
nabijacka.JPG (82.26 KiB) Zobrazeno 1474 x

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 28 srp 2020, 20:46
od kukajz
Dakujem za super vysvetlenie! Len keby dali v navode od nabijacky taky graf, mozno by som na to aj prisiel. Tam je len kam pripojit kable a ako nastavit nabijacku. Nic viac. No Lidl. Aj tak ju budem nabijat radsej odpojenu aspon od minus polu, pretoze v navode od auta pisu zvyraznenymi pismenami NIKDY nepripajajte nabijacku na bateriu zapojenu v aute. Len ci potom mam cakat tie 4 hodiny pri zamknutom aute :-k

Re: Dobijeni baterie pokud auto dele nejezdi

Napsal: 28 srp 2020, 20:51
od dibarbora
Ja ti neviem kde si sa pozeral, nabíjačku z LIDLa s displejom mám, používam a tento graf v príručné mám... len si treba obal príručky otvoriť... v SK texte sú len odkazy na spoločný obrázok na začiatku ;-).