Stránka 3 z 3

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 09:30
od stefanpilat
Dá se vypnout. A tím volantem to nehýbe tak silně, aby se to nedalo lehce přetlačit. Zpočátku mě to trochu rušilo, ale rychle jsem si zvykl a už mi to vůbec nevadí.

K předchozímu komentu:
Aby mohl zvládnout bezpečně i větší zatáčky, musel by si umět před nimi přibrzdit. A na to už nemusí obraz z kamery stačit, protože do prudší zatáčky nemusí být vidět a nelze tak podle toho jasně určit její poloměr a vhodnou průjezdní rychlost. To by k tomu musel mít přesné mapové podklady a další technologie, jak to zjistit. To už jsme ale u problematiky autonomního řízení, ne u hloupého asistentu.

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 09:47
od Mr. HYUNDAI
Vypnout se to dá. U i30 před FL je systém defaultně vypnutý a můžeš si ho zapnout tlačítkem vlevo pod volantem, u i30 po FL je defaultně zapnutý a můžeš ho vypnout asi třísekundovým držením tlačítka na volantu a u Tucsonu po faceliftu si pamatuje poslední stav, takže když vypneš motor s vypnutým LKA, tak po nastartování je vypnutý, pokud zdechneš motor se zapnutým LKA, je po nastartování zapnuté :D .
Já tuhle fičuru používám jako jakousi pojistku vlastní chyby či nepozornosti - jedu nějakou trasu poprvé, zaměřím se na sekundu na navigaci a už bych mohl být ve svodidlech (například). A fakt je příjemné jak umí pomáhat při bočním větru. Takže nespoléhám na to, ale pomocnou "ruku" rád přijmu - na dálnicích a silnicích 1. třídy, jinak vypnuto!

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 11:56
od Axel.Foley
S pomocí při bočním větru souhlasím =D> Vyzkoušeno na mostě přes Oresund 8)

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 20:04
od 3bit
Axel.Foley píše: 22 říj 2020, 06:23
3bit píše: 21 říj 2020, 19:34 Jeee, teď tu vsichni budou psát, ze podle navigace nejezdi, že to mají v hlavě.
Budeš se divit, ale s navi jezdím i do Prahy, i když cestu znám. Kvůli dopravní situaci. Přes data.
Axeli to byla spíš reakce na ozzyho55, když psal, že by se mělo řídit místo čumění do navigace. Tak sem čekal, že se pár lidí ozve, ze podle navigace nejezdi, ze mají mapu v hlavě, už jsem to párkrát slyšel. Já taky jezdím se zapnutou navigací, ikdyž jedu skoro kolem baráku, už kvůli dopravní situaci.
Mexican píše: 21 říj 2020, 20:37 trafil som v 110kmh na albanskej dialnici dieru ktora zdemolovala pneu v podstate instantne. Celkom som sa zapotil a manzelka kricala este asi 5 minut po zastaveni. Celkom uprimne si myslim ze LKAS by to nedal a boli by sme dneska mrtvi
Nepsal sem, že LKAS by to vybral, ale že ani rukama bys volant neudržel. Tys to ve 110km/h vybral, ale ve 130km/h už bys to možná nedal. Tim, samozřejmě, nepíšu, ze LKAS jo.

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 20:12
od Axel.Foley
Právě že Mexican tu díru trefil a odnesla to pneu.

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 20:19
od Chasnik
Haberas píše: 22 říj 2020, 09:19 Ano, to je přesně ono, do mírnějších zatáček kecá, prudší ani neťukne/nepípne a "klidně to tam napal, šéfíku". :lol:
Spíš je to bezpečnostní důvod. Kdyby ti to toho škubnul v ostřejším oblouku, tak třeba na mokru už by mohlo dojít ke smyku.

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 22 říj 2020, 22:49
od 3bit
Axel.Foley píše: 22 říj 2020, 20:12 Právě že Mexican tu díru trefil a odnesla to pneu.
Promiň, ale tady nejde o gumu, ale o volant.

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 06:34
od Mexican
3bit: nuz, vtedy si v tom aute so mnou nesedel, tak sa to skusim popisat, V zasade nejde o gumu, ale ze ti doslova vytrhne volant z ruky sa ti nestane na dialnici,to sa ti stane pri malej rychlosti ked jazdis offroad. To je ale a ine rozpravanie

sli sme v lavom pruhu, nikede v okoli mesta Vlora. Albanci maju casto na stvorpruhoch klenute mosty a je tam trochu obluk, Ta diera bola vyfrezovana za mostom v sirke cca 1x1m a hlboka asi 5-7cm a nevidel som ju cez obluk (len asi na 10-15m dopredu., co som pri tej rychlosti nestihol ani moc zareagovat (len vyraz aaa k*rva) a trafil som ju pravym napriamo pravym prednym kolesom, ozvala sa hrozna rana, auto doslova nadskocilo a pri dopade som v priebehu sekundy okamzite siel takym polosmykom dost ostre doprava, spominam si ze niekedy ked som presiel deliacu ciaru medzi pruhmi som skocil na spojku a trhol volantom dolava, to som trochu prepiskol a musel som to korigovat ako pri smyku. Tak som doplachtil s miernym brzdenim az doodstavneho pruhu. Viem ze ak by som nekorigoval spravne, tak trafim kamion ku ktoremu som sa v tom case blizil (a planoval ho predbehnut)

pneumatika na padrt, disk na padrt. Volali sme na spravu albanskych komunikacii, prisli borci vo vestach pokrcili ramenami s tym, ze asi niekto ukradol znacku. Rezervu om mal a tak sme asi po hodine pokracovali dalej. Zaver: ak by som sa spoliekal na asistenta v pruhu, tak si nemyslim, ze by tu situaciu vyhodnotil spravne ak by bol nastaveny na urovni korekcie a manever by mi znacne stazil

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 08:16
od JoKo
ja si myslim, ze perfektne to popisal mr. hyu. mam najazdenych niekolk desiatok tisic s asistenom v hyu i30 pred fl a funguje ozaj velmi dobre. ale je potrebne si uvedomit, ze je to asistent, nie autopilot a precitat si prirucku k vozidlu... clovek zisti, ze funguje od 60km/h, ze funguje len do urciteho poctu stupnov {tak sa mi zda, ze 12 stupnov som niekde na nete cital}. pri jazde casom zisti, ze kde su jeho limity, ze reaguje na male pohyby a tak napriklad, ak je nerovna cesta, tak asistent nezapipa aj niekolko minut jazdy... alebo ze ho za urcitych okolnosti mozu vyviest z miery tenke zaplaty a povazuje ich za ciaru...
situacie,kde najviac pomaha sa zhoduju s mr. hyu, ale ja ho nechavam zapnuteho stale, nevypinam ho. po jazde som menej unaveny, pretoze drobne korekcie si auto "riesi samo".
dal som vyskusat lkas aj rodinnym prislusnikom {otec a brat}. obaja sa zhodli, ze najprv to bol nezvyk, ale po cca 100km si zvykli a bol to uzitocny asistent. taktiez sa nezavisle zhodli na tom, ze boli po ceste menej unaveny.

mne tato debata pripada ako depata zo zaciatku milenia, ked "pravy vodic" tvrdil, ze nepotrebuje v aute abs a ani airbag. o esp ani nehovorim. dnes nepoznam "praveho vodica", ktory by si kupil auto bez tychto "zbytocnosti".

mexican, asistent by neurobil nic v tom pripade, pretoze do volantu zasahuje jemne, nepotrebujes vynalozit nejaku extra silu a stavim sa, ze to bola poriadna rana, kde by asistent nezasiahol...

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 09:09
od Chasnik
JoKo píše: 23 říj 2020, 08:16 mexican, asistent by neurobil nic v tom pripade, pretoze do volantu zasahuje jemne,..
Jenom dodám, že na i30 MY2021 kope do volantu NE moc jemně, kdyby zasáhl o pár desetinek dříve s mírnějším nástupem, bylo by to jednodušší. Když chci třeba předjet na státovce kamion a najedu si ke středu, aby ses podíval, jestli je v protisměru volno, tak se s ním musím docela prát, aby mě nevracel zpátky. Proto, pokud nezapomenu, tak mimo dálnici vypínám.

Asi je to tím, jak výše zmiňoval Mr. Hyundai, i30 PDe přechozích let bylo naladěno na jemnější korekce, teď je nástup dřívější a neomalený, ve stylu "ty vole, dávej si bacha, kdo to má za tebe zachraňovat!"

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 09:21
od Mexican
on je totiz posledne roky tlak (a je to sposobne rozsirenim rad vodicov o kedysi neakceptovatelnych jedincov, ludia co na to proste nemaju skill ani techniku). Je to tak u aut, je to tak u moto

zacnime niecim ako posilovat riadenia - tiez to diskvalifikovalo vela zien a tak aby sa rozsiril trh sa zacala tato ficura ponukat
Rychlo prejdem cez bezpecnostne prvky ako ABS, ESP. Tie tiez eliminovali nedostatky uzivatelov (ja ESP ani na jednom aute nemam, ABS nemam ani na moto, zena ma fabiu bez ABS a aj moto bez ABS). To je uz o samotnom skille a suhlasim a nebranim sa tvrdeniu, ze ak by to malo zabranit co len jedinej buracke, tak to zmysel ma

Asistent nudzoveho brzdenia ja osobne povazujem za celkom rozumnu vec, aj ked udajne su s tym problemy v mnohych autach. A znovu to posuva vedomie vodica do roviny ze "nieco ma zachrani ak pochybim". Problem dnesnej doby (mam 38 rokov) ale zacina byt v tom, ze nechceme niest zodpovednost za svoje konanie a mame tendenciu to hadzat na stranu. Proste niekam inam. Sam musim vedte, ze moja koncentracia nesmie tym, ze mam asistenta brzdenia spadnut a mala by byt rovnaka aku mam v aute bez asistenta. V novom aute sa tomu asistentu nevyhnem, zrejme

No a teraz asistent v pruhu - objektivne si pre moje jazdenie nedokazem predstavit situaciu, kde by ten asistent reagoval lepsie ako fakt priemerny vodic, ktory sa venuje soferovaniu. Tento asistent paradoxne robi z ludi ovce a zosili ich nepozornost (navi, radio, socialne siete). Za nehody spsobene nepozornostou su paradoxne vyspele systemy konektivity, ludia sa odputavaju od pozornosti s vedomim ze im predsa nieco pomoze. U motocyklov tieto systemy zaostavaju ale vidiet snahu ich tam dostat. Kontrola trakcie tiez znacne pomaha ludom, ktori by v zasade na to nemali podla schopnosti sadat. Co nasledne spsoobuje to, ze si nevyjazdeni ludia kupia 1250 GSo a fyzika ich vytresta tym, ze to rozflakaju v zakrute pretoze maju pocit, ze to maju v rukach. Podobne aj s autami - ja netvrdim, ze sa mame vratit do dob trabantov. Ale nespoliehat sa na asistentov viac nez na sameho seba

V buducich rokoch teda vdaka asistentu drzania sa v pruhu mozme ocakavat extremny narast ludi, ktori to budu chciet riesit ako zakladatel vlakna. Proste chciet si oddychnut (precitat si spravy na telefone, pozriet si film atd). To bude sposobovat nehody, casto fatalne (vid nehody nakladnych aut na dialniciach)

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 10:23
od ozzy56
někdy se divíme ,,nepochopitelným'' nehodám, tak že by assist?? jezdím 50 let a tohle je zatím slepá cesta, ano, spousta elektronických vynálezů v autě pomůže, ale je hodně i těch, které jsou kontraproduktivní--věnovat se za jízdy řízení je zatím nutnost proto, aby člověk jízdu přežil, stačí když ti druzí budou mít zapnuté všechny možné asistenty a psát za jízdy třeba SMS, a takových furt přibývá...

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 12:51
od idam.i
To je problém.Tie typy ľudí čo zapnú LKAS a aktívny tempomat a idú surfovať v mobile. ](*,)

Re: Automatické udržiavanie auta v jazdnom pruhu

Napsal: 23 říj 2020, 15:07
od Georges
ozzy56 to napsal naprosto perfektně. Ty nepochopitelné nehody, kdy auto na naprosto rovném úseku vyjede do protisměru, nebo zcela mimo silnici taky nechápu. To se přece řidiči, který se zcela věnuje jízdě nemůže stát !
Asistent jízdy v jízdních pruzích nevidí díru jako kráva, které se chci vyhnout, tempomat nevidí zatáčku a já musím brzdit, i když bez něj bych jen sundal nohu z plynu, automatická převodovka řadí nahoru a dolů až motor letí zbytečně do otáček, jen abych věděl, že ji mám.
O autonomním brždění, inteligentním nabíjení, o systému start- stop, o tom raději ani nemluvím.
S pár auty s těmito vymoženostmi jsem už jel, ale asi bych si nezvykl. Já jsem prostě zvyklý, řídit si svoje auto sám.
Starýho psa novým kousků nenaučíš ...
I když dokážu pochopit, že to někomu naprosto vyhovuje a žádný problém s tím nemá.