s tou cenou benzínu a elektriny súhlasím, stačí iný tarif, iná elektrostanica a výsledky budú iné. Ono neviem ako to je monetálne v ČR ale na SR mi s tým benzínom niečo smrdí. Roky rokúce bol rozdiel medzi naftou a benzínom 7-13 centov. V súčasnosti to už je ale 16-17 centov, a kým ropa v posledných týždňoch zdražovala, benzín, víkend čo víkend 1,5-2 rástol. U všetkých čerpačiek (Slovnaft, OMV, Shell) v jeden deň a o rovnakú hodnotu. a zaujímavé je, že takmer vždy to bol iba benzín. Mne osobne to smrdí ale že brutálnym kartelom.stefanpilat píše: ↑08 úno 2021, 14:11 V současnosti může mít elektroauto smysl jen pro toho, kdo má možnost ho nabíjet doma (případně pravidelně v zaměstnání) a veřejné rychlonabíjecí stanice použije jen občas, když není vyhnutí. Kdo by byl odkázán jen na ně, jednak tím moc neušetří, jednak si způsobí rychlejší degradaci baterie. Pak taky záleží, jaké má kdo registrované poskytovatele a jaký tam má tarif. Je v tom docela zmatek. Ceny rychlodobíjení se mohou pohybovat od 3,5 Kč po 21 Kč za kWh. Většinou tak 5-6 Kč/kWh pro registrované.
Jinak ta Mazda MX-30 je krok vedle sám o sobě. Baterie o využitelné kapacitě 30 kWh je na rok jejího uvedení zoufale málo, při tom má vysokou spotřebu, takže toho ujede málo a za hodně peněz. Tu si dobrovolně nemůže koupit snad nikdo.
Když vezmeme pro srovnání třeba mnohem zdařilejší Konu, tak ta má v zimě na dálnici spotřebu 22,9 kWh/100 km (MX-30 má 25 kWh/100 km). Při ceně 6 Kč/kWh to vychází na 137 Kč na 100 Km (u Mazdy na 150 Kč). Při současné průměrné ceně benzínu 27,8 a spotřebě 7 l/100 km to u benzínového auta vychází na 194,6 Kč na 100 km. Takže to pořád na elektřinu vyjde zhruba o třetinu laciněji. To ale není až takový rozdíl, aby to ospravedlnilo nesrovnatelně vyšší pořizovací cenu. Ale samozřejmě záleží, co s čím porovnáváme. Když vezmeme nějaký hodně úsporný diesel, tak se ty ceny za jízdu v zimě po dálnici už mohou vyrovnávat. Naopak, kdo chce dokazovat, jak jsou elektroauta drahá, vezme cenu za nabíjení u Ionity (21 Kč za kWh) a vyjdou mu hrůzu nahánějící obrovská čísla. Ale nikdo normální za vlastní peníze u Ioinity za takové peníze nabíjet nebude, když mu nepůjde o život. To je rychlonabíječka pro služebáky, kterým to hradí firma.
