Stránka 1 z 1

TDI / CRDI

Napsal: 08 led 2009, 23:35
od lato
prosím vie niekto stručne popísať rozdiel tdi/crdi ? .
má TDI nezávislé "pumpy" pre každý valec?
ako sú poháňané (elektromotorom?)
ako sú riešené vstreky? TDI/CRDI
ďakujem.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 08 led 2009, 23:38
od black_sheep
TDI znamena traktor diesel infekce a podle toho to ma i zvuk :mrgreen:

kdezto CRDi je naftak s primofstrikem a komonrejlem, o neco lepsi :-k nejlepsi nafta, je ale nafta horici v kamnech O:)

Re: TDI / CRDI

Napsal: 08 led 2009, 23:49
od Hujer
lato píše:prosím vie niekto stručne popísať rozdiel tdi/crdi ? .
má TDI nezávislé "pumpy" pre každý valec?
ako sú poháňané (elektromotorom?)
ako sú riešené vstreky? TDI/CRDI
ďakujem.
TDI PD ma.Ano.Jinak klasicke TDI ma klasicke cerpadlo pohanene rozvo. remenem a vsrik kteri vstrikuje naftu v kuzelovem tvaru.CRDi ma podavaci cerpadlo,vysokotlake cerpadlo a vstrikovac ktery vyroby pod velkym tlakem z nafty mlhu,ktera se lepe spali.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 09 led 2009, 23:09
od mirpie
jo, ty PéDéčka maj sdružený vstřikovače poháněné vačkou a jen pro zajímavost palec vačky na hřideli je větší než palec vačky na ventil. Jsou tam obrovské síly a taky to odebírá hodně výkonu a hodně to chrochtá :-). Starší TDI, jak už psal Hujer, maj klasické rotační čerpadlo poháněné řemenem (66kW, 81kW). To PéDéčko je třeba ve Fábii RS 96kW.
Jinak TDI znamená Turbo Diesel Injection (přímo vstřik, diesel, turbo). Konkurence to značuje podobně . Opel a Renault DTI, atd..

CRDi (Common Rail Diesel Injection) je poměrně nový typ vstřikování nafty. U konkurence označován též jako CDI (Mercedes Benz), TDCi (Ford), CDTi (Opel), DCi (Renault), HDI (Peugeot + Citroen), JTD (Fiat).

První seriově vyráběné auto s přímovstřikem nafty, ještě bez Common railu, měl Fiat Croma 2.5 TDI, někdy v roce 1989. Naopak první přímovstřikový benzin v seriové výrobě měl Mitsubishi v modelu Carisma, s označením GDI (Gasoline Direct Injection) rok asi 1996.

Kdo měl první Common Rail si ted nevzponemu.

Pricip Common railu je následujicí: Podávací čerpadlo v nádrži podá naftu asi pod tlakem 5-6barů do vysokotlakého čerpadla (v podstatě jen dva výrobci : Bosch a Delphi). Vysokotlaké čerpadlo je poháněno nejčastěji řemenem, někdy řetězem. To podá naftu do Railu (něco jak palivová rampa u nšich nepřímovstřikových benzinů), ale pod vysokým tlakem, 1400-1800barů dle typu a výrobce čerpadla. Hyundai používá čerpadla s nižším tlakem, těch 1400-1500baru. Rail - vysokotlakový zásobník paliva se dělá bud ten klasický liětový, nebo kulový. Na něj jsou napojeny trubky z jednotlivých vstřikovačů. Počet trubek odpovídá počtu válců + jedna přívodní od čerpadla. Vstřikovače jsou ovládány elektromagneticky, dnes už se objevují piezovstřikovače. Maj rychlejší odezvu a můžou pracovat s větším tlakem. Každý vstřikovač si vezme tolik nafty, kolik potřebuje, to udává ECU dle dat z několika čidel dle zatížení motoru, teploty vzuchu, teploty paliva, teploty chladicí kapaliny, polohoy plynového pedálu, váhy vzduchu, atd... Jedne vstřik se skládá z několika předvstřiků, hlavního bstřiku a pak jeden nebo dva dovstřiky. To vše na jeden pohyb pístu. Chod je tak klidnější, tišší a vyrovnanější.

Nešvarem všech commonrailů je náchylnost na kvalitu nafty, kdy se pak zadíraj čerpadla a jejich špony pak putujou i do vstřikovačů. Některé starší commonraily maj i zpětné vedení paliva (přebytku, co nešly do vstřikovačů) do nádrže. PAk to zasviní i nádrž a trubky, takže komplet palivový systém.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 10 led 2009, 20:01
od lato
Ok, =D> presne toto som chcel vediet a dakujem za namahu !

Re: TDI / CRDI

Napsal: 10 led 2009, 20:13
od Kamil
Tak to byl vyčerpávající výklad.Bravo.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 11 led 2009, 00:07
od Pavel M
není co dodat =D> =D> =D> =D>

Re: TDI / CRDI

Napsal: 23 led 2012, 01:54
od oltcitak
prikladam odkaz na pekne video,kde je vysvetleny princip funkcnosti a diagnostiky motorov pouzivanych u Hyundai dieslov... http://www.youtube.com/watch?v=fWyaJ6od ... r_embedded

Re: TDI / CRDI

Napsal: 23 led 2012, 09:36
od caruser
Len dodám, že TDI je taktiež Commonrail v aktuálnych nových vozidlách

Re: TDI / CRDI

Napsal: 23 led 2012, 09:49
od Farrael
Ano označují to TDI CR, ale myslim si, že by si měli najít jinou lepší zkratku. Tohle je takové já nevím zavádějící.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 23 led 2012, 13:03
od Mr. Kwon
První přímovstřikový systém Common Rail byl použit u Alfy Romeo 156.

Re: TDI / CRDI

Napsal: 23 led 2012, 14:09
od black_sheep
Mr. Kwon píše:První přímovstřikový systém Common Rail byl použit u Alfy Romeo 156.
přesně tak. a nebyl to vůbec špatný diesel :lol: spolupracovali myslím s mercedesem v té době (1997/8 tak nějak)

Re: TDI / CRDI

Napsal: 25 led 2012, 08:43
od mirpie
Farrael píše:Ano označují to TDI CR, ale myslim si, že by si měli najít jinou lepší zkratku. Tohle je takové já nevím zavádějící.
ono je to jedno. BMW označuje své diesely od jisté doby prostým písmenkem d. Takže z toho nevyčteš ani to, že to má turbo, přímovstřik, nebo právě commonrail. Ono to ani zákazníka mnohdy nezajímá, hlavně že je to nafta a má to kilowatty.
A mnohdy je to zavádějící. Např. Nissan Terrano s označením 2.7TDi značí turbo-diesel, ale písmenko i není přímovstřik (injection), ale intercooler, takže vlastně komůrkovej traktorovej diesel s mezichladičem a koho to zajímá....