Stránka 1 z 4

kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 20:14
od drizek
Ahoj,Mám santa fe r.v. 2003, 2.0 CRDI,4WD coutry.
Chci se zeptat,kdy spíná zadní náprava?protože ted na chatě jsem se rozjížeděl na dost mokrém a měkém trávníku a zaboha jsem se nemohl rozjet.Hrabal jsem a zadek ne a ne zapnout :( (a ještě nikdy mi nejspíš nesepnul) Tak nevím jestli to spíná jen při dosažení určitých otáček nebo tak podobně a nebo jestli mi zadní pohon nefunguje,ale nic mi na palubce nesvítí!!!



drizek

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 20:17
od miooo
a si si isty ze mas 4x4...
pokial nemas tlacitko LOCK na palubke tak potom mas urcite staly pohon...
predok aj zadok su pernamentne v zabere...
takze by som to videl tak ze je niekde problem...

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 20:28
od Plano
2003 ještě lock nemá, je to stálá 4x4, tak že bych to viděl na dvoukolku. Má to karadan? :-)

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 20:31
od miooo
ved to...
hadam uz lezal pod autom a zistoval ci to ma kardan??

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 21:18
od drizek
no je to 4wd,kardan to má,ale nikde to žádný problém nehlásí,tak nevím....

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 21:23
od Plano
Hm, tak to nevím, ale tuším že poměr je 60:40 a zbytek se přerozděluje při prokluzu pokud se nepletu.

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 21:27
od drizek
to asi by mělo,ale někde jsem se dočetl,že to sepne až pří 3000otáčkách,je to pravda??tolik jsem na to nešlapal

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 06 říj 2010, 21:30
od miooo
je to stalych 60/40...
nic sa neprerozdeluje....
je to priamo cez diferak a rozvodovku...
skus s vybehnut este raz na blato a skusit....
mne zvyklo v zime ked som sa potreboval vyhrabat preblikovat TCS...

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 07 říj 2010, 12:28
od Richard555
Trochu se taky přidám, zhruba v roce 2003 se začal dělat Santa se silnějším 92KW CRDI motorem. A ten už nemá stálý pohon 4X4 ale zadek se připojuje přes el.magnetickou suchou spojku, která je před zadním diferákem. To se pozná tak že auto má vlevo na přístrojové desce tlačítko 4WD LOOK. Pozor na používání tohoto tlačítka, smí se zapnout jen na kluzkém povrchu
(není mezinápravový difrencial) jinak pokud není tlačítlko použito, připojují se zadní kola v případě prokluzu předních kol automaticky s minimální prodlevou cca 0,2 sek.
V případě že ti zadek nezabere, může být nejspíš problém v té zadní el.mag. spojce resp. v té cívce co ji ovládá...... ev. v ovládání této spojky řídící jednotkou.....
Tedy určitě by chtělo model auta upřesnit lépe (nestačí jen CRDI) protože se modely s motory WGT 83kW a VGT 92kW dost podstatně liší

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 07 říj 2010, 13:28
od Hardcam
Tady je napr. jedna Country, dnes pridana:
http://www.dobrakoupe.cz/hyundai/hyunda ... 777524.htm

nasel jsem cca 5-6 dalsich, ale zminka o 4x4 neni u zadne, ac k tomu nazev Country svadi. Napr. Terracany v edici Country mely 4x4.

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 07 říj 2010, 16:50
od drizek
je to ještě model2002,83kw.žádný tlačítko tam právě ještě není,tak mi pořád není jasný jak a kdy to spíná........ :oops:mě to teda ještě neseplo #-o

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 07 říj 2010, 18:13
od miooo
drizek píše:je to ještě model2002,83kw.žádný tlačítko tam právě ještě není,tak mi pořád není jasný jak a kdy to spíná........ :oops:
je to stalych 60/40...
nic sa neprerozdeluje....
je to priamo cez diferak a rozvodovku...

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 08 říj 2010, 19:18
od bacil
Mám sice benzín 2.4 4wd 2002 a měl jsem podobnou zkušenost stál jsem na ledu předkem do kopce a hrabal mě jenom předek otáčky motoru 1000-5000ot/min a nic,jenom dým od předních gum,potom jsem to otočil zadkem do kopce a auto ani nehráblo,zaplo to na všechny čtyři a ůplně v pohodě jsem to vyjel.Na druhý den šlo auto na zvedák,kontrola oleje ve skříni co jde kardan na zadek,delel jsem asi 3 deci oleje 75w90(převodový) a auto jelo i do kopce na všechny čtyři.Moje rada-zkontrolovat olej :!:

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 10 říj 2010, 07:46
od ANJA
Ahojky, mám 2001 , 2,4 benzín + plyn, 107 kW. Ze začátku jsem měla obavy, jak toto auto funguje - nikde nesvítí kontrolka 4*4, jako u Sportage. Tam se navíc zapínal pohon a redukce manuálně. Ale k :hyu: již při prní jízdě do celkem slušného kopce, sníh a led auto téměř okamžitě seplo 4*4. Teď jezdím k chatě stoupáček - i když zaprší, tráva s blátem a není problém. Cca 0,5 m než tam naskočí 4*4, podle prohrábnuté koleje. :mrgreen: Jana

Re: kdy spíná zadní náprava

Napsal: 18 říj 2010, 21:59
od vitak
Ahoj, já se tady ještě jednou pokusím popsat jak to funguje podle výkresů, kterě jsem si stáhnul ze stránek http://www.hmaservice.com - doporučuji tyto stránky navštívit.
Od předního diferenciálu je pomocí dutého hřídele, který se otáčí okolo náhonu na pravou poloosu, vyveden kroutící moment na tzv. Transfer Case - ta je tvořena viskózní spojkou a hypoidním převodem.
Viskózní spojku tvoří lamely hnací a poháněné, zalité viskózní kapalinou - lamely se vzájemně nedotýkají, ale kroutící moment se přenáší pomocí tření v té viskózní kapalině-oleji. Takže pokud tam olej není, nemůže se přenášet kroutící moment.
Hypoidní převod je vlastně kuželový převod s vyosením.
Z Transfer Case se přes kardan přenese kroutící moment na zadní diferenciál s omezenou svorností, (tzv.Limited Slip Diferenciál), kde je kromě diferenciálu soustava třecích lamel, které - pokud ztratí některé z kol adhezi (začne se protáčet) - se snaží přenést část kroutícíko momentu na druhé zadní kolo.
Bohužel není z výkresů jasné, odkud je poháněn ten dutý hřídel z předního diferenciálu, ale pochybuji, že by byl v převodovce umístěn mezinápravový diferenciál - pokud má někdo jiný poznatek, dejte nám ho vědět.
Takže to vypadá, že ten poměr přenosu 60:40 - jak je někdy udáván a jindy zase ne - je dán tím, že viskózní spojka nikdy nepřenese 100% výkonu, vždy dochází k nějakému prokluzu. Čím větší je rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou,(protáčí se přední kola), tím více kroutícího momentu se přenáší na zadek, až do teoretických 50% - které nelze nikdy dosáhnout. Při nízkých otáčkách se zadní kola vůbec nemusí protáčet, prozože to proklouzne na viskózní spojce.
Jelikož tam zřejmě není mezinápravový diferenciál, jeho funkci plní právě viskózní spojka - pokud jsou rozdílné otáčky mezi přední a zadní nápravou (např. podhuštěné pneu na jedné z nich), rozdíl otáček se neprojeví proklouznutím některého z kol, ale dojde k proklouznutí viskózní spojky. To je také důvod, proč se nesmí naše auto vléci na jedné nápravě - došlo by ke spálení viskózní spojky. (Má to i své výhody- u TP se nedá měřit účinnost brzd.)
U novějších typů je místo viskózní spojky elmagnetická suchá spojka, jak píše Richard555, která umožňuje zapnout zadní náhon natvrdo - a přenáší poměr 50:50. Pokud ale dojde k rozdílu otáček mezi nápravami, trpí celé soustrojí, protože někde to proklouznout musí, když ne na kolech, tak v té suché spojce, která se může i spálit (majitelé si stěžují na smrad).