Stránka 1 z 2

Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 15:19
od Patrick95
Zdravím, mam takový problém. Už se mi párkrát stalo, že sem nenastartoval svoje coupe 2.0 R. V. 1998. Všechno šlape tak jak má, rádio hraje, světla svítí, ale když auto dyl stalo(5 až 10 dni) tak se mi stalo že sem nenastartoval, nebo sem nastartoval, dojel na pumpu (1km) a tam už se mi to znovu nepovedlo. Když pak otočím klíčkem tak slyším jak baterka už nemá sílu točit starterem a pak už netočí vůbec. Dycky to končí s kabelama a pak auto zase chvilku jede bez problémů i na krátké vzdálenosti. Jinak auto před koupí moc nejezdilo a spíše stalo, takže to se taky může projevit na baterce.. Hned ten den co sem s ním přijel domů sem dal baterku přes noc dobít, ale myslím že se samovolně vybiji. Každopádně se toho problému chci zbavit, protože mě fakt nebaví se pokaždé modlit ať to naskočí :D. Tak sem koukal na nějaký nový baterky ale ještě mě napadlo jestli to nemůže být alternátor, abych nekoupil novou baterku a problém pretrval.. Četl sem ze u špatného alternatoru přestávají pri jízdě svítit světla nebo hrát rádio - nic takového se mi neděje.. Tak se ptám, jak se ujistit že je to baterkou a popř. jak silnou nebo přesně jakou baterku koupit, díky za odpověď :)

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 16:12
od mihlit
To je celkem jednoduché. Je potřeba změřit napětí na baterce při běžícím motoru. Pokud alternátor dobíjí, bude tam 14.4 V, pokud tam bude méně, je blbý alternátor. Pokud to tam bude, je blbá baterka.

Svítit světla přestávají u komplet špatného alternátoru, kdy nevyrábí ani trochu. To může být při komplet zničených uhlících či regulátoru. Častější závada alternátoru ale bývá vadná dioda v usměrňovači. Alternátor pak dává napětí, ale nedostatečné, třeba 12.3 V. To na svícení i běh motoru stačí, ale baterku tím nenabiješ.

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 17:07
od Patrick95
mihlit píše:To je celkem jednoduché. Je potřeba změřit napětí na baterce při běžícím motoru. Pokud alternátor dobíjí, bude tam 14.4 V, pokud tam bude méně, je blbý alternátor. Pokud to tam bude, je blbá baterka.
A nemusim předtim baterku na plno dobít? Nebo prostě stačí nahodit motor a změřit? Omlouvám se za blbý dotazy, ale nevyznám se v tom

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 17:16
od soban
Netřeba dobíjet.

Prostě nahodíš motor a za chvíli tam musí to napětí být. (V řádu pár sekund.)

Jinak jak je stará? Pokud 5let a víc má nárok na sběrný dvůr.

A jakou koupit, prostě nová musí mít stejný či větší startovací proud a kapacita co největší co se do prostoru pro baterii vleze.

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 18:09
od Patrick95
Díky za rady. Chtěl sem to zkusit co nejdřív když mám čas, tak sem to šel změřit a ani sem nenastartoval :D.. takže počkám na bráchu s kabelama zase a pak to zkusim. Jinak sem na baterce na sucho naměřil 12,19V ale to je asi nicneříkající.

Jak je stará baterka sem zkoušel zjistit, ale nepovedlo se mi to, ale nejspíš za sebou už něco bude mít.

Takže to zkusím potom a dám vědět :)

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 18:15
od mihlit
Jo, stačí nastartovat a než obejdeš auto, můžeš měřit. Baterka nemusí i může být nabitá, pro měření nemá vliv.

Nejlepší je vzít baterku na nějakou víc profi nabíječku. Jelikož létám s modely letadel, tak tu mám modelářskou nabíječku a ta mi při nabíjení řekne i v jakém stavu baterka je - kolik to do prázdné baterky doláduje ampérhodin. Lze si pak udělat dobrou představu. Máš-li v okolí někoho takového, můžeš si nabíječku půjčit. Samozřejmě bych ji kvůli autobaterii nekupoval, na to je to příliš drahé.

Jednu baterku jsem zrovna měřil o víkendu. Původně 45 Ah, do prázdné to doládovalo pouze 24 Ah. Což by teoreticky ještě šlo, ale dobíjecí charakteristika byla pouze prvních pár Ah proudem 5 A a zbytek už jen něco málo přes ampéru. Ve výsledku je taková baterka ještě použitelná na dlouhé tratě, kdy nevadí, že se dobíjí pomalu, času dost. Pro kratší tratě se ta baterka i při správném napětí sice nabíjí, ale příliš pomalu.

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 19:16
od mikodim
Môže byť chybný aj štarter - nema uz potrebne otacky /vecsinou je problem takto nastartovat diesel - OII s tym maju problem ze teply motor tazsie startuje/ ale treba najskor vymenit baterku.Alebo si aspon pozicaj od niekoho na par dni a zistis ci sa to zlepsilo.. Ale bude to tou baterkou typujem :-k

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 19:33
od MICHAL77
Vzhledem k popisu to bude tak na 80% baterkou, ale krom toho že se baterie sama vybíjí tak ji i vybíjí třeba alarm, imo, atd. Klidně je možné že ji vybíjí alternátor, či startér v klidu díky prachu a vlhu. Osobně bych baterku nabil, pak ji nechal odpojenou a zkusil druhý den změřit zda drží či ne, pokud nebude nějak moc ztrácet je klidně možné že to dělá alternátor či starter, ale třeba u některých H to dokázaly vybít i hodiny....

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 28 říj 2014, 20:33
od rcc
Patrick95 píše:Jinak sem na baterce na sucho naměřil 12,19V ale to je asi nicneříkající.
Napětí baterie v klidu je slušně vypovídající údaj. Správně nabitá baterie má mít napětí větší než 12,6V, pak je nabita na 100%. 12,19V vypovídá přibližně nabití na 25%, což je pro startování málo. Napětí nutno měřit v klidu, tj. 5 a více hodin po jízdě či nabíjení a nutno mít vypnuté všechny spotřebiče včetně vnitřního osvětlení interiéru. Při zkoušce dobíjení by alternátor měl dávat min 13,8V a to při všech zaplých spořebičích, světla, větrák atd...

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 29 říj 2014, 12:17
od Patrick95
Chlapi díky za rady, nakonec je to fakt baterka. Půjčil sem jinou co měla v klidu napětí 12,7V po škytnutí 14,48V , takže už vybírám novou. Asi koupim nějakou silnější, která se tam bude vejít, protože jezdim spíš kratší vzdálenosti, tak at tolik netrpí. Ještě jednou díky a mějte se :-)

Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 29 čer 2016, 19:57
od zden
Zdravím a rád bych požádal o konzultaci co řešit jestli baterku nebo alternátor a třeba i jak. Dostal jsem se do podobné situace jako je popsána v úvodním příspěvku. Jen s tím rozdílem, že za jízdy mi postupně začala odcházet el. v pořadí rádio,abs,směrovky,světla,posilovač. Tak jsem dojel posledních jedenáct kilometrů po okresce domů a tam již samozřejmě nenastartoval. Byla naprosto "mrtvá"baterka. Vzal jsem ji domů na nabíječku do rána byla dobytá. Po tomto dobytí bez potíží startuje při změření drží 12,48V. Při změření dobíjení je napětí na kontaktech baterky bez kolísání 14,17V. A to nekolísá ani se zapnutými světly a větrákem. Mám stále obavy vyjet na delší cestu i když mne zatím při ujetí cca 30 km opakovaně nic zlého nepotkalo. Baterku mám 70Ah a je jí tedy již pár měsíců nad pět let a krom očištění kontaktů jednou za čas a tohoto popisovaného dobytí jsem na ni nesáhl. Mohl by mi někdo poradit čeho se můžu dočkat případně jak mám postupovat dál. Díky.


Hyundai Coupe 2.0/1997

Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 03 črc 2016, 17:35
od zden
Zdravím a tedy ještě jeden pokus o získání informace. K mému předchozímu dotazu jen dodám. Nechal jsem přeměřit v servisu i s protokolem jak baterku tak altík s výsledkem že baterie je OK ( stav 12,95V/87%/100% byl to stav po nabíječce a cca 10 km jízdy) a alternátor dobíjí (na baterce i na svorkách alternátoru 14,18V ). Dle mechaniků je baterka i alternátor v pořádku. Ale po ujetí 87 km opět stejné potíže jako před tím a posledních 19 km skoro bez světel a nakonec i bez posilovače. Baterka už neutáhla krom světel nic. Budu rád pokud by mi někdo mohl poradit kde a hlavně co hledat.Ještě dodávám,že kontrolka dobíjení za jízdy nic nesignalizuje a po nastartování normálně zhasne tedy předpokládám,že je funkční.


Hyundai Coupe 2.0/1997

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 13 črc 2016, 10:14
od soban
Co k tomu chceš napsat?

Baterie co je stará 5let těžko bude ve 100% kondici a pokud ti to v servisu tvrdí že má 80% tak tomu bych nevěřil.

Aby jsi zjistil kondici baterky tak by jsi ji musel vyšroubovat z auta a dát na přístroje kde se několikrát nabije a vybije a pak máš jakýsi přehled.... (trvá tento test několik hodin aby byl objektivní)

Takže jako první bych koupil novou baterku a podle mě to bude OK, pokud máš strach že ta stará je v pořádku tak ji nemusíš hned vyhazovat.

Jinak pokud si to chceš otestovat sám zda je baterka OK stačí ji nabít nabíječkou do plna pak nějakou dobu nechat stát a pak připojit nějaký větší spotřebič, třeba 4 žárovky do světlometu a kontrolovat jak dlouho vydrží svítit. A pak spočítat kapacitu podle toho jak dlouho vydržely žárovky svítit.

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 14 črc 2016, 18:15
od zden
Děkuji za odpúověď.
Nejspíš jsem se ve svém předchozím dotazu vyjádříl neohrabaně. Na té baterce byl udělán dle toho co mi předložili dvanáctihodinový test včetně opakovaných zátěží. Ale to není nejspíš hlavní problém. Věc se má tak,že při studeném startu je baterie dobíjena alternátorem a to při změření na kontaktech baterie napětím 14,47 - 14,45 V. Po zahřátí a ujetí cca 15 km jsem naměřil 12,7 V a po odjetí dalších dvaceti km to spadlo na 11,6 V ,vlastně tedy nedobíjí a vše jede na baterii. Při tom se ale kontrolka dobíjení nerozsvěcí jen po chvíli bez varování odchází postupně veškerá elektrika až do zastavení motoru. Nějak jsem byl přesvědčen,že pokud nedobíjím měla by svítit. To je to co mne mate. Tu stařičkou baterku nehájím,jen si myslím,že chyba bude v alternátoru.Taky jsem zaslechl,že to může dělat i nějaké relé. Co ale jako nemechanik můžu vědět. Budu rád a to bez ironie pokud by mne někdo poučil nebo mi poradil. To že mám auto dát do servisu vím. Rád bych těm potížím přišel na kloub už jen třeba pro příště.

Re: Špatná baterka nebo alternátor?

Napsal: 14 črc 2016, 21:12
od pepe pedro
Mám taky podobný problém.Zatím mi baterka neodchází tak rychle ale ubýva ji sil.Je to tím,že už nedokáže udržet nabíjecí kapacitu-citujem servis.Taky má 5 let a je potřeba koupit novou.Alternátor je dobrý,podle toho co píšeš.Vytáhneš 1500kč a máš klid