Než vyrazíme, podíváme se pod kapotu jak to tam vypadá a jak se tam celá ta aparatura poskládala...

- 20200907_163555.jpg (120.65 KiB) Zobrazeno 2600 x

- 20200907_163601.jpg (93.39 KiB) Zobrazeno 2600 x
Filtr chladící kapaliny elektrického okruhu mě fakt dostal:

- 20200907_163609.jpg (101.1 KiB) Zobrazeno 2600 x
A zde nápověda pro hasiče kde stříhnout

:

- 20200907_163625.jpg (100.52 KiB) Zobrazeno 2600 x
Zcela otevřeně přiznávám, že tohle je taková změť kabelů, řídících jednotek, hadic atd., že jsem si to prohlédl, žasl jsem až se divil a zase jsem kapotu zavřel. Tady více než kde jinde platí, že uživatele zajímá kde dolít ostřikovače a kde zkontrolovat hladinu oleje ve spalovacím motoru. A ŠLUS!
Tak hurá za volant, ať se taky dozvíme jak to jezdí

.
Přivítá vás modifikovaný přístrojový štít

- 20200908_111527.jpg (73.29 KiB) Zobrazeno 2600 x
kde je otáčkoměr nahrazen jakýmsi ekonoměrem, který vás informuje o tom zda sytém zrovna dobíjí, zda jedete dostatečně EKO nebo jestli tomu dáváte za uši

. Všimněte si, že v tomto ekonoměru není vložen teploměr chladící kapaliny, ale "palivoměr" stavu nabití baterie. Konstruktéři, ale u práce na tomto autě mysleli a teploměr chladící kapaliny vložili do menu PP stejně jako teplotu převodovky DCT

!
Tak - klíček do spínací skříňky, otočit na start a .... nic. Kdy se spalovací motor nastartuje a kdy ne, o tom rozhoduje řídící jednotka, ne klíček v zapalování. Prostě se na displayi PP dozvíte, že vozidlo je připraveno k jízdě. Takže dám "D" a pustím brzdu. A stále ticho, pojíždění po parkovišti se odehrává čistě na elektřinu. Až výjezd z parkoviště, který je lehce do kopce probouzí k životu i spalovací motor. V obrazovce MMS jsem objevil ikonu "Hybrid", zobrazuje jak teče energie. Kdy dobíjíte, kdy spotřebováváte energii z baterie, kdy spalovací motor běží pokud běží, tak jestli pohání pouze kola nebo i dobíjí baterii. Je to celkem zábavné koukání, jen je potřeba taky koukat kam člověk jede.
Když jsem na podzim 2017 testoval prvního IONIQa hybrid, byl jsem dost otrávený z hlučnosti spalovacího motoru a z toho, jak je celý systém nedoladěný a hrubiánský. Každé nastartování motoru i jeho "chcípnutí" bylo poznat jak dle zvuku, tak vibrací. Obrovský problém představovalo zpomalování - je normální, že hybridy při sundání nohy z plynu rekuperují, je běžné že i v první části chodu brzdového pedálu vlastně nebrzdíte, ale zvyšujete úroveň rekuperace. Ale IONIQ nedokázal plynule přejít z rekuperace na skutečně brzdy, dělal to rázově a bez možnosti plynule dávkovat práci se zpomalením. A Kona? Ta je o světelné roky jinde. Pokud se na to vyloženě nesoustředíte, tak podle zvuku nepoznáte kdy spalovací motor žije a kdy je vypnutý (podle vibrací zcela bez šance - žádné nejsou). A i když se soustředíte, poznáte těch změn možná polovinu, bez grafiky jste docela bez šance. A přechod z rekuperace na brzdy? Velmi, ale opravdu velmi dobré

! Nevěřil bych, že za vlastně 2 roky je možné udělat takovou porci práce na odladění systému.
S tímhle hybridem můžete jezdit jako s úplně běžným autem s automatem a nebude to pro vás představovat žádné uživatelské omezení. Pokud si rádi hrajete a máte dostatečně citlivou pravou nohu, pak ve spolupráci se zmíněnou grafikou dokážete poslat spalovací motor na mnohem více přestávek a ušetřit znatelné množství benzínu. Za oněch 24 hodin si troufám tvrdit, že jsem se celkem naučil co se dá.
Připouštím, že pokud na plyn šlápnete vskutku razantně, tak motor jednak uslyšíte, jednak vám jaksi nebudou sedět otáčky k rychlosti. Nikde jsem nenašel jak přesně má být systém "seskládán", ale podle grafiky toku energií to souvisí s tím, že motor se rovnou vrhne do otáček maximálního výkonu a následně sladí otáčky a rychlost s pomocí elektromotoru. Zní to složitě, ale během pár kilometrů to přestanete vnímat.
Z pohledu naladění podvozku (má vzadu víceprvek, i když to po přejezdu jednoho retardéru vypadalo na vlečku

) je to normální Kona. Zadní náprava by mohla být vyladěnější, ale rozhodně to není vůbec špatné. Drtvivou většinu nerovností, i díky 16'' kolům, zvládá plavně a s přiměřeným hlukem. V zatáčkách je nezáludná, krásně drží stopu a když už to přeženete, jde po tečně ven. Ale to už musíte jet opravdu jako cvok, na takové řádění tohle auto stavěné prostě není

. Se ctí se poprala i s mým testovacím úsekem - žádný odskok na nerovnosti v zatáčce se nekonal

. Na dálnici je stabilní a LKA je naladěné velmi příjemně, hezky drží auto mezi čárami a nereaguje splašeně.
Řízení je mrtvé a umělé jako u všech aut dnešní doby. Moc vám toho neřekne, ale jste-li zvyklí, víte jak reagovat.
Měl tedy tento test pro mě smysl? Rozhodně měl. Kona hybrid je naladěním svého pohonného ústrojí tam, kde měl být IONIQ už při svém uvedení na trh. Funguje zcela plynule, nijak uživatele nezatěžuje a přitom hračičkům umožňuje zkoušet co se za jakých okolností dá ještě dosáhnout. Jsem více než mile překvapen tím co tohle auto umí.
Odpustil bych tomuhle autu, s ohledem na jeho technické schopnosti, jeho vzhled? ANO, odpustil. Přežil bych i absenci bezklíčového vstupu a vestavěné navigace (i když to už je na hraně). Ale absenci LED světel nezvládám. Po skoro 4 letech s LED světly jsem včera večer vyloženě trpěl. Přitom halogeny na i30 PDe stačily. Kona byla už od svého příchodu na trh pro výkon halogenů kritizována a po včerejšku musím přiznat, že právem

. Ale to je asi jediná piha na kráse tohoto auta.
Dnes ráno jsem cestou do práce chytil kolonu. Ve svém autě v kolonách trpím, zejména lituju spojky DCT. V Koně hybrid to byla naprostá pohoda, spalovák spal a celých 15 minut jsme se posouvali na elektriku. Spotřeba nula, opotřebení spojek nula...
Jsem zapřísáhly petrolhead, ale musím uznat, že právě tohle řešení, takhle provedené, mi dává smysl. Spalovák funguje jen když je potřeba a v ideálních podmínkách, elektromotor se stará o "poskakování" a kdyžtak pomůže se zrychlením. Před třemi lety jsem IONIQ hybrid odstřelil jako řešení špatné po všech stránkách. Kona hybrid je technicky skvělá, ekonomickou stránku si pak každý musí spočítat sám. Já jsem Konu vracel se spotřebou dle PP 4,1 litru naturalu 95, a to jsme s ní prováděli i dynamické testy a jezdili jsme po dálnici. Troufám si tvrdit, že pokud bych s ní jezdil každý den a tankoval do ní Vervu 100, tak se spotřeba bude pohybovat kolem 3,7 litru.
Pokud se cena hybridu po faceliftu udrží zhruba tam kde je teď a výbava se víc přiblíží mé představě, pak si skutečně umím představit, že v naší garáži doplní příští rok naftového Tucsona právě Kona hybrid...