Stránka 1 z 3

Správné chování automatického brždění?

Napsal: 24 lis 2020, 11:26
od JaSk
Ahoj,

Na jaře jsem koupil nový Hyundai i30 combi ve výbavě all inclusive s automatickou převodovkou. Nenajezdil jsem ještě ani 4000 km a už se mi třikrát spustilo automatické brzdění (nejsem si jistý jak se konkrétní asistent jmenuje). Jeho spuštění nikdy nepředcházelo obrazové ani zvukové upozornění, ale především, jakmile se toto brzdění spustí tak neskončí, dokud vůz plně nezastaví. To je problém především ve vyšších rychlostech, kdy je například v hustém provozu nutné rychle přibrzdit z 80 na 50 a pak je možné pokračovat, jenže pokud se spustí tento asistent , tak vůz místo toho zastaví úplně, což způsobuje velice nebezpečné situace protože takové chování z pochopitelných důvodů nikdo z ostatních řidičů neočekává a bohužel to také nakonec vedlo ke kolizi (řidič za mnou zastavení nečekal, neměl dostatečný odstup a narazil do mě).

Nyní mám obavu, že se podobná situace bude opakovat. Snažil jsem se tento problém konzultovat s prodejcem, od kterého jsem vůz koupil, ale tam mi v podstatě řekli, že je takové chování v pořádku, což mi ale připadá velice nepravděpodobné. Vím, že systém lze vypnout, ale jednak je to třeba dělat před každou jízdou a druhak tím přicházím o důležitého asistenta, který kromě výše zmíněného výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy. Myslím, že by mohlo částečně pomoci upravení citlivosti, aby se systém nespouštěl tak často, ale to uživatelsky není možné(assistenta lze pouze zapnout, nebo vypnout). Druhá věc je, že bych očekával, že když pominou podmínky pro spuštění asistenta (vozidlo přede mnou přestalo brzdit a naopak se vzdaluje), přestane auto brzdit a já budu moct plynule pokračovat v jízdě. Nebo je takové chování skutečně v pořádku? Máte někdo podobnou zkušenost?

Díky

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 24 lis 2020, 11:35
od dibarbora
Kontrolná otázka... rozprávame sa o adaptívnom tempomate alebo systéme (asistenta) núdzového brzdenia?

Ak B je správne, tak toto nemáš čo konzultovať s predajcom, ale so servisom. Ak z toho vznikla nehoda, tak o to horšie. Systém núdzového brzdenia, pokiaľ sa nepribližuješ rýchlo k prekážke nemá čo brzdiť. Ak prekážku prestane registrovať tak s pomocou musí prestať. Aj v prípade aktivácie, musí najprv upozorniť hláškou a zvukom, až potom začne brzdiť...

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 24 lis 2020, 13:21
od Mr. HYUNDAI
Nemluvě o tom, že citlivost reakce systému nouzového brzdění nastavit jde :D .

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 24 lis 2020, 17:25
od Sanchez
Len mi napadlo kombo adaptivneho tempomatu a nudzoveho brzdenia nasledne.
Kolega by mohol presne popisat situaciu.

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 07:35
od [SK]peter
Môžeš nastaviť aj nižšiu citlivoť nudzového brzdenia.

Mne za 2 roky čo vlastným i30 ani raz nezabrzdil. Maximalne pipal :( ked som sa prudšie priblizil k vozidlu predomnou.

Nebude to tvojim jazdnym štylom a lepením sa na ostatne auta? :)

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 10:03
od Richard555
Jen poznámka, to jsou samé systémy co zvyšují bezpečnost a pak z někoho vyleze že vlastně zvyšují nebezpečnost :shock: Představuju si situaci, kdy mi to někdo z připojováku, jak bývá zvykem, to pošle do pruhu v 60 a mám tam 120 v pravým a vedle v levým jiné auto mě předjíždí..... Chceš mi říci že v takovém případě mě to asistent zakápne do zastavení a zůstanu tam trčet "na odstřel" :roll: Děkuji ale takovou nevyzpytatelnou věc nechci :!:
Nechci se děsit při jízdě nějakým systémem co si nezávisle na mě udělá co chce, navíc někdy udělá, někdy ne.... v podstatě se jedná o ruskou ruletu na silnici :roll: Možná pamatujete na nehodu v tunelu Blanka jak to tam někdo dle videa v levém pruhu zakáp do 0 dokonce myslím že to byla I30... byla tu o tom diskuze a já říkal, že to způsobil brzdový asistent, protože zakápnout to do 0 v levým pruhu to prostě normální člověk - řidič neudělá, pokud není sebevrah :!:

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 10:09
od Mr. HYUNDAI
Zrovna tuhle nehodu v Blance, a máš pravdu s i30, mi to taky připomnělo. Akorát, že v Blance to i30 neodnesla, protože řidič za ní to ještě stihl, až ten třetí to nedal :( . Takže i30 vesele odjela a za ní rozsekaný auta ](*,) ](*,) ](*,) . Je to o nastavení toho systému, je zapotřebí to přenastavit na nejnižší citlivost a nejpozdnější reakce, pak je to v klidu. Ale to nic nemění na tom, že to je potencionálně nebezpečná hračka. Otázka ovšem též zní - co je k tomu uvedeno v návodu, které jsme si odvykli číst? A klidně přiznám, že já to taky nečetl :oops: .

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 16:47
od thaischumi
Mr. HYUNDAI píše: 25 lis 2020, 10:09 Zrovna tuhle nehodu v Blance, a máš pravdu s i30, mi to taky připomnělo. Akorát, že v Blance to i30 neodnesla, protože řidič za ní to ještě stihl, až ten třetí to nedal :( . Takže i30 vesele odjela a za ní rozsekaný auta ](*,) ](*,) ](*,) . Je to o nastavení toho systému, je zapotřebí to přenastavit na nejnižší citlivost a nejpozdnější reakce, pak je to v klidu. Ale to nic nemění na tom, že to je potencionálně nebezpečná hračka. Otázka ovšem též zní - co je k tomu uvedeno v návodu, které jsme si odvykli číst? A klidně přiznám, že já to taky nečetl :oops: .
Nevím jestli není kvůli nižší výbavě, ale v nastavení mám FCA (automatické brzdění) pouze zapnout a vypnout (a navíc jen dočasně), citlivost jde nastavit pouze u FCW (to pípání), která si myslím nemá na citlivost FCA vůbec vliv (to mám nejvyšší, pípá se mi při každé jízdě skoro, ale FCA se mi neaktivovalo ani jednou)

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 17:00
od Mr. HYUNDAI
Všechny 3 auta s čistě kamerovým systémem už nás opustily, tak se nemám kam podívat :( . Ale popisovaný problém ani jedno z těch aut nespáchalo :-k .

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 25 lis 2020, 17:07
od stefanpilat
Auto mám sice zatím jen od února, ale FCA mi zatím taky nezabrzdilo ani jednou. Buď má ten systém u JaSka nějakou závadu nebo bude problém v něčem jiném (co ten adaptivní tempomat)?

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 26 lis 2020, 09:51
od JaSk
dibarbora píše: 24 lis 2020, 11:35 Kontrolná otázka... rozprávame sa o adaptívnom tempomate alebo systéme (asistenta) núdzového brzdenia?

Ak B je správne, tak toto nemáš čo konzultovať s predajcom, ale so servisom. Ak z toho vznikla nehoda, tak o to horšie. Systém núdzového brzdenia, pokiaľ sa nepribližuješ rýchlo k prekážke nemá čo brzdiť. Ak prekážku prestane registrovať tak s pomocou musí prestať. Aj v prípade aktivácie, musí najprv upozorniť hláškou a zvukom, až potom začne brzdiť...
Díky za odpověď. V jednom z případů byl adaptivní tempomat zapnutý, ve dvou případech ne. Já jsem se ptal nejdřív prodejce, ten řekl, že je to v pořádku a ať to proberu se servisem a tam mi řekli to samé, ale spíš to působilo, že se jim to nechce řešit... Vždy když se to spustilo, tak to bylo náhle bez předchozího varování, v tu chvíli začalo celé auto blikat a pípat a zabrzdilo až do úplného zastavení bez toho, abych to mohl nějak ovlivnit.

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 26 lis 2020, 09:54
od JaSk
Sanchez píše: 24 lis 2020, 17:25 Len mi napadlo kombo adaptivneho tempomatu a nudzoveho brzdenia nasledne.
Kolega by mohol presne popisat situaciu.
Díky za odpověď. V jednom případě to bylo s adaptivním tempomatem, dvakrát ne. Ve všech případech auto přede mnou začalo prudce brzdit, já začal brzdit také a teprve někde poté se spustilo automatické brždění. Napadlo mě ještě, že to mohlo být v okamžiku, kdy já už přestával brzdit, protože jsem situaci považoval za "Zvládnutou" ale automatu se to nelíbilo... ale jistý si tím nejsem

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 26 lis 2020, 09:58
od JaSk
[SK]peter píše: 25 lis 2020, 07:35 Môžeš nastaviť aj nižšiu citlivoť nudzového brzdenia.

Mne za 2 roky čo vlastným i30 ani raz nezabrzdil. Maximalne pipal :( ked som sa prudšie priblizil k vozidlu predomnou.

Nebude to tvojim jazdnym štylom a lepením sa na ostatne auta? :)
Díky za odpověď. U toho asistenta uživatelsky nižší citlivost bohužel nastavit nelze, v menu je jen možnost zapnout\vypnout. Toto mi potvrdil i prodejce a servis. Dotaz na jízdní styl je pochopitelný, ale myslím si, že tím to nebude. Odstup si udržuji, ve dvou případech byl se mnou spolujezdec\také řidič, který mi potvrdil, že dle jeho názoru jsem měl situaci pod kontrolou a nechápe proč se automat spustil. Ale toto vše je samozřejmě subjektivní.

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 26 lis 2020, 10:00
od JaSk
Richard555 píše: 25 lis 2020, 10:03 Jen poznámka, to jsou samé systémy co zvyšují bezpečnost a pak z někoho vyleze že vlastně zvyšují nebezpečnost :shock: Představuju si situaci, kdy mi to někdo z připojováku, jak bývá zvykem, to pošle do pruhu v 60 a mám tam 120 v pravým a vedle v levým jiné auto mě předjíždí..... Chceš mi říci že v takovém případě mě to asistent zakápne do zastavení a zůstanu tam trčet "na odstřel" :roll: Děkuji ale takovou nevyzpytatelnou věc nechci :!:
Nechci se děsit při jízdě nějakým systémem co si nezávisle na mě udělá co chce, navíc někdy udělá, někdy ne.... v podstatě se jedná o ruskou ruletu na silnici :roll: Možná pamatujete na nehodu v tunelu Blanka jak to tam někdo dle videa v levém pruhu zakáp do 0 dokonce myslím že to byla I30... byla tu o tom diskuze a já říkal, že to způsobil brzdový asistent, protože zakápnout to do 0 v levým pruhu to prostě normální člověk - řidič neudělá, pokud není sebevrah :!:
¨

Díky za odpověď. To je právě to čeho se teď bojím. Co když se mi do stane na dálnici v levém pruhu při 130? Navíc automat nejde ani trvale vypnout, pouze před každou jízdou jako start\stop systém

Re: Správné chování automatického brždění?

Napsal: 27 říj 2021, 09:39
od Ambr0
Zdravím,

k téme mám dve veci:

1. Auto mám len 1/2 roka a systém autonómneho núdzového brzdenia (systém FCA) sa mi spustil už 2x. Prvý raz oprávnene (z pohľadu auta), keď sa na križovatke z boku priblížilo zo zle viditeľného príjazdu auto a bolo už dosť blízko. Vzhľadom k minimálnej rýchlosti si ale myslím, že to bola normálne riešiteľná situácia. Druhý krát podľa mňa úplne zbytočne, keď som obchádzal výmol na ceste a auto smerovalo čelom k chodcovi, ktorý išiel po krajnici, ale ktorý bol dosť ďaleko na širokej ceste, úplne štandardná situácia, takže dosť veľké, nemilé prekvapenie a šok z núdzového brzdenia.

2. Už druhý krát mi začala blikať kontrolka systému varovania pred čelným nárazom (systém FCB) - pokiaľ tie systémy identifikujem a pomenúvam správne. Prvý krát hlásila orazovka niečo o tom, aby som systémy prekontroloval. Neviem ako asi... A druhý krát dnes a to hlásila niečo v zmysle že ten predný radar má nejaký problém (zanesený, zašpinený, zamrznutý???). Nezapamätal som si to, lebo keď som kontrolne vypol motor a následne naštartoval, tak už nesvietilo nič. Neviem, kde ten radar je a či sa môže tak ľahko zašpiniť a či to teda bude následne hlásiť problém každú chvíľu.

Zatiaľ teda s bezpečnostnými systémami viac patálií ako úžitku. Dúfam, že budú k úžitku, keby to náhodou bolo skutočne vážne potrebné...