Stránka 1 z 1

Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 16:46
od kermin
Mám takový dotaz pro zkušené offrouďáky.
Nikdy jsem se 4kolkou nejel a máme ji objednanou kvůli karavanu. Zajímá mě, jestli je lepší zapnout pohon ručně nebo čekat až se zapojí sám. Situace: stojím se zapřaženým karavanem pod kopcem na polní cestě, která je mokrá. Ale nejsem si jistý, jestli klouže. Zmrvim něco, když zapnu stálý pohon pro jistotu a vyjedu to pomalu?
Druhá otázka: Asi se budu ptát blbě, ale pro jistotu-můžu se zapnutým pohonem zatáčet nebo couvat? Vím, zní to blbě, ale nechci něco zmrvit kvůli nevědomosti hned na začátku.
Díky za rady.

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 19:32
od Richard555
První co mě napadne je, že :hyu: není žádný OFFROAD :wink: takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než :hyu:
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u :hyu: využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí :wink:
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému :!:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 19:54
od kermin
A když pojedu do krpálu , začne mi zabírat zadek po prokluzu předních kol, tak zatáčení nebude mít devastující účinky?

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 19:57
od kermin
Richard555 píše: 05 črc 2021, 19:32 První co mě napadne je, že :hyu: není žádný OFFROAD :wink: takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než :hyu:
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u :hyu: využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí :wink:
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému :!:
Chápu, že offroad auto je úplně jiná liga. Já beru offroad vše mimo asfalt ... :wink:
Jen neznám zásady použití systému 4x4 :-k

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 21:00
od Richard555
Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 21:07
od kermin
Mno, to zrovna nepotřebuju v danou chvíli ... :lol:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 21:23
od kermin
Richard555 píše: 05 črc 2021, 21:00 Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ... :-k :mrgreen:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 05 črc 2021, 21:53
od kermin
kermin píše: 05 črc 2021, 21:23
Richard555 píše: 05 črc 2021, 21:00 Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ... :-k :mrgreen:
A s dětma na zadních a psama v kufru se ani rychle jezdit nedá (natož v zatáčkách), takže jediný přípustný fyzikální zákon je gravitace ... :mrgreen: :lol:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 21 led 2022, 14:07
od casco
Nasiel som pekne video porovnania ako funguje 4x4

https://www.youtube.com/watch?v=jMgmfI5 ... jnachannel

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 21 led 2022, 14:58
od Mexican
osobne by som to na asfalte nechal v rezime auto a pripadne si pomohol rezimom. Nic viac netreba robit, automatika si pomoze sama
Ak zapadnes niekde v bahne, myslim tym uplna apokalypsa naraz tam 4WD lock a je to

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 21 led 2022, 18:55
od Axel.Foley
casco píše: 21 led 2022, 14:07 Nasiel som pekne video porovnania ako funguje 4x4

https://www.youtube.com/watch?v=jMgmfI5 ... jnachannel
Akorát jsou tam dvě různé generace aut. Takže když už srovnání, tak by to chtělo NX4 vs. NQ5. To jen pro pořádek.

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 22 led 2022, 04:12
od casco
Mna skor zaujalo ako to na tych valcekoch funguje. Napriklad ked ma len jedno koleso trakciu a 3 su na valcoch, tak to auto nema sancu sa pohnut ani ak zapnes lock.

Re: Jízda se čtyřkolkou

Napsal: 22 led 2022, 08:52
od Mexican
pretoze to proste nema uzavierku diferencialu. Jazdil som offroadovu skolu (s Patrolom) a unoverzalna pravda ktora sa tam opakovala je, ze rozdiel predokolky a 4WD SUV je v tom, ze s SUV zapadnes o par metrov dalej. Na toto treba proste mysliet, trakcia sa da trochu nahnat znacnym podhustenim pneu a najma ich dobrym vyberom (takze vsetky tie Eco contacty a podobne su dobre maximalne pre jazdenie s harantami do skolky a podobne

treba ten pohon vidiet realne, treba poznat jeho a svoje schopnosti. Treba si dobre naplanovat uzitie a najma stopu. Bezny vodic sa na limit bezneho 4x4 pohonu moc nedostane, nie tu v strednej europe