Stránka 1 z 1

Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 07:54
od HasicSam
Ahoj, měl bych takovou otázku, snad ne o moc hloupější, než jsem já :D

Je nějaký rozdíl v motorovém oleji pro 1.6 GDI z roku 2012 s normou Euro 4 a pro 1.6 GDI z roku 2017 s normou Euro 6?

Na naší původní jsem měl specifikaci oleje: 5W30 Acea A5 Api SL/SM.

Teď jsme koupili stále 2. generaci ale z roku 2017 a manuál k autu je úplně stejný. Nevím jak na totožném motoru dosáhli najednou normy Euro 6 (předpokládám že přidali ještě filtr NoX). Na vozidle je vyměněný motor na záruku, má najeto aktuálně max 1000km (celé auto 198 000km), vyměněný katalyzátor apod.
Fakturu přikládám pro zajímavost.
Prý se tam propálil jeden píst vlivem špatného vstřikovače, původně chtěl servis vyměnit jen ten píst se vstřikem, ale Hyundai nařídila vyměnit celý polomotor.

Chtěl jsem se zeptat, zda mám do motoru lít ten samý olej jako jsem dával do Euro 4 nebo je něco jinak? Děkuju 8-[
Dále zda je lepší vyměnit první olej dříve po zajetí motoru? (jsem zvyklý měnit po 6000km u GDI, tak jestli to stačí i při první výměně).

Jinak ve faktuře o výměně motoru jsem identifikoval spoustu součástek jako polomotor, rozvody, ventily, vačky, čerpadlo chladící kapaliny, katalyzátor, sací olejový koš.... ale třeba vůbec netuším, co znamená ve faktuře "CVVT CLEN za 5219 Kč nebo CVVT MODUL, VYF za 5068 Kč", netuší někdo? :lol:
1.jpg
1.jpg (104.1 KiB) Zobrazeno 676 x
2.jpg
2.jpg (101.75 KiB) Zobrazeno 676 x
3.jpg
3.jpg (27.65 KiB) Zobrazeno 675 x

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 08:31
od slabostka
K emisnej norme - motor a jeho menežment zrejme mali rezervu na to aby sa dala emisná norma posunúť bez veľkých zmien v "železe" - napr. úpravou riadenia spaľovania popr. možno zmenili prevodové pomery prevodovky... a nakoniec kod motora môže ostať rovnaký ale v čase sa dejú drobné zmeny aj na tom "železe".

K oleju - jednoducho dodrž špecifikáciu a možno by som sa posunul k novšej API - SN alebo rovno SP a rozhodne po zábehu olej vymeniť. Mám pocit že s GDI sú nejaké problémy takže posun intervalu ku kratšiemu nebude od veci ak si tak robil tak si robil dobre.

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 08:39
od vojta.merta
Já osobně dávám vždy tu nejvyšší specifikaci API SN+ / API SP a ještě navíc každých 50000km Ceratec.
Čím méně sulfátového popela, fosforu a síry, tím pomaleji se zanáší katalyzátor, EGR, DPF... U benzinového motoru je vyšší specifikace o to důležitější aby nedocházelo k LSPI (detonačnímu spalování) - dá se tomu zamezit buď mo2S / keramickým aditivem do oleje a nebo použitím API SN+ nebo API SP
Proto 1.0 TSI vydrží déle když se točí než když se s ní jezdí "kadla kadla"

https://www.mpmoil.cz/blog/nove-specifi ... jete-vedet
https://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni ... vych-oleju

Ve zkratce: je lepší použít nejlevnější API SN+ Mannol / Fanfaro a zkrátit interval, než použít originální olej nižší specifikace s předepsaným intervalem

PS: tím CVVT členem bude myšleno tohle, cena odpovídá https://www.autodoc.co.uk/et-engineteam/14090053

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 08:45
od slabostka
Keď už si to spomenul - osobne som proti prísadám dolievaných do oleja, naopak do benzínu aditívum patrí.
Mannol by som vyradil vzhľadom na biedne výsledky v testoch - ale to je môj osobný názor, ak vyslovene idem po pomere kvalita/cena je pre mňa top napr. Total hlavne pri týchto obyčajných špecifikáciách.

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 08:48
od vojta.merta
já dávám výhradně oleje Mobil, kvůli vstřikovačům dávám ještě v létě jednou za čas před tankováním deci 2T oleje do nafty (pouze Jaso FD), u minulého vozu to byla nutnost kvůli rotačnímu čerpadlu, teď to dělám spíš preventivně. Proti olejům Total nemám žádný výhrady, jsou dobrý :wink:

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 09:07
od Pjotr1
první výměnu oleje bych zkrátil, např mezi 3-6 tis km.
Olej dávej takový jaký je předepsaný výrobcem a obecně je lepší ACEA A3 než ACEA C3, protože má více sulfátového popela, který velmi dobře maže a nedochází k obroušení zdvihátek ventilů. Pokud máš GPF tak bohužel musíš používat C3 ale jinak bych to nedělal. Ono C3 bude fungovat taky dobře jen se jeho vlastnosti zhorší dříve než u A3. Moje doporučení : stačí koupit normální olej dle požadavku :hyu: (nemusí to být úplně ten nejlepší a nejdražší) a měnit ho každých 10 tis nebo 1 rok.

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 09:12
od vojta.merta
do Accentů dávám tento, měl by plně dostačovat i pro i30
https://oleje-pema.cz/zbozi/motorovy-ol ... -4l_256038

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 09:13
od Mr. HYUNDAI
GPF bych tady nečekal. Ani následující generace i30 (PD) je v začátku výrobního cyklu neměla a přišel až po dvou letech její výroby :-k .
Pokud si dobře pamatuji, tak druhá generace i30 (GD) GPF vůbec nepoznala :D .

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 09:20
od slabostka
a ja by som dal Total quartz FGC 5W30 .

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 13:51
od HasicSam
Dnes jsme se schválně ptali přímo v autorizáku kam to auto celou dobu jezdilo, co do něj dávají.

Řekli nám že to byl olej Acea A5/B5. A jelikož je ve faktuře napsán olej original ultra 5w30 a jelikož je v tom komplexu pohromadě Hyundai a Mazda tak soudím, že podle názvu a odpovídající specifikace by to mohlo být tohle:

https://www.autodily-pema.cz/motorovy-o ... gIFzPD_BwE

co na něj říkáte?

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 14:14
od slabostka
že by som šiel do oleja s novšou špecifikáciou....

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 14:40
od HasicSam
Takže to shrnu, zda jsem vše dobře pochopil.

5w30 = ok

ACEA A3 je lepší než A5, protože má "tlustší" (velmi laicky řečeno bez detailů) olejový film, lépe zatižitelný
API SN je lepší než API SM/SL protože ??

Může použitý olej nějak ovlivnit emise? Nerad bych za 2 roky skončil na STK s nefunkčním katalyzátorem :lol:

Ještě jednou všem moc díky za ochotu a čas

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 15:03
od vojta.merta
To by dost možná vysvetlovalo ten podpalený píst ](*,)

Re: Motorový olej Euro 4 vs. Euro 6 - 1,6 GDI

Napsal: 08 čer 2022, 15:14
od slabostka
podpálený piest bol asi následkom chyby vstrekovača ktorý "lial" palivo do valca... ale treba to brať s rezervou nie všetko čo sa povie je aj pravda. Možno bola deštrukcia motora spôsobená niečím iným - je tu dosť gdi s problémom.

Olej - osobne nevidím problém v A1-5 ak je motor na to prispôsobený ale kľudne si vyber A3 nech máš dobrý pocit. Jazdím na autách s 0W20 a 0W16 a tie motory to neriešia...
API SN-SP nie je "lepšia" norma len novšia, hlavne SP ochrana pred LSPI - ak máš povolené SL tak si vyber SL a vyššie.
Olej a katalyzátor je vzťah preceňovaný pokiaľ motor olej vyslovene nežerie. Ak nedolievaš problém nie je.
Pointa je beztak vo včasnej výmene a rešpektovaní pravidla že motor drtím až je olej zahriaty. Aditívuj palivo - to by som bral ako rovnako dôležité.