Stránka 1 z 1

2.2 CRDI - po selhání turba

Napsal: 12 črc 2025, 17:54
od Arkis
Ahojte, podařilo se mi v aukci zakoupit částečně rozebrané Santa FE 2015, 2.2 CRDI 145kW, 4x4 v automatu. Nebylo specifikováno, proč je rozebrané a v jakém je stavu, ale za ty prachy jsem to prostě musel risknout s tím, že i kdyby byl motor mrtvý a musel jsem dát druhý, tak pořád nebudu v mínusu. :lol:

Tento týden jsme auto dotáhli domů a pustil jsem se do rozborky. Z auta je demontované sání až po klapku, intercooler, hadice k němu, turbo a EGR ventil. Hned jsem zjistil, proč je turbo sundané. Došlo ke kontaktu lopatky s tělesem turba na straně sání a tak si část lopatky, ve formě tisíců miniaturních šupinek, odcestovala do intercooleru. Jedna hadice je plná střepů. Jedna strana intercooleru je také plná střepů. Na druhé straně intercooleru je pouze pár střepů a v druhé hadici je také jen pár střepů. V sáním samotném jsem žádné střepy nenašel. Je tam spousta měkké usazeniny (karbon s olejem), kterou jsem setřel a rozmastil po ubrousku a žádné střepy jsem v tom nenašel. Sundal jsem klapku, abych se dostal hlouběji a v žádné usazenině jsem střepy nenašel.

Na prd je, že auto zhruba půl roku stálo odhalené (rozebrané), takže v díře po EGR je spousta bordelu. Zkusím vysát, kam dosáhnu a pak kompresorem vyfoukat zbytek.

Intercooler odepisuji. Těch střepů je tam fakt hodně a nechci riskovat, že i při několika vypláchnutích zůstane někde střep, který potom vletí do sání. Ten tedy půjde nový (NRF). Hadice k intercooleru se skládají z několika kusů a nové jsou pouze originální, takže ty by vyšly na skoro deset tisíc. Ty tedy rozeberu a zkusím je vyčistit.

Jen nevím, od koho vzít turbo. Popravdě turba jsem nikdy neřešil. Díval jsem se, že repasovaná se dají koupit kolem 9-13 000 Kč. Máte někdo zkušenosti, kdo turba opravdu umí?

EGR předpokládám, že demontovali jen kvůli přístupu k turbu, že bylo v cestě. Po složení ale určitě zkontroluji jeho funkčnost, jestli nebylo demontováno kvůli vadě.

Podle stavu turba bych řekl, že hodilo i olej, ale naštěstí asi ne tolik, aby nastal runaway. V hadicích i intercooleru je olej, ale vyloženě neteče po litrech. Na olejové měrce je zhruba polovina olejové náplně. Dle štítku byl olej měněn zhruba 500 km před touto katastrofou a v demontovaných dílech je i cca 3l nádobka s olejem a chladící kapalinou.

Je prosím něco, na co bych si měl dát ještě pozor? Olejové vedení turba samozřejmě propláchnu. Už mám objednaný endoskop, abych se podíval do válců a do sání, jestli si přeci jen nějaký střep nenašel cestu až tam.

Re: 2.2 CRDI - po selhání turba

Napsal: 14 črc 2025, 20:23
od tempest
V předchozí generaci tyto motory trpěly na zanášení sacího koše karbonem a vypalováním podložek pod vstřikovačema.

Re: 2.2 CRDI - po selhání turba

Napsal: 15 črc 2025, 07:31
od Arkis
Děkuji za tip. Síto určitě zkontroluji. Těsnění pod vstřiky můžu preventivně vyměnit. Je to jen 127 Kč v materiálu + hodina práce, když se některému nebude chtít ven.