tak po malé odmlce se hlásím s výsledkem testu benzínů.
Testoval jsem
100 oktanový benzín od OMW a
normální 95 od "no name" benzínky.
Test probíhal na celkem
4.000km. 2.000km jsem jezdil na 100ku a 2.000km na 95ku.
Všechny naměřené hodnoty budu uvádět dle PP, reality je ovšem cca + 0,4l/100km.
Vůz je i30CW 2012, 1.6Gdi na 17" a ve verzi premium a s panorama, takže nějaká kila oproti normálním navíc.
Samozřejmě je těžké a snad i nemožné simulovat pokaždé stejné trasy, podmínky atd... někdy potkám na stejné cestě dva kamiony, který musím předjet a spotřeba je zase jiná. Proto jsem se tak snažil tento test dělat dlouhodoběji, abych tyto ovlivňující faktory co nejvíce zminimalizoval.
Test také probíhal po nájezdu 10.000km, takže postupem času by už test neměl být ovlivněm "sedáním" motoru a tím zlepšováním spotřeby.
Při propočítání nákladů na tankování, kdy u nás vychází 100ka o cca
4kč/l dráž, než litr 95, tzn. že aby se "investice" vrátila, měl bych mít o cca 0,5l/100km nižší spotřebu.
Test probíhal tak, že jsem na 100ku přecházel z běžné 95ky, a po 2.000km na 100ku jsem začal 2.000km testovat 95ku. Tím jsem chtěl otestovat, jestli poznám i dynamický rozdíl těchto paliv.
Při přechodu na 100ku se mi zdálo, že auto jede lépe. Ale ne nějak razantně. Spíše se lehčeji točí. Jakmile jsem však přešel zpět na 95ku, auto se mi i po ujetí 2.000km zdá pořád stejné, takže pokud by byl motor překalibrován na 100ku, už by měl být dávno zase překalibrován zpět a jezdit "hůř". Proto dospívám k závěru, že můj tehdejší pocit byl ovlivněn psychikou a tím, že všude čtu, že 100ka je prostě lepší, líp to jezdí atd...
můj závěr na dynamickou stránku je tedy jasný = během 4.000km jsem nespozoroval rozdíly v dynamice ani výkonu mezi 95kou a 100kou.
Jediné, co bych snad zmínil, tak je to, že se 100kou se malinko snadněji startuje.
To nejpodstatnější je však výsledek spotřeby:
-
OMW Maxmotion: 2.000km -
7,2l/100km
-
N95: 2.000km -
7l/100km
Je mi jasné, že příznivci 100ky se do mě pustí, že neumím jezdit. Samozřejmě připouštím, že nejde nasimulovat stejné trasy.... rozdílem 0,2l/100km odpovídám na tyto rozdíly v trase. Považoval bych tedy
spotřebu za stejnou a mým závěrem je, že při změně paliva a s tímto motorem
žádné úspory nedosáhnete. A když, tak jen nepatrné. Určitě se tak nevrátí vyšší nákupní cena.
Jako jedinou výhodu tak tankováním tohoto benzínu můžu považovat, že by snad měla být šetrnější k motoru díky lepší spálení a pročištění motoru. Otázkou je, jestli to tak vážně funguje, nebo je to jen doměnka, která se traduje stejně jako se snížením spotřeby.
Pokud tedy závěrem shrnu svůj test, docházím k závěru, že
příplatek 200kč na nádrži, což je pro mě 7.200kč/rok je za této situace, kdy budu mít pouze ráno příjemnější startování,
zbytečné. Pouvažuji o tom, že párkrát do roka natankuju 100ku z důvodu pročištění motoru, ale v dlouhodobém tankování 100ky nevidím smysl.
a teď mě ubijte
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)