Instalace rádia - Hyundai Getz

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Benji
*
Příspěvky: 44
Registrován: 02 srp 2005, 15:29
Bydliště: Praha 9

Instalace rádia - Hyundai Getz

Příspěvek od Benji »

Demontáž:
1/ Vyklopí se kastlík spolujezdce, odstraní se aretace vyklápění (jako při výměně kab. filtru - viz manuál) a doporučuju i sundat celý kastlík (dva šrouby v pantech); není to nutné, ale bude se pak líp dělat a nehrozí ulomení pantů.
2/ Je nutné sundat všechny mechanické náhony - 3 bowdeny:
- klapka vnitřní cirkulace - v pravé části kastlíku
- ovládání teploty - pod sundávaným panelem vlevo (je nutné lehnout si pod volant a dělat to zespodu nad hlavou
- ovládání klapky přepínání výdechů - dtto, je těsně vedle
Sundání těchto bowdenů je vcelku jednoduché - před napojením na příslušnou klapku je bowden uchycen v držáku, ze kterého se vycvakne. Oko ovládacího drátu je nasazeno na plastovém čepu, který má pojistku (je to takový výstupek na obvodu) - stačí prsty tuto pojistku zmáčknout a ten "omotaný" drát sundat z čepu. Doporučuji vyzkoušet si to na klapce vnitřní cirkulace, ta je dobře přístupná a vidět, je jednoduché na ní pochopit funkci.
Vynecháním tohoto bodu může dojít k tomu, že při vyndání středového panelu dojde k uvolnění bowdenů na opačné straně (u ovl. knoflíků) a pak nastane zajímavý efekt - auto bude pořád topit a nebude možné ovládat přepínání klapek
3/ Dalším krokem je uvolnění originálního rámečku rádia. Lze samozřejmě zabudovat rádio i do něj (tím pádem nepoužít rámeček dodaný k rádiu – bylo by to ale mnohem komplikovanější, původní by se musel upravovat!), ale spíš doporučuji rámeček dodaný s rádiem. Původní rámeček se uvolní odšroubováním 4 šroubů z čelní strany.
4/ Nyní je možné sundat středový panel. Je tam nacvaknutý na 6-ti příchytkách – po dvou v horní části, uprostřed a v dolních rozích. Sundá se tahem rukama za prolis v horní vodorovné části (chce to trochu síly); jakmile povolí jedna z příchytek, pak se už postupuje opatrněji postupně po jedné. Pozor, příchytky mají tendenci spadávat; pokud se tak stane, je nutné jí najít a nasadit zpátky zezadu na panel.
5/ Panel se odtáhne tak, aby bylo možné vyndat původní rámeček rádia (včetně gumového špuntu nasunutém na kolíku).

Montáž:(není-li uvedeno jinak, probíhá opačným postupem než demontáž)
1/ Nový rámeček (dodaný s rádiem) se nastrčí do panelu a zajistí se jeho poloha ohnutím různých předseknutých „paciček“ v rámečku (čím víc, tím lím).
2/ V útrobách přístrojové desky se nachází kovový úhelník (byl v něm zasunut ten gumový špunt), který má zespodu díru asi 6mm. Do této díry se přišroubuje hliníkový děrovaný pásek, který bývá dodáván s rádiem. Naformuje se tak, aby se do něj dal přichytit šroub, který bývá u většiny typů rádií na zadní straně.
3/ Nasune se zpátky středový panel a poklepem dlaní se dorazí tak, aby cvakly úchytky.
4/ Zasune se rádio a zezadu se přichytí šroub matkou, která bývá dodávána s rádiem (M5) – je to trochu gynekologie, je tam málo prostoru, ale dá se to. Podaří-li se to, lze na zbytek trčícího závitu nasadit zpátky ten gumový špunt.
Pozn: Tento bod a bod 2/ lze vynechat a rádio zezadu nefixovat, ale je to lepší – lépe drží, tolik se nechvěje a i případné ukradení není tak jednoduché, bez odšroubování tohoto zadního držáku rádio vyndat nejde. Rádio je i lépe ukostřené.
5/ Dál se provede zapojení rádia – je to individuální podle typu rádia. Patrně rádio bude mít ISO konektor, pak je nutné koupit redukci Hyundai – ISO (cca 150,-). Propojí se konektory a zapojí anténa.
Pozn: Body 4/ a 5/ se provádějí z prostoru odkládací schránky, bod 2/ odevšad, odkud to jde (skrz díru pro rádio i z prostoru kastlíku)
6/ Nasadí se zpátky táhla a bowdeny ovládání klapek (je nutné se opět válet pod volantem).
7/ Namontuje se zpět víko odkládací schránky spolujezdce včetně aretace.
8/ Provede se kontrola funkce rádia a ovládání ventilace – hlavně zda lze upravovat poměr teplého a studeného vzduchu a ovládat klapku výdechů a vnitřní cirkulace.
Pokud by nahodou něco na ventilaci nefungovalo, problém je v tom, že došlo k uvolnění bowdenů - vypadly fixační úhelníčky; to se stalo mě, protože jsem při první demontáži neuvolnil bowdeny u klapek a ty se vytrhly z uchycení u ovládacích knoflíků. V tom případě (při dodržení postupu se to stát nemůže!) poradím, co s tím.

Dal jsem toto téma zcela úmyslně sem, i když popisuje instalaci rádia do Getze. Myslím si, že obdobný postup (s malými úpravami) bude použitelný i u ostatních Hyundai-modelů.

22.08.2005 Benji
Benji
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
Reklama
 

Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“