A jak tedy jezdí tento motor na těchto kolech?

- 30.jpg (113.49 KiB) Zobrazeno 2288 x

- 31.jpg (140.88 KiB) Zobrazeno 2288 x
Bude to právě takové zklamání, jaké je očekáváno…?
Na testovaném Tucsonu jsme kritizovali naladění systému MHEV, který rekuperoval „humpolácky“, ve SPORTu auto nesmyslně podřazovalo a vůbec nevyužívalo možnosti pomocného systému MHEV. Jak to bude fungovat tady?
Sportage na nás čeká nastartovaná, aby nám nebyla taková zima, takže srovnat sedadlo, zapnout pás, otočit ovladač na D a v režimu ECO opouštíme parkoviště. První co zaujalo je výraznější odhlučnění motoru, při proplouvání městem o něm vlastně nevíme. Reakce na plyn jsou typicky ECO ospalé, nic co by překvapilo.
Tak si hezky přecvakneme na NORMAL. Auto lehce ožívá, stává se skutečně normální autem s lineární reakcí na pohyb pedálu plynu, motor se stále zvukově neprojevuje. Grafika MHEV chvíli hlásí tok do baterie, chvíli od baterie, podle polohy pedálu plynu. Reakce jsou očekávatelné, stejně jako když jsme v Neratově testovali i30 N Line.
Tak zkusíme SPORT, motor z pod kapoty toho stále moc neříká, ale z reproduktorů se dere zvuk „navíc“. Obvykle mě tyhle umělé hračičky štvou, ale tady to poprvé znělo vcelku přirozeně

. Netuším, zda bych to nechal zapnuté na pořád, ale na zkoušku mě to docela bavilo.
A jak tedy reaguje pohonná soustava na seznámení plynu s podlahou? K mému velkému překvapení tak, jak by dle mě měla

.
V ECO režimu se nestane skoro nic

. Systém MHEV se snaží motoru pomoct a když na zrychlení trváte, tak podřadí. V režimu NORMAL je pomoc systému MHEV podstatně citelnější a podřazení rozhodně nepůsobí váhavě, nejlépe to vystihuje sousloví přirozené chování. A ve SPORTu? Rychlý nádech, okamžité podřazení a lineární zátah, když nohu z plynu sundáte, cítíte jak díky systému MHEV přichází brždění motorem, ale nastoupí sice intenzivně, ale plynule.
Systém MHEV tu pracuje tak, jak by dle mého názoru měl. Jistě, v ECO režimu umí plachtit a trápí motor v nízkých otáčkách, rekuperuje a pomáhá velmi jemně.
V režimu NORMAL činí chování motoru přirozeným – pomáhá překrýt turbodíru a při sundání nohy z plynu přiměřeně brzdí motorem.
A ve SPORTu pomáhá s překrýváním turbodíry, nabíráním otáček a následně brzděním motorem výrazně, ale bez kopanců a plynule.
Co tak úplně posoudit nemůžeme je spotřeba. Jednak to byla trasa relativně krátká, taky jsme se bavili dynamickými testy. Ale i tak jsme se dokázali dle PP pohybovat pod 8 litry Naturalu. Na úplně syrové auto (500 km) s pohonem všech kol a třemi chlapy na palubě - slušný výsledek.
Převodovka předvádí to, co všechny DCT koncernu H/K ve spojení s benzínovými motory – rychlé a plynulé řazení bez škubání a s převodem zvoleným právě tak, jak by to za daných okolností člověk udělal sám. Mluvit jí do práce pomocí pádel pod volantem je zbytečné.
Kruciš, opravdu to je stejný pohonný řetězec jako loni na Loučni? Nebo byl loňský Tucson nějaké nemocné auto

. Projev těch dvou aut je totiž naprosto odlišný.
Řízení je přesné i nějaké informace od předních kol se najdou. A není přeposilované!
Brzdy jsou typický koncern H/K. Mají ostrý nástup a precizně se dávkují. Troufám si tvrdit, že řidič s mozkem je neutahá

.
A co podvozek s elektronickými tlumiči na mnou tak neoblíbených 19‘‘ kolech? Chvíli hledáme pořádně rozbitou silnici, ale netrvá dlouho a máme tu kočičí hlavy a pak rozmlácenou okresku. A mně padá brada… Tohle už není o tom, že když máte žádná a záporná očekávání může přijít jen příjemné překvapení. Je pro mě nepochopitelné, jak se Sportage jen mírně pohupuje, projev karoserie vůbec neodpovídá tomu co oči vidí, že se pod koly nachází. I hluk je velmi dobře odstíněný. Kdyby mi někdo řekl, že na autě jsou obuté 17‘‘ neměl bych důvod mu nevěřit. Tak moc uvolněně a komfortně se Sportage na náročné silnici pohybovala. Ale abych se jen nerozplýval – velká a těžká kola v kombinaci s elektronickými tlumiči jsem dvakrát na švestkách nachytal. Ne, že by to byla vyloženě rána nebo kopanec do karoserie, ale hlubší nerovnost (resp. kanál) už tak úplně bez ztráty kytičky nebyly. Ano, s ohledem na velikost kol to pořád bylo hodně dobré, ale kombinace menšího kola, vyššího profilu a zřejmě i obyčejných tlumičů by to dle mého názoru vyřešila důstojněji.
Kdybych měl podvozku Sportage v tomto provedení vystavit vysvědčení v procentech, bylo by to za 95%. To je opravdu nečekaně dobrý výsledek!!!
Z mé dnešní zkušenosti plyne, že Sportage v tomto provedení je výrazně kultivovanější a jaksi dotaženější než byl loni testovaný Tucson se stejnou pohonnou sestavou. Ale stejně tak je nutno uvést, že když jsme před pár týdny zkoušeli Tucsona PHEV na 19‘‘ (i když na konvenčních tlumičích), tak byla úroveň práce podvozku výrazně lepší než při loňských testech. Což by znamenalo, že

na vývoji stále pracuje a zavádí úpravy do výroby kontinuálně, což je jen dobře

.
Než svoje dojmy a postřehy uzavřu, zmíním pár detailů.
Moc se mi líbí zrcátka na „stopkách“. V této výbavě doplněná o kamerky, takže toto auto umí nejen v přístrojovém štítu v příslušném kruhu po zapnutí blinkru promítat obraz z dané kamery pro lepší přehled za autem (stejně jako v testovaném Santa Fé), ale umí díky nim i birdview v různých úhlech

.

- 32.jpg (81.91 KiB) Zobrazeno 2288 x

- 33.jpg (93.65 KiB) Zobrazeno 2288 x
A stejně jako u Tucsonu musíme pochválit zakryté prahy a u zadních dveří i lem blatníku – čisté oblečení zaručeno

.

- 34.jpg (100.88 KiB) Zobrazeno 2288 x
Tak jaká nová Sportage je? Designově zajímavá, praktická, s různými chytrými řešeními. Má dobře vyladěnou pohonnou soustavu, kde MHEV pracuje tak, jak pracovat má. Je nadstandardně odhlučněná, a to nejen od pohonu, ale i od podvozku. Stopu vede jistě a přitom se z vás nesnaží vytřást duši.
Má i negativa? Samozřejmě, že má a mrzí o to víc, že jsou to drobnosti, ale které umí pořádně otrávit. Proč mají automatický dojezd jen přední okna? Dálkové ovládání oken tak funguje jen na přední dveře. Palubní deska je moc pěkně namalovaná, ale materiály nejsou ty úplně nejšpičkovější. To, co na první pohled vypadá jako potažení vrchní části palubní desky kůží je jen výlisek, dotek prozradí plast průměrné úrovně, spodní polovina je z tvrdého plastu náchylného k poškrábání, a to je doplněno lištou z "karbonu" a také z klavírní černi. A kombinace LED osvětlení se žárovičkami je evergreen koncernu

.
Jestli si toto konkrétní auto obhájí ceníkovou cenu téměř Kč 1.030.000,-- si musí každý přebrat sám.
Každopádně mě nová Sportage zaujala. Na poli pohonů nečekám zásadní rozdíly v porovnání s Tucsony, tam mě zřejmě nemá už čím překvapit. Když dobře funguje pohon, který v Tucsonu nefungoval, dá se očekávat, že ty, které v Tucsonu fungují budou fungovat i tady

. Ale fakt mě zajímá, jaký bude jízdní projev Sportage na menších kolech s obyčejnými tlumiči

.
Rád bych touto cestou poděkoval
https://www.autocentrum.cz/kia/ za možnost vyzkoušení nové Sportage a zjištění, že v rámci koncernu H/K dokáží na stejném základě postavit dvě nejen vzhledově odlišná auta. A to je sakra dobrá zpráva
A nebyl jsem sám, snad se brzy dočkáme i druhého pohledu

.
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate