Klimatizácia

Audio, klimatizace, exteriérové osvětlení, DRL

Moderátoři: Martun, Moderátoři

Odpovědět
Bruno
***
Příspěvky: 684
Registrován: 21 led 2006, 14:56
Bydliště: Šlapanice 664 51

Příspěvek od Bruno »

pro dudu:

Poslyš Dudu nevím co přesně znamená ve slovenském prostředí slovo blbec, ale v češtině je to dost velká urážka a nehledě nato koho jsi tím urazil. Rade 622 si tvoje výtky nezaslouží, a ty než přijdeš s nějakým nápadem, tak si to napřed někde ověř, třeba empiricky / tedy vlastní zkušeností/ a pak to teprve dávej na fórum. Pokud by to tak na fóru fungovalo, tak by mohl každý uvádět jakykoliv blábol s tím, že by bylo povinností vzdělanějších a praktiků z oboru na fóru tyto bláboly vyvracet a uvádět na pravou míru. Pak by nedělali nic jiného a bylo by pak potřebné udělat z toho placenou fci. odborného poradce fóra.
Pokud jsi slušný člověk tak se za toho BLBCE Rademu omluvíš.
Chybu může udělat každý, ale je dobré ji přiznat a napravit následky svého chování.
Nezlob se že tě kárám a radím ti, ono to vychází zřejmě již z mého věku a profesního zaměření.
Podumej o tom a než budeš reagovat, tak si to pořádně rozmysli.

Cao Bruno
Lantra 1,6 16V G4GR r.v.96 zelená metal.
Reklama
 

dudu
*
Příspěvky: 68
Registrován: 03 lis 2006, 12:47
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od dudu »

To: Mikro
Pisal som to vseobecne, neviem co ma accent, ale ked som si tak prestudoval tie klimy tak asi ma ozaj to tepelne cerpadlo, ktore vyuziva teplo z kompresora na kurenie.
Bruno
***
Příspěvky: 684
Registrován: 21 led 2006, 14:56
Bydliště: Šlapanice 664 51

Příspěvek od Bruno »

Já jsem měl doposud představu o tepelném čerpadle, že jde o zařízení, které pomocí výparníku v jednom prostoru odebírá teplo /ochlazuje prostředí/ a toto získané teplo prostřednictvím kompresoru "znásobuje" a pomocí chladiče vyzařuje do jiného prostoru. / v podstatně znásobeném výkonu/. Tzn., že někde snižuje teplotu řádově o stupně /odebírá , využívá teplo/ a jinde teplo vyzařuje řádově v desítkách stupňů. Takže v autě pracuje klíma na principu tepelného čerpadla, kde snižuje teplotu prostřednictvím výparníku v kabině vozu a vyzařuje teplotu prostřednictvím chladiče klímy/ u Lantry je vedle klasického chladiče v předku vozu. /ten chladič je pěkně horký/. Takže nechápu poznámku o tom, že výparník klímy může vydávat teplo /topit/vytvořené chodem kompresoru klímy. Případné teplo vzniklé chodem kompresoru je odváděno do chladiče klímy a vyzáří se do prostoru /pomocí náporu vzduchu, či ventilátoru/. Pokud se mýlím prosím opravte mě. Rád se nechám poučit, abych případně nesetrvával v bludech.
Lantra 1,6 16V G4GR r.v.96 zelená metal.
dudu
*
Příspěvky: 68
Registrován: 03 lis 2006, 12:47
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od dudu »

Klimatizačné zariadenie funguje podobne ako chladnička. Systémom prúdi chladivo, ktoré mení svoj stav a podmienky.

1 Srdcom klimatizačného zariadenia je kompresor, ktorý "pumpuje" chladivo v okruhu. Pred kompresorom majú pary chladiva nízky tlak, kompresor tieto pary stláča na vysoký tlak, pričom sa pary aj zohrejú.

2 Pary o vysokej teplote a tlaku prúdia do kondenzátora, kde odovzdajú teplo okolitému vzduchu a skvapalnia sa. Z kondenzátora odchádza kvapalné chladivo.

3 Kvapalné chladivo stále o vysokom tlaku prúdi cez expanzný ventil, ktorý zníži tlak a teplotu kvapalného chladiva na nižšiu teplotu ako má chladený priestor.

4 Studené kvapalné chladivo o nízkom tlaku prúdi do výparníka, kde vyparovaním odoberá teplo zo vzduchu v miestnosti. Chladivo sa celkom vyparí a pary chladiva o nízkom tlaku sú nasáavné kompresorom, ktorý zabezpečuje cirkuláciu týchto procesov.

V prípade tepelného čerpadla sa smer cyklu obráti.
Bruno
***
Příspěvky: 684
Registrován: 21 led 2006, 14:56
Bydliště: Šlapanice 664 51

Příspěvek od Bruno »

Naprosto chápu.
Já jsem to snažil laicky popsat ve svém příspěvku v tom obráceném chodu. Tedy něco jako " princip tepelného čerpadla". Přesto mi však uniká, kde je v tom systému, který popisuješ, to topení výparníkem /teplem vzniklým činností kompresoru/. Jestli kompresor vytváří svou činností teplo / což zcela určitě ano/ je toto teplo odváděno v případě autoklimatizace do chladiče klímy a tím pádem do prostoru. Takže topit by to mohlo snad jen zavedením ohřátého vzduchu z prostoru za chladičem do kabiny vozu, což je samozřejmě konina.
Nebo snad nééé ???
Lantra 1,6 16V G4GR r.v.96 zelená metal.
Uživatelský avatar
tom
***
Příspěvky: 751
Registrován: 14 bře 2007, 12:47
Bydliště: Kladno, Slaný

Příspěvek od tom »

Tak jsem zkoušel klimu na accentovy, a TOPNÝ ÚČINEK NEMÁ...
Je pravda že se motor dříve ohřeje, ale to je dle mého názoru díky tomu, že:
1, Motor musí dodávat více síly, aby hnal kompresor => dříve se zahřeje.
2, Z chladiče klimy fuká sahara teplý vzduch přímo do prostoru motoru.
Výsledkem toho je že chladící kapalina se relativně brzy ohřeje a tepelný výměník brzy přebije klimatizační výměník a auto dříve topí, ale zkuste si v tomto okamžiku (kdy auto začíná topit) vypnout klimu, vzduch jdoucí do vozu bude ještě teplejší.

Jinak jsem četl, že je možnost klimy (nevím zda je to realita nebo zatím scifi), která má funkci jak chlazení, tak topení. :
Při funkci klimy má chod přesně jak je popsáno víš, a při funkci topení se chod média obrátí (nejspíš za pomoci elektromagnetických ventilů) a z chladiče v předu se stává výparník a z výparníku uvnitř vozu chladič. Výsledkem je že chladič vpředu namrzá a výparník uvnitř topí. Tento systém by měl topit hned po nastartování vozu (stejně jako klima hned chladí) a to bez ohledu na teplotu chladící kapaliny.
VOLVO V70 Summum 11/2013 D4 120kW
Peugeot 206cc 2.0i 100kW

Bylo: S80 3,2 LPG, C4 1,6 LPG, Accent 1,5 CRDi, Favorit 1,3 LPG, Škoda Pick-Up 2000 1,9D
Uživatelský avatar
Mikro
***
Příspěvky: 532
Registrován: 26 lis 2006, 10:23
Bydliště: Bratislava (SK)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mikro »

tom píše:Tak jsem zkoušel klimu na accentovy, a TOPNÝ ÚČINEK NEMÁ...
Je pravda že se motor dříve ohřeje, ale to je dle mého názoru díky tomu, že:
1, Motor musí dodávat více síly, aby hnal kompresor => dříve se zahřeje.
2, Z chladiče klimy fuká sahara teplý vzduch přímo do prostoru motoru.
Výsledkem toho je že chladící kapalina se relativně brzy ohřeje a tepelný výměník brzy přebije klimatizační výměník a auto dříve topí, ale zkuste si v tomto okamžiku (kdy auto začíná topit) vypnout klimu, vzduch jdoucí do vozu bude ještě teplejší.

Jinak jsem četl, že je možnost klimy (nevím zda je to realita nebo zatím scifi), která má funkci jak chlazení, tak topení. :
Při funkci klimy má chod přesně jak je popsáno víš, a při funkci topení se chod média obrátí (nejspíš za pomoci elektromagnetických ventilů) a z chladiče v předu se stává výparník a z výparníku uvnitř vozu chladič. Výsledkem je že chladič vpředu namrzá a výparník uvnitř topí. Tento systém by měl topit hned po nastartování vozu (stejně jako klima hned chladí) a to bez ohledu na teplotu chladící kapaliny.
takze je to tak ako som na zaciatku povedal ja. ze je to zahrievanim priestoru motora chladicom klimatizacie :wink:

takze predsalen nieco. no ked som mal zapnutu klimu pri 10 stupnoch vonku tak za minutu som mal teply vzduch. ma to nieco do seba.
Hyundai i30cw 1.6 CRDi Automat 2014 Style, Creamy White

Predchádzajúce:
Hyundai Accent 1.5 CRDi 2007 Elegance, Ebony Black + black plastic foils
Hyundai SantaFe CRDi 2.0 VGT 4x4 2005, Black
rade622
***
Příspěvky: 980
Registrován: 08 črc 2005, 21:26
Bydliště: UH
Kontaktovat uživatele:

klima

Příspěvek od rade622 »

Pokud klima nemá solenoidové ventily, které přepnou vzájemně sání a výtlak
kompresoru a to ACCENT, protože
má jen mechanickou klimu určitě nemá, v žádném případě nemůže topit za pomocí kompresoru.
Teplo vyvinuté kompresorem jde skutečně do kondenzátoru, čili mimo prostor posádky.
Logicky, kdyby to tak nebylo, teplo vzniklé provozem kompresoru, by oslabovalo výkon klimy.
U el. kompresorů tepelných čerpadel se udává že je to 1/4 až 1/3 celého výkonu čerpadla.
V závislosti na typu.
Tady ho ovšem potřebujeme a u čistě mechanického kompresoru to bude podstatně méně,
půjde jen o teplo vzniklé třením a pohybem plynů v okruhu.I proto jsou kompresory u auto klim
na svou velikost výkoné, odpadá zdroj pohybu pístu či spirály /Scroll/.
Takže jeden mýtus je vyvrácen, ovšem u lepších klim nebo u nezávislých jako jsou třeba
u nákladních vozů to je jiná, jenže to je i jiná cenová liga.
Teď k dalším nejasnostem
Podívejme se na druhý obrázek, nákres ventilační jednotky Lantry - pod článkem.
Vzduch jde do dmychadla, dále prochází přes výparník klimy, zde se při zapnuté klimě ochladí.
Mějme za bernou minci že klima JE SKUTEČNĚ ZAPNUTÁ. Ochlazení vzduchu provází
zcela jednoznačně jeho odvlhčení a vysrážení uvolněné vlhkosti na lamelách výparníku klimy.
Tento vysušený vzduch dále pokračuje přes tepelný výměník - topení vozu, pokud je
topení otevřené. Protože víme, že u moderních vozů je výměník napájen chladící vodou stále
a většinou z nejteplejšího místa motoru, dá li se to tak říct, je vzduch ohřát na určitou teplotu.
A je vyfouknut do prostoru vozu kde do sebe vstřebává vlhkost, která se vyskytuje jak na sklech,
tak i v prostoru vozu. Proto vzduch při puštěné klimě lépe odmrazuje či odstraňuje orosení skel.
Teplota se na tom nepodílí takovou měrou, jde tu o změnu vlhkosti. To by bylo proč odvlhčujeme.
Vrátím se ještě k mýtu topení elektrikou v klimatizaci, ať už je to jakákoliv.
Existují rekuperační či vzduchotechnické jednotky, které mají tuto funkci. Jenže to jsou celky
řešící komplexní úpravu vzduchu včetně její vlhkosti na danou, většinou přísně stanovenou
hodnotu. Typické použití - metrologické pracoviště, operační sály, elektrotechnika. Jenže toto
jsou již technologické / dá li se jim tak říct / celky nesrovnatelné s tím jednoduchým strojkem
který je pod kapotou vozu či visí na zdi pokoje. Proč se tedy nepoužívá elektrické topení u běžných
klim? Představme si výparník, hliníkové lamely tl.0,2 - 05 mm ve vzdálenosti 2 mm od sebe. které jsou
vzájemně ustaveny a pevně polohovány jen trubkami chladícího systému. Tyto trubky jsou do
lamel lisovány. Díry jsou před lisováním menší než vnější průměr trubek a tudíž při samotném lisování
vzniká hrdlo, takže trubka není uchycena jen tloušťkou žebra ale větší plochou. A to je důležité,
protože plocha je to hlavní při čem? Při přenosu tepla i chladu. Čím lepší kontakt mezi trubkou
a žebrem a čím větší plocha žeber, tím lepší přenos tepla do prostoru. Předpokladem je ovšem přiměřený
proud vzduchu omývající lamely - žebra výparníku, jinak by došlo k zamrznutí. Proto je klima blokována
činností ventilátoru vozu nebo se vent. spouští automaticky.A teď je do toho všeho vložena topná tyč
která je VOLNĚ v díře. Proč volně? Aby šla vyměnit při poruše. Většinou se totiž pokazí dříve
než výparník. Někdy bývá volně v trubce lisované přes žebra, nebo zavěšena na háčcích či jiném přídržném systému.
Tady je vidět energeticky nesmyslné řešení vytápění tímto způsobem.
Dále, chladivo se stahuje do nejchladnějšího místa, což bývá kondenzátor a
kompresor. Kde jinde, když by jsme ve výparníku topili elektrikou. A při náhlé potřebě chladu,
ať již z jakéhokoliv důvodu dojde k čemu? Odpovím
si sám, ke zničení kompresoru, protože tento není v žádném případě určen k čerpání
nebo práci s tekutinami. To by bylo čerpadlo. Že. Dá se to ošetřit topením v kompresoru,
zahříváním komp. topnými pásy a jinými vynálezy. Ale tady je další argument proč nemít
v klimatizaci el. topení. Tož asi tak.
Doporučuji stránky SCHKT - Svazu chladicí a klimatizační techniky i jehož členem jsem
kdysi byl. Jo hříchy mládí.
Rade622

PS.Tímto reaguji na Bruna, kterého zdravím a téma el. topení v klimatizaci.
Doufám, že jsem ti odpověděl alespoň trochu.
Začal jsem psát ve 12 hod a dostal se k dopsání až teď. Není to reakce na příspěvky přede mnou
ať již od kohokoliv.
Už sem nechodím, pokud mě chcete nakontaktovat, pak na mail.
Bruno
***
Příspěvky: 684
Registrován: 21 led 2006, 14:56
Bydliště: Šlapanice 664 51

Příspěvek od Bruno »

Rade dík, bylo to jako vždy od tebe vyčerpávající a super. Jinak já jsem se na topení klímou neptal, spíš jsem oponoval /topením tepelným čerpadlem?/možná jsem tě blbě pochopil/.
Zřejmě to bylo myšleno:
Tímto reaguji na příspěvek Bruna, kterého zdravím a na příspěvek na téma el. topení v klimatizaci. Mě hlavně nadzvedl ten agresivní tón a urážky od dudu na tvou osobu.
Díky za profesionální přístup k problému.
Lantra 1,6 16V G4GR r.v.96 zelená metal.
Uživatelský avatar
Pavel46
*
Příspěvky: 82
Registrován: 11 úno 2007, 11:44
Bydliště: Ústí nad Labem

klima

Příspěvek od Pavel46 »

Dík, moc pěkné :D
Hyundai Accent ´07 1.4- Elegance - Beige Gold
Uživatelský avatar
Borek
******
Příspěvky: 4501
Registrován: 25 črc 2005, 01:25
Bydliště: Orlické hory
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Borek »

Rade622-jako vždy vyčerpávající odpověď,s kterou musím co,odpovím si sám(jak píše Rade622 :lol: )-jen souhlasit :!: Popsal jsi to opravdu do detailu. 8)
Hyundai Genesis Coupe (2.generace) 3,8V6 GDI - 260kW Raptor
Hyundai Tiburon GK(2.generace)-2,0l,samba red
Hyundai Veloster-1,6 GDI,zelená žabička
Kia Rio-1,6l CVVT stříbrný sršeň,v plné náloži
Peter5
*
Příspěvky: 65
Registrován: 29 čer 2007, 18:31
Bydliště: okr. Michalovce

Příspěvek od Peter5 »

To bola prednaska. Ako z ucebnice. Vazne zaujimava a poucna. Takze ak som to spravne pochopil accent nema pri klime funkciu topenia, ale co ostatne auta s mech klimou mozu mat funkciu topenia alebo pocul som nieco o dvojzonovej klime, ak som to napisal nespravne tak sorry mam to len z pocutia. Viete mi nieco k tomu napisat?
Sohaj
*
Příspěvky: 48
Registrován: 16 kvě 2007, 22:38
Bydliště: Humenné

Příspěvek od Sohaj »

Rade ,
mozno v Tvojej prednaske boli vsetky odpovede preco som zalozil to vlakno.Mohol by si mi prosim potvrdit alebo opravit to na co som sa vlastne pytal ?

1. Pri zapnutom spinaci klimatizacie a pri konstantnych otackach motora ma vyparnik konstantnu teplotu ? To znamena , ze magneticka spojka je stale zapnuta.
2. Ten knoflik nalavo s modrymi a cervenymi pruzkami sluzi vzdy len na regulaciu teploty tepelneho vymenika ? To znamena , ze ked chcem mat pri zapnutej klime teplejsie tak si vlastne ohrievam studeny vzduch z vyparnika a neregulujem tym teplotu vyparnka.

Dakujem za odpoved.
Hyundai Accent 1.5 CRDi Elegance, Wine Red
rade622
***
Příspěvky: 980
Registrován: 08 črc 2005, 21:26
Bydliště: UH
Kontaktovat uživatele:

Sohaj

Příspěvek od rade622 »

Ano.
Rade622
Už sem nechodím, pokud mě chcete nakontaktovat, pak na mail.
Sohaj
*
Příspěvky: 48
Registrován: 16 kvě 2007, 22:38
Bydliště: Humenné

Příspěvek od Sohaj »

Takze to upozornenie o zapinani klimy asi ma nieco do seba. Jedine , ze by bol prevod na kompresor urobeny tak , ze su vzdy relativne male otacky a je jedno kedy zapinam klimu. Ale to uz je naozaj len otazka na nejakeho specialistu automechanika.
Hyundai Accent 1.5 CRDi Elegance, Wine Red
Odpovědět

Zpět na „New Accent - Elektroinstalace“