no tady se to pěkně rozjelo, jen co je pravda!
Zaznělo tady dost vyhraněných názorů, jak už v internetových diskusích bývá zvykem. Nemá cenu odsuzovat jednu skupinu řidičů na základě několika nepříjemných zkušeností (platí pro všechny strany), protože na blbce můžete narazit vždycky. Myslím, že jsem to tu někdě před nedávnem psal: blbci jsou totiž rovnoměrně rozprostřeni ve všech sociálních a profesních vrstvách...
Přestože se tady za jediný den popsalo 6 stránek, skoro vůbec jsem to nenašel to, co je podle mě hlavní. Naťuknul to lada a tuším i Mexican, takže to rozvinu:
Podotýkám, že se na silnicích pohybuju jako chodec, cyklista, řidič osobáku (občas s naloženým přívěsem), řidič dodávky, jako stopař jsem najel stovky kilometrů v kamionu (a řidiče přitom hodně zpovídal a koukal jim pod ruce i na cestu), a jako psažér jsem se skamarádil s pár autobusákma a jako cestující v první řadě (a často diskutující a tázající se) jsem takto najezdil tisíce kilometrů. Troufám si tudíž říct, že jsem schopen se na problematiku podívat z vícero úhlů pohledu.
AETR jsem četl několikrát a vím, jak je složitý a zrádný. To, co psal Deegr a jiní, že blbá půlhodina dokáže kamioňákovi zkazit celý víkend, je pravda. Že potom spěchají, aby to stihli, dokážu pochopit.
ALE nemůže to být omluvou pro nebezpečné chování (schválně neříkám porušování předpisů, protože mezi porušováním předpisů a nebezpečným chováním může být často rozdíl).
1) Takže: jestli kamioňáka někdo brzdí (zvláště, pokud ho předtím předjel), tak chápu, že ho to štve.
Není ale možné, aby si jízdou bez dodržení bezpečné vzdálenosti vynucoval zrychlení. Zkus zablikat, zkus zatroubit, v pár procentech případů to pomůže, když už nic, tak si ulevíš od vzteku - to je za volantem taky důležité, zklidnit se, když mě někdo nasere. Pohnutek pro zvýšení tlaku je na našich silnicích víc než dost...
2) Oháníte se tady pravidelným školením, předpisy a jejich dodržováním. Na druhé straně chcete, abychom tolerovali váš vztek, únavu, spěch apod. Jak psal Mexican, copak jste jediní, kdo tohle za volantem zažívají? Copak já nepotřebuju být na čas v Karlových Varech, když tam mám důležité jednání? A věřte tomu, že i tak krátkou trasu, jako je PHA - KV (zhruba 150 km), dokážou kamiony protáhnout o dobrých 20 minut! A taky mě to neopravňuje k tomu, abych se před kamion cpal v nepřehledném úseku a potom dokončoval na poslední chvíli infarktové předjíždění a donutil předjížděné vozidlo zpomalit nebo dokonce uhnout. Viděl jsem takhle jednoho chudáka od Hanzalíka, jak kvůli tomu skončil mezi Hořesedly a Horoušánky v poli hore kopytama
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
3) Ještě jednou k tomu školení řidičů: to vám tam nikdo nepřipomíná, že pravidla silničního provozu stále nezapomínají na to, že mimo obec musí řidiči nákladních vozidel dodržovat mezi sebou takový odstup, aby se předjíždějící vozidla mohla mezi ně zařadit? Spousta nebezpečných situací vzniká proto, že je řidič donucen předjet ne 1, ale třeba 2 nebo i 3 kamiony naráz!
4) ad zdlouhavé předjíždění (hlavně na dálnici). Myšlenka krátkodobého překročení omezovače je určitě dobrá, ale do zákona nezařaditelná. Na druhé straně, co brání předjížděnému vozidlu na 5 sekund zpomalit o cca 5 km/h? - Podotýkám na rovném úseku, chápu, že v kopci by za tuhle dobrotu zaplatil 2-3 kvaltama dolů, což se nikomu samozřejmě nechce... Já když jedu s plným vozíkem a někdo jde přede mně, tak taky na chviličku zvolním, svět se neposere.
5) proč se "za každou cenu" chci dostat před kamion? PROTOŽE PŘES NĚJ KURVA NEVIDÍM, NE?!? To je furt plná huba keců, jak my nerozumíme ježdění v náklaďáku, ale to jste si hoši fakt neuvědomili, že sedíte o metr a půl vejš a koukáte na silnici? Zatímco já čumim na prdel návěsu, na každé díře se pěkně vzpříčí zadní dveře rozviklané nástavby a já přemýšlím o tom, co na mně vypadne, až se ta vrata samovolně otevřou? Chci reagovat na situaci před sebou, ne pouze na brzdová světla. Jde o bezpečnost. Samozřemě, můžu zvolnit, ale potom budu brzdit ten kamion za mnou. A pokud toho pustím před sebe, tak se bude opakovat ten samý obrázek. Nene, meziplyn, trojka, plnej céres a tradá, ať zase vidím kus cesty před sebou!
6) vyhladovění národa apod... - kucí, to je jiné téma. To bychom tady mohli dlouho žvanit o špatném nastavení dopravní politiky, nevyužití železnice, neoperativnosti dopravců (často státních) na železnici, mizivé úrovni dopravního zpravodajství (kvůli operativnímu plánování trasy), nedostatku záchytných parkovišť, krachu lodní dopravy, tlaku naftařské lobby apod. Ale to je spíš politicko-ekonomická diskutace a tohle téma je o něčem jiném.
Určitě jsem nezareagoval na všechno, na co jsem chtěl, ale i tak je to mega dlouhý, takže zatím končím
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jinak nic proti nikomu osobně, nikoho z vás jsem na silnici nepotkal, takže nehodlám jedince soudit. Tohle jsou obecné reakce.