Manuální klimatizace - princip funkce

Vše co se týká techniky, zapojení, ND

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Melkor
**
Příspěvky: 282
Registrován: 26 led 2007, 16:45
Bydliště: Velké Popovice
Kontaktovat uživatele:

Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od Melkor »

Zdravím,
odpoví mi někdo, jak funguje spínání manuální klimatizace? Řekněme třeba v novém Accentu.
Zmáčknu tlačítko A/C,spojka mi připne kompresor k motoru a kompresor mi ochladí výparník studeného okruhu. Co se ale děje dál? když v autě chladím naplno, tak samozřejmě z výparníku odebírám studený vzduch a tím ho ohřívám. Kompresor běží a dochlazuje výparník. Tomu celkem rozumím (jen to možná špatně popisuju)
Co se ale děje pokud mám tlačítko A/C zapnuté, kompresor mi ochladí výparník a já si v autě chladím jen z lehýnka? v tom případě se mi buď
a) kompresor po dosažení určité hodnoty teploty na výparníku odpojí, a jen co teplota vzroste se zase připojí. (hystereze jako u domácí ledničky)
b) kompresor beží pořád stejným výkonem, tudíž mi výparník přechlazuje.
c) další možnosti mě nenapadají, ale třeba se tam děje i něco víc

Díky za hodnotné odpovědi.
BTW: nepište sem blbosti jako neřešto, nebo nevím ale myslím si a pod. Jen kdo ví o čem mluví a je sti tím jistý.
Lantra Combi 1.8 16V 94KW rv.1996
Accent 1.3 12V 61KW rv.2003 - LPG MAGIC3 - (mám interface i SW pro nastavení ŘJ)
-prodáno: Accent 1.3 62Kw rv.95 5dvéř
Reklama
 

Uživatelský avatar
XMira
*****
Příspěvky: 1711
Registrován: 23 lis 2005, 10:11
Bydliště: CB

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od XMira »

"a" je spravne. To je prave to cvakani v motoru. A je i slyset (na volnobeh), ze neco klade motoru odpor. Na vyparniku je termostat, ktery hlida, aby se nezacal namrazovat.
Kia Xceed GTline 1.5 T-GDI DCT
ex Opel Astra 1.4 110kW AT
ex i30 1.6 CVVT Tricolor Exclusive
ex Getz 1.4
ex Opel Vectra B 1.6
Uživatelský avatar
Dr Meduza
****
Příspěvky: 1105
Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od Dr Meduza »

2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Uživatelský avatar
zahyx
Moderátor
Příspěvky: 2129
Registrován: 12 črc 2005, 12:51
Bydliště: City Pce
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od zahyx »

urcite je to stejen u vsech manualnich klim odpina vzroste teplota uvnitr tak sepne
Dr Meduza píše:2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
jeto tak ty ti hlidaji spravny tlak a chladici mediu kdyz by tam nebyl tak znicis kompresor
Hyundai Sonata GLS 2,7 V6 127kW r.v.2003 LPG- sekvenční vstřikování
předchozí
Hyundai Elantra GLS 1,6DOHC 16V 79kW r.v.2002 LPG- sekvenční vstřikování konečně

věrný značce :hyu: :!:
Uživatelský avatar
JardaH
*
Příspěvky: 91
Registrován: 29 srp 2008, 01:09

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od JardaH »

Jelikož pracuji ve firmě vyrábějící jedny z důležitých komponent klimatizací, tak se to pokusím vysvětlit: O správnou teplotu se stará také tato součástka:
http://auto-moto.veletrh.com/obrazky_zb ... 123802.jpg
Termostatický expanzní ventil

Viz. obrázek:
http://mtw.fordclubs.org/nahledy/dir_20 ... res/11.JPG
Kapalné (stlačené) chladivo přichází otvorem "1", teče přes kuličkový ventil "9" a otvorem "8" pokračuje do výparníku. Z výparníku putuje zpět přes otvory "7" a "3" zpět do kondenzátoru a kompresoru. V závislosti na množství přijatého tepla (teplota vzduchu který proudí výparníkem do interieru) a tlaku chladiva je pomocí "elementu" (součást č."5" - ve svařené kapsli se nachází plyn, který mění svůj objem v závislosti na teplotě) tlačeno na tyčku "4, 2", která silou působící na kuličku ventilu řídí průtok chladícího média. Výchozí průtok je nastaven továrně pomocí hloubky zašroubování pružiny "10". Čili pokud se teplota v interiéru snižuje, klima chladí méně.
Hyundai Coupé 2.0 FX r.v.2001
Uživatelský avatar
mirpie
******
Příspěvky: 4138
Registrován: 29 zář 2007, 21:41
Bydliště: Brno, Nové Město na Moravě

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od mirpie »

jen drobný detail. Z výparníku putuje přes otvory "7" a "3" zpět pouze do kompresoru jako plyn, tedy po té, co medium prošlo výparníkem, odebralo teplo prudícímu vzduchu, čímž změnil skupenství z kapalného na plynný a ochladilo tak vzduch proudící do kabiny. Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.

Obrázek
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Uživatelský avatar
Dr Meduza
****
Příspěvky: 1105
Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od Dr Meduza »

mirpie píše:... Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.
a jak jinak by to melo bejt?
stejny jako u kazdy lednice i cehokoliv jinyho
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Uživatelský avatar
mirpie
******
Příspěvky: 4138
Registrován: 29 zář 2007, 21:41
Bydliště: Brno, Nové Město na Moravě

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od mirpie »

jen že jarda psal, že medium z expanz.ventilu jde do kondenzátoru a kompresoru, což není pravda. Jde jen o pořádek slov, že to má přehozený.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Uživatelský avatar
black_sheep
Moderátor
Příspěvky: 6616
Registrován: 17 čer 2007, 18:39

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od black_sheep »

chladici okruh je vzdy stejny :lol: ty jo pripomina mi to casy na strojarne :lol:
I cars
Driving a Mazda MX-5 and a BMW M3 E46 convertible.
History: Mondeo ST 220, Focus ST 170, Lancia Prisma Integrale, Hyundai Scoupe LS
Uživatelský avatar
Dr Meduza
****
Příspěvky: 1105
Registrován: 14 kvě 2008, 08:34
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Příspěvek od Dr Meduza »

black_sheep píše:chladici okruh je vzdy stejny :lol: ty jo pripomina mi to casy na strojarne :lol:
no moh by bejt bez kompresoru s tepelnym pohonem (z vejfuku se da brat spousta vykonu), pak by to vypadalo jinak, ale nevim jestli by se vesel do auta s takovym vykonem, aby to bylo pouzitelny na klimatizaci, ale jako lednicka na piti by to slo :D
Coupe 2.0 LPG rv 96 barva Fialova -> rosekano -> uz je zase skoro opraveno
Opel Omega B 2.0 Combi LPG - luxusni kara, ma sedacky Recaro :D
Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“