Sonata NF nešlo kúrenie - vyriešené
Napsal: 03 zář 2010, 16:29
Tak po kúpe mojej Sonáty 2,4 16V NF v júli tohto roku sa objavila prvá chyba.
Na ceste z Bulharska sa riadne ochladilo a v noci som zistil, že auto vôbec nekúri, takže som počas cesty riadne prechladol.
Dosť ma to vytočilo, tak som doma po odpočinku začal nad tým dumať.
Najprv ma napadlo že je to nejak zavzdušnené ale to som zavrhol hned ako som zistil, že obe hadice k radiatoru kurenia su horuce takže voda cirkuluje.
Mam verziu s dig. klimou a všetko okrem kurenia fungovalo normalne.
Keďže som ešte pred dovolenkou našiel servisný manuál na nete tak som si včera mohol naštudovať schému zapojenia ako to tam vlastne je.
Tento system ma 3 akčné členy čo sa týka smerovania vzduchu.
Jeden otáča klapkami ktorými sa určuje kade bude vzduch fúkať volbou tlačítka mode (či na nohy, na čelné sklo alebo cez mriežky pripadne kombinovane).
Tento akčný člen sa nachádza na strane vodiča nad pedálmi ale keďže to mi fungovalo tak som hľadal ďalej.
Potom je tam akčný člen na ovládanie či bude vnútorný obeh vzduchu alebo bude prichádzať aj vonkajší, kde sa presne nachádza neviem ale aj ten mi chodí tak som to ďalej neriešil.
A teraz ten tretí čo volí či vzduch pojde cez radiator kurenia alebo cez vyparnik klimy pripadne cez oboje a v akom pomere.
Tento sa nachádza na strane spolujazdca, po demontovaní krytu oproti podlahe, je hore približne za panelom klimy a stredovými mriežkami.
Zistil som že tento sa nehýbe nikdy aj ked nastavim akukolvek nizku alebo vysokú teplotu.
Podla toho že klima chladila dobre som predpokladal, že ostal stat v polohe keď vzduch cez radiátor kúrenia necirkuloval.
Prístup k nemu nič moc ale s trochou sebazaprenia a krátkymi krížovým šrobovakom to nakoniec po polhodine išlo vybrať von.
Všetky tieto akčné členy tvoria 12V DC motorčeky s prevodovkou a s potenciometrom na prevodovke ktorý určuje polohu natočenia a informáciu ako spätnú väzbu odovzdáva RJ klimy takže su to v podstate servomotory.
Našťastie je možné toto servo bez problémov rozlúpnuť a tak som nakoniec zistil že motorček je v mojom prípad skratovaný.
Ako som neskôr zistil RJ klimy ten skrat prežila bez následkov.
Motorček je typ Mabuchi RF-370CB 11670 valcový o priemere 24mm a dĺžke 30mm + dĺžka hriadeľa cca 16mm s priemerom 2mm.
Teda som ten motorček rozobral ale mal tak spálené zberače, že to nemalo zmysel opravovať a tak som začal hľadať náhradu.
Nemal som taký na nete som vygooglil že niečo podobné sa používa v niektorých VHS vídeach na mechanizmus zasunutia/vysunutia kazety nuž ale žiadne staré video poruke nebolo. Kedže bol už večer, tak obchody s pre modelárov už boli zavreté, tak som použil nakoniec jeden menší obdlžníkový čo som našiel tunak v rárohách na vyhodenie a vypodložil som ho v kryte tak aby tam pevne sedel.
Ak budete hladat náhradu tak treba zachovať priemer 24mm a dlžku motora 30mm alebo niečo menšie inak sa do krytu nevojde. Našiel som niekde v ponuke motorčeky MIG 280 rovnakých rozmerov ale nič na 12V a podla datasheetu originalneho mabuchi majú tie modelarske MIG280 šialene vysoké otáčky až 4násobné a už pri 7V.
Samozrejme treba skontrolovať polaritu - smer otáčania toho čo tam chcete dať aby sa to netočilo naopak.
Otáčky originálu RF-370CB pri 12V bez zátaže sú 3100/min takže pokial máte na výber zvolte skôr nižšie okolo 2000-3000ot/min.
No takže som to nejako zbúchal a beží to. Auto kúri aj chladí podla toho čo si nastavím.
Predpokladám že nové originál servo od Hyundai môže stát aj 100-200€ takže som si docela ušetril výdaje...
Myslím že v tých ostatných servách je ten istý typ motorčeku a aj rovnaký konektor, takže sa tento navod určite časom niekomu bude hodit a nielen pre Sonátu.
Na ceste z Bulharska sa riadne ochladilo a v noci som zistil, že auto vôbec nekúri, takže som počas cesty riadne prechladol.
Dosť ma to vytočilo, tak som doma po odpočinku začal nad tým dumať.
Najprv ma napadlo že je to nejak zavzdušnené ale to som zavrhol hned ako som zistil, že obe hadice k radiatoru kurenia su horuce takže voda cirkuluje.
Mam verziu s dig. klimou a všetko okrem kurenia fungovalo normalne.
Keďže som ešte pred dovolenkou našiel servisný manuál na nete tak som si včera mohol naštudovať schému zapojenia ako to tam vlastne je.
Tento system ma 3 akčné členy čo sa týka smerovania vzduchu.
Jeden otáča klapkami ktorými sa určuje kade bude vzduch fúkať volbou tlačítka mode (či na nohy, na čelné sklo alebo cez mriežky pripadne kombinovane).
Tento akčný člen sa nachádza na strane vodiča nad pedálmi ale keďže to mi fungovalo tak som hľadal ďalej.
Potom je tam akčný člen na ovládanie či bude vnútorný obeh vzduchu alebo bude prichádzať aj vonkajší, kde sa presne nachádza neviem ale aj ten mi chodí tak som to ďalej neriešil.
A teraz ten tretí čo volí či vzduch pojde cez radiator kurenia alebo cez vyparnik klimy pripadne cez oboje a v akom pomere.
Tento sa nachádza na strane spolujazdca, po demontovaní krytu oproti podlahe, je hore približne za panelom klimy a stredovými mriežkami.
Zistil som že tento sa nehýbe nikdy aj ked nastavim akukolvek nizku alebo vysokú teplotu.
Podla toho že klima chladila dobre som predpokladal, že ostal stat v polohe keď vzduch cez radiátor kúrenia necirkuloval.
Prístup k nemu nič moc ale s trochou sebazaprenia a krátkymi krížovým šrobovakom to nakoniec po polhodine išlo vybrať von.
Všetky tieto akčné členy tvoria 12V DC motorčeky s prevodovkou a s potenciometrom na prevodovke ktorý určuje polohu natočenia a informáciu ako spätnú väzbu odovzdáva RJ klimy takže su to v podstate servomotory.
Našťastie je možné toto servo bez problémov rozlúpnuť a tak som nakoniec zistil že motorček je v mojom prípad skratovaný.
Ako som neskôr zistil RJ klimy ten skrat prežila bez následkov.
Motorček je typ Mabuchi RF-370CB 11670 valcový o priemere 24mm a dĺžke 30mm + dĺžka hriadeľa cca 16mm s priemerom 2mm.
Teda som ten motorček rozobral ale mal tak spálené zberače, že to nemalo zmysel opravovať a tak som začal hľadať náhradu.
Nemal som taký na nete som vygooglil že niečo podobné sa používa v niektorých VHS vídeach na mechanizmus zasunutia/vysunutia kazety nuž ale žiadne staré video poruke nebolo. Kedže bol už večer, tak obchody s pre modelárov už boli zavreté, tak som použil nakoniec jeden menší obdlžníkový čo som našiel tunak v rárohách na vyhodenie a vypodložil som ho v kryte tak aby tam pevne sedel.
Ak budete hladat náhradu tak treba zachovať priemer 24mm a dlžku motora 30mm alebo niečo menšie inak sa do krytu nevojde. Našiel som niekde v ponuke motorčeky MIG 280 rovnakých rozmerov ale nič na 12V a podla datasheetu originalneho mabuchi majú tie modelarske MIG280 šialene vysoké otáčky až 4násobné a už pri 7V.
Samozrejme treba skontrolovať polaritu - smer otáčania toho čo tam chcete dať aby sa to netočilo naopak.
Otáčky originálu RF-370CB pri 12V bez zátaže sú 3100/min takže pokial máte na výber zvolte skôr nižšie okolo 2000-3000ot/min.
No takže som to nejako zbúchal a beží to. Auto kúri aj chladí podla toho čo si nastavím.
Predpokladám že nové originál servo od Hyundai môže stát aj 100-200€ takže som si docela ušetril výdaje...
Myslím že v tých ostatných servách je ten istý typ motorčeku a aj rovnaký konektor, takže sa tento navod určite časom niekomu bude hodit a nielen pre Sonátu.