Regulátor alternátoru

Osvětlení, signalizace, audio, pojistky.

Moderátoři: amaize, Moderátoři

Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Na jaře jsem zprovoznil denní svícení Philips DayLight 9 s řídící jednotkou DRL .
Po 5 měsících jsem zjistil , že světla občas zhasnou .
Do zásuvky zapalovače jsem trvale připojil měřák .
Tento mi prozradil , že napětí někdy bezdůvodně spadne na 12,4 V a řídící jednotka DLR zhasne denní svícení , protože vyhodnotí vypnutí .
K poklesu napětí dochází nepravidelně a bez jakýkoliv souvislostí /malé / vysoké otáčky , malý / velký odběr,..../.
Po pár desítkách vteřin napětí zase samo najede na 13.7 - 14.1 V .
Nebo zvýšeným odběrem /zapnu ventilátor naplno/ najede okamžitě .
Řídící jednotka DRL je přes pojistku napájena přímo ze svorek baterie , vyhodnocení rozsvícení je na LP parkovačce a hlídání provozu je na +12V /zapojení dle návodu pro start/stop , protože na - světla blikaly při rychlém poklesu třeba v koloně/.
Protože mimo tyto excesy se pohybuje napětí mezi 13,7-14.1 V , pokládám baterku a alternátor za OK .
Podezření mám na regulátor alternátoru , ale mám obavy , že v servisu mě budou tlačit do alternátoru nebo baterky .
Děkuji za každý přínosný názor či myšlenku .
jedná se o I20 r.v.2014 62kW .
Reklama
 

dibarbora
*****
Příspěvky: 2087
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od dibarbora »

Predpokladám, že auto ešte nemá ISG (inteligentné nabíjanie). Za predpokladu z prvej vety by sa ten pokles napätia mal prejaviť aj v podobe rozsvietenej kontrolky dobíjania. Niekde chyba bude, pokojne môže byť niekde problém v kontaktoch (konektory/uzemnenia) alebo chyba v alternátore(regulátore). Pokles napätia ukazuje na občasné odbudenie alternátora a dočasné pokrývanie spotreby elektrickej energie z akumulátora. Začal by som dôslednou kontrolou silových prepojov v okolí alternátora, akumulátora a výkonových poistiek pod kapotou. Potom už len alternátor von a dôkladná kontrola uhlíkov, usmerňovača a otestovanie na stolici.... .
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11579
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Má-li auto start/stop bude mít i inteligentní dobíjení...
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
dibarbora
*****
Příspěvky: 2087
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od dibarbora »

Mr. HYUNDAI píše:Má-li auto start/stop bude mít i inteligentní dobíjení...
To máš pravdu, ale potom mi tam nepasuje to chovanie, že len občas padne napätie. ISG systematicky humpluje baterku a dobíja fakt len v čase najvyššej núdze. Snáď už len baterka pred smrťou nedovolí systému odbudiť alternátor....
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11579
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Reaguje na výši odběru. Např. rozsvícené potkávačky znamenají permanentní nabíjení. Odběr DRL nebude velký, ale co další spotřebiče? Chtělo by to sledovat odběry a reakce nabíjení :-k .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
dibarbora
*****
Příspěvky: 2087
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od dibarbora »

Na mojej i30 jedine zapnutie stretávačiek “deaktivuje” isg - napätie udržuje na cca. 14,5V (dôvod bude konštantná svietivosť a životnosť žiaroviek). Všetky ostatné spotrebiče nechávajú RJ chladnou. Dokonca vyhrievanie sedačiek, okna, zrkadiel auto živí z akumulátora.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Jen doplním , že inteligentní nabíjení nemám - vše reguluje regulátor alternátoru i když do řídící jednotky ně posílá .
Start / stop taky nemám - jen řízení DRL je zapojeno jako u start/stopu , protože v klasickém zapojení zlobilo při poklesech napětí .
Jak jsem již popisoval odběr nemá vliv na pokles napětí na 12.4V , ale při poklesu zvýšení odběru okamžitě napětí srovná .
Najezdím denně cca 50 km a teď se problém několik dní neobjevil .
Opravdu je to náhodný stav nemající souvislost s ničím co jsem zatím pozoroval .
Nové poznatky dám vědět .
Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Tak jsem byl minulý týden na servisní kontrole po 5.letech a přijímacímu technikovy jsem popsal problém . Dostal jsem nabídku , že mi ostříhají všechny neorginální díly /DRL/ . Přesto provedli proměření baterie a dobíjení za 350,-Kč a zjistili , že je vše v pořádku a závada se neprojevila . Pár dní byl pokoj , protože se ochladilo a používám těch prvních kritických minut ventilátor na zafuněná okna a svítím potkávačky /vyšší odběr/.Ale občas si problém zaopakuje /odpoledne , kdy svítím DRL a nefoukám/.Už se chystám na nějaké udělátko , které při poklesu napětí spustí nějaký odběr .
mihlit
**
Příspěvky: 303
Registrován: 07 říj 2014, 22:58
Bydliště: Brno

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od mihlit »

Jen tak mimochodem, i20 r.v. 2014 má systém inteligentního dobíjení akumulátoru. Ve skutečnosti je tato "výbava" naprosto nezávislá na startstopu. Data jdou jen směrem z dobíjení (jmenuje se to battery management system) do startstopu, opačně ne. Startstop jen bere data, jestli je baterka ok, ale neřídí dobíjení. To si dělá ten systém nezávisle.

Teď již i20 nemám a nepamatuji si to přesně, jak to tam bylo. Podívej se na mínusový pól baterie. Měl by tam být senzor baterie, ze kterého vedou extra drátky. Ty jsou připojené konektorem. Když ten konektor rozpojíš, vyřadí to ten systém inteligentního dobíjení a přepne to regulátor na konstantní napětí bez závislosti na zátěži a nabití baterie. Vyzkoušej a uvidíš, jestli to pomůže.
ix20 2019- 1.6/92kW Trikolor Club White Sand
i20 2014-2019 1.2/64kW Family Start Baby Elephant
Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Díky mihlite , tvoje rada mi dala naděli . Ale bohužel , z mínusu baterky jde pouze jeden tlustej drát na kostru blatníku , z plusu jdou dva tenčí , ale přesto silné do svazku .Jediné co je přicházející v úvahu je konektor na regulátoru napětí na alternátoru se signály C , L, a FR . Máš li na mysli tento konektor prosím potvrď a vyzkouším . díky
mihlit
**
Příspěvky: 303
Registrován: 07 říj 2014, 22:58
Bydliště: Brno

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od mihlit »

Hm, to je divné. Pak bys měl nějakou zvláštní verzi. Dle GDS by tam ten systém měli mít všichni, já měl i20 z 2014 též a měl jsem jej tam též. Píšeš 62 kW, takže hádám, že ta klasická benzín 1.2? Pak bys měl vysloveně to samé... co jsem měl já.

Ten konektor na alternátoru ne. Zkusím ještě jednou mrknout do GDS, ale fakt divné...
ix20 2019- 1.6/92kW Trikolor Club White Sand
i20 2014-2019 1.2/64kW Family Start Baby Elephant
mihlit
**
Příspěvky: 303
Registrován: 07 říj 2014, 22:58
Bydliště: Brno

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od mihlit »

Tak jsem koukal do GDSka znova a aktuální zjištění je to, že v 2014 končila jedna verze a začínala jiná. První verze má senzor baterie jen ta, co má start stop (jsou tam dvě schémata s/bez isg). V druhé verzi to mají zdá se všechny (jen jedno společné schema).
Ta se senzorem má na alternátoru třípinový (tříkabelový) konektor, ta bez tak jen dvou. Takže je dost pravděpodobné, že tam ten senzor nemáš (má být na mínus kabelu hned u baterie) a přestože v sekci informací o tom inteligentním dobíjení není uvedeno nic o "verze s/bez startstopu", tak už si nejsem přesně jistý, co tam v té tvé verzi máš či ne, jak moc inteligentně se to snaží chovat. Popis jednotlivých kabelů, co jdou do alternátoru a jakou mají funkci tam není, ale do nich bych sahat nezkoušel.
ix20 2019- 1.6/92kW Trikolor Club White Sand
i20 2014-2019 1.2/64kW Family Start Baby Elephant
Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Nehoda vyřešila problém , zrušil jsem masku a přišel o denní svícení . Nicméně vše nasvědčuje tomu , že stav kdy se přestane dobíjet bez signalizace poruchy dobíjení je normální . Asi na jaře vykuchám řídící jednotku denního svícení a nahradím ji relátkem mezi KL15 a parkovačkou s kontakty na světla denního svícení . Klíčkem se sepne a rozsvícením světel zhasne - klasika . Další postřehy dám vědět .
Krocan0
*
Příspěvky: 14
Registrován: 17 zář 2016, 16:35

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od Krocan0 »

Vyřešeno jak jak jsem plánoval .
Do pojistkové skříně v motorovém prostoru jsem upevnil rozpínací relé , spínací cívka na parkovačky a mínus , a na rozpínací kontakty denní svícení a KL15 ze servisní zásuvky dle vlákna :

https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=144&t=28275

Je-li parkovačka vypnutá a klíček zapnutý svítí denní svícení přes rozepnutý kontakt relé , po zapnutí světel sepné relé a odpojí denní svícení , po vypnutí klíčku nemá denní svícení z čeho svítit .

Všechno funguje jak má , jen jsem ještě nenašel pojistku od uvedené servisní zásuvky .
vladoo
*
Příspěvky: 28
Registrován: 25 říj 2013, 21:26

Re: Regulátor alternátoru

Příspěvek od vladoo »

Zdravím,
môže mi niekto, prosím, vysvetliť ako funguje tzv. inteligentný alternátor (inteligentné nabíjanie) na i20 ? V servisnej knižke o tom nie je žiadna zmienka. Predajca to má uvedené na stránke ale vôbec nevysvetľuje o čo ide.
Počul som, že ak je baterka nabitá, tak alternátor nedobíja, šetrí sa tým aj palivo. Takýmto inteligentným nabíjaním ale vraj trpí baterka, ktorá býva často nedobitá. Je to pravda?
Odpovědět

Zpět na „i20 Elektronika“