Stránka 1 z 3

Klimatizace

Napsal: 01 dub 2008, 20:56
od zdenekpodlezl
Zdravím všechny spokojené uživatele Matrixů. Potřebuji vyčistit ( ne doplnit ) klimatizaci, protože trochu zapáchá. Víte někdo jak na to?

Napsal: 02 dub 2008, 07:00
od pavel11
Zápach z klimi je závažný problém. Nikdo nechce jezdit v autě plnýho smr*du. Proto jdi např. na vlákno Getz/čistenie klimatizace, kde se toto řešilo a jsou tam i postřehy a odkazy na výrobky a výrobce. :wink:

Napsal: 18 črc 2008, 11:59
od Matmar
Já to řešil u minulého auta, pořídil jsem nějaká sprej s hadičkou který se nastříkal do ventilace co nejhlouběji a až to pěna sežrala, vylítalo to ven.........tedy teoreticky............prakticky to hezky vonělo chvíli a po krátké době se to vrátilo do původního smradoidního stavu. Nejhorší je to po vypnutí klimy když se vysušují trubky. Jinak klimatizace by se měla 5km před koncem jízdy vypínat aby se vysušila ventilace........když se to nedělá, pak to začne časem smrdět a co jsem se ptal tak jediné čím se to dá pořádně vyřešit je to celé rozebrat a umýt. A to nebude zrovna procedura na jedno odpoledne :roll:

Intenzita

Napsal: 28 črc 2008, 10:35
od behe
Neviete niekto, o kolko zvysuje spotrebu zapnuta klima pri Matrixe?

A este par blbych otazok o tom, ako to vlastne funguje:

Ked tocim knoflikom ventilatora, ovplyvnujem tym len samotny ventilator alebo aj vykon klimy?

A ked tym modrocervenym knoflikom nastavim menej studeny vzduch, znamena to mensi vykon klimy, alebo len primiesavanie tepleho vzduchu do toho, co klima vychladila?

Napsal: 28 črc 2008, 14:11
od Matmar
Kompresor klimatizace je poháněný motorem, kterému klade odpor podle toho o jaký rozdíl teplot se snaží vychladit. Podle toho co jsem četl si může klima krátkodobě přidat i o 4,5 litru. (to bude ale v případě, že vlezu do auta kde je 55 stupňů a rovnou bez vyvětrání zapnu klimu) Během jízdy dokáže klesnout i pod litr. Záleží samozřejmě na motoru, ale říká se že klima přidá asi litr na spotřebě. Vysledoval jsem, že na dálnici je lepší nechat klimu běžet pořád a regulovat ji změnou směru foukání a otáčkama ventilátoru než ji vypínat a zapínat. Vypínáním a zapínám se ničí elmag spojka a musí zase chladit z vyšší teploty, čímž stoupá spotřeba a klesá výkon motoru. Subjektivně mám ten postřeh že čím jedu dýl s klimou, tím auto jede líp směrem ke stavu že není na výkonu skoro poznat že je zapnutá.
Manuální klimatizace nemá žádný režim regulace...........prostě se připne přes elektromagnetickou spojku kompresor, kterej se snaží jak může. Knoflíkem teploty se jen otevírá klapka k radiátoru, s klimou to nemá nic společnýho. Třeba v zimě může klima vysoušet vzduch a přitom jde z průduchý teplý vzduch. Výkon kompresoru umí měnit až automatická klima, kterou pokud vím do Matrixů nedávali ani v doplňkové výbavě.

Re: Intenzita

Napsal: 28 črc 2008, 16:30
od rastos
behe píše:Ked tocim knoflikom ventilatora, ovplyvnujem tym len samotny ventilator alebo aj vykon klimy?
Asi aj vykon. Lebo ak nie, potom by logicky mala klima menej chladit, ak by sa pridal vyssi rychlostny stupen. Kedze by vyrabala len konstantne mnozstvo chladu, potom napr. na najvyssi stupen by to nestihala vychladit tak ako na prvy. Ale to len laicky nazor.
behe píše:A ked tym modrocervenym knoflikom nastavim menej studeny vzduch, znamena to mensi vykon klimy, alebo len primiesavanie tepleho vzduchu do toho, co klima vychladila?
Primiesavanie. Vykon klimy pod zakladnu uroven neklesa.

Re: Intenzita

Napsal: 28 črc 2008, 16:59
od Matmar
Citace:"Asi aj vykon. Lebo ak nie, potom by logicky mala klima menej chladit, ak by sa pridal vyssi rychlostny stupen. Kedze by vyrabala len konstantne mnozstvo chladu, potom napr. na najvyssi stupen by to nestihala vychladit tak ako na prvy"


Kompresor klimy je navěšenej před převodovkou............jeho výkon se mění jen podle otáček motoru, ne podle zařazeného stupně.........

Napsal: 28 črc 2008, 19:32
od rastos
Mysleny je rychlostny stupen ventilatora, nie prevodovky :D

Napsal: 28 črc 2008, 19:34
od Matmar
Ani otáčky ventilátoru nemají s výkonem kompresoru nic společnýho :wink:

Napsal: 28 črc 2008, 19:36
od rastos
Pripustam. Potom to ale zrejme znamena, ze kompresor odzaciatku ide dost silno, kedze aj ked sa ventilator prida naplno, stiha to tlacit rovnako studeny vzduch...

klima

Napsal: 28 črc 2008, 20:01
od behe
Takze, ak to dobre chapem,
vykon klimy vobec nezalezi na tom, ako nastavim ventilator a teplotu.
Takze ked raz tu klimu zapnem, je jedno, ako nastavim tie knofliky, narast spotreby vozidla tym neovplyvnim.

Napsal: 28 črc 2008, 20:16
od Matmar
V podstatě se dá říct, že když otočíš knoflíkem teploty na vyšší teplotu v dobré víře, že snížíš odběr klimy, dosáhneš pravýho opaku. :) Bude se snažit vychladit to cos vytopil a klást větší odpor motoru. Je to jako s alternátorem.........čím víc zapneš spotřebičů v autě, tím víc dusí motor a zvedá spotřebu (světlomety asi 0,1 litru /100)

Napsal: 28 črc 2008, 20:27
od Matmar
rastos píše:Pripustam. Potom to ale zrejme znamena, ze kompresor odzaciatku ide dost silno, kedze aj ked sa ventilator prida naplno, stiha to tlacit rovnako studeny vzduch...
To už jsou spíš teorie a subjektivní dojmy.........vem si, že když pustíš stolní ventilátor tak se ti taky zdá že se s otáčkama zvyšuje i chlad........i když nasává pořád stejnou teplotu vzduchu. Moc jsem nepochopil podle mě nesmyslnou funkci automatickýho sepnutí klimy po startu v pravých krajních polohách směru foukání. Za prvé je při startu zbytečně rasovanej motor další zátěží (on ten tříválec CRDi ani tak nestaruje zrovna ukázkově :) ) a v létě je stejně potřeba auto nejdřív vyvětrat. V zimě se klimu kolikrát ani nepovede zapnout protože má nastavenou pojistku kolem 0 stupňů aby nezamrzl výparník. Takže smysl to má podle mě jen na podzim když prší a vlezu do auta :D ......a i tak je lepší nastartovat a pak teprve klimu zapnout ručně. Nehledě na to, že ve městě klima stejně moc smysl nemá....alespoň s ohledem na auto. Spoustu času je živená otáčkama volnoběhu a měla by se X km před koncem jízdy vypnout a vysušit. Když se to nedodržuje, je s ní pak takovej smrdolín jako mám já po bejvalým majiteli :? Bohužel co jsem se ptal, tak vyčistit okruh ventilace pořádně bez celýho rozebrání nejde, ty přípravky jsou na chvíli. Nejenže je to pak smráděk, ale dejchat nějakou vylouhovanou plíseň není zrovna ani zdravý :oops:

Zkuste jestli nebude někomu fungovat postup na vypnutí automatickýho startu klimy při ofuku oken, kterej funguje na accentech (Téma New Accent). U mýho dědulína bez úspěchu :roll:

Napsal: 28 črc 2008, 20:37
od rastos
No s tym pridanim teploty pri zapnutej klime to asi bude zlozitejsie. Pretoze aj v manualoch k niektorym autam sa odporuca, ze ak je klima prilis studena, ma si clovek pridat teplotu a tak nastavit ideal.
S tym automatickym zopnutim suhlasim, je to blbost a tiez to hned vypinam. Aj ked asi viem, co chcel vyrobca dosiahnut - asi ze ked to davame na okna, asi ich potrebujeme odhmlit a tak nam chcel pomoct. Ale nedomyslel to, kedze kto moze, dava si to radsej prec. Inac existuje riesenie aj na stary Matrix - treba to rozobrat a kdesi cosi odpojit. Myslim ze sa to tu pisalo na fore kedysi davno. Ak niekto chce, moze hladat...

Napsal: 28 črc 2008, 20:41
od Matmar
Ale to jo, pokud už je ti chladno i s ofukem na okna a větrákem na minimum, tak samozřejmě co jinýho udělat než ji buď úplně vypnout nebo přidat teplotu. Hlavně v dešti kdy se mlží okna ale je přitom zima nic jinýho než tento režim nepůjde. Já jen psal, že si vlastně naopak spotřebu zvedneš, ne snížíš.........ne že ten režim nemá nikdy smysl :) Automatická klima tyto neduhy nemá, jsem to trochu zkoumal u kamaráda na oktávce, hlavně se mi líbilo, že když se sešlápne plyn na podlahu a je potřeba akcelerovat, kompresor se odepne a pak zase připojí :idea: