Poďme sa teda pozrieť prečo je diesel rýchlejší. Keď zrýchľuješ, prechádzaš naprieč celým spektrom otáčok. Nezrýchľuješ stále v pásme maximálneho výkonu (nemožné, ten bod je len jeden, respektíve veľmi blízky tomuto údaju). Teda zrýchľuješ od výkonu limitne sa blížiaceho nule až po maximum. A bude záležať, koľko % výkonu máš v tomto spektre. Benzín má určitú "špičku" (ktorú benziňáci majú tak radi) a preto má výkon v celom spektre ďaleko menší ako v tom maxime. "Dízel" má krivku plochejšiu, teda je pri zrýchľovaní častejšie pri tomto maxime. Toť vysvetlenie, prečo zrýchľuje rýchlejšie ako podobne výkonný benzín. Nie Nm, tie potrebujú otáčky. Rovnaké Nm pri 2000 otáčkach budú auto zrýchľovať pomalšie ako rovnaké Nm pri 3000 otáčkach. Ako som ale písal, ten pocit tlačenia je spôsobený prudším nástupom výkonu. A výkon je závislý na krúťaku, takže čo to znamená? Ak ťa tlačia Nm do sedačky, potom ťa tam tlačí výkon v daných otáčkach vyvolaný tým krúťakom. Nájdi si autá, ktoré budú mť priemerný výkon vo všetkých otáčkach rovnaký a pokiaľ zanedbáme radenie, trenia atď, zrýchlia rovnako. Bez ohľadu na to, že diesel bude mať vyšší krúťak.
A prečo F1 nejazdí do kopca? Stačí ak ju sleduješ a príde ti jasné, že pre to sité, prečo do kopca nejazdia autá WTCC - je to okruhovka, ktorý matrt by robil okruh s obrovským prevýšením?
