Stránka 4 z 5

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 08:57
od Verxes
Ahoj, taky nevím kam to všechno směřuje. Někde jsem četl článek, že výroba baterií do elektromobilu spolkne 40% celkových emisí potřebných na výrobu takového auta a v podstatě klasický vůz se spalovacím motorem se vyrobí "ekologičtěji". Provozem to pak elektromobil dožene. Nicméně musí najet asi 26tis.Km při nabíjení pouze z obnovitelných zdrojů, při normálním nabíjení už musí najet 78tis.Km, aby se tento rozdíl vyrovnal. Nikde v článku ale nebylo řečeno, jaké emise jsou potřeba pro následnou likvidaci baterií - a když baterie chcípne po 10 letech provozu, musím koupit další, nebo nové auto.. EU je podle mě v tomto ohledu krátkozraká a nevím, jestli si vůbec udělali nějaký porovnání třeba po 15 letech provozu (započíst jednu výměnu baterií, jednu likvidací starých baterií).

OT: a když jsme u těch EU eko řešení - nejlepší byly třeba dotace na bioplynky - tady u nás vyrostla kdysi bioplynka, která je úplně eko a vyrábí ten čistý bioplyn, EU na to dala dotaci, všichni se poplácali po zádech, super. To, že ten materiál tam vozí ty velké traktory z 10-15km vzdáleného zemědělského družstva, několikrát denně se otočí, spotřebují obrovské množství nafty a dělají tak emise jak "kráva", na to už nikdo nekouká, hlavně že ten bioplyn je "čistý k přírodě" =D>

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 15:43
od stefanpilat
Ta baterie po deseti letech nechcípne (když v ní nebude nějaká výrobní vada), ale může mít tak 70 - 80 % původní kapacity v závislosti na tom, jak se k tomu majitel choval. Když už to bude pro majitele málo, může vůz za adekvátní cenu prodat někomu, komu to pořád ještě bude stačit. Klidně na dalších deset let, když si ke konci vystačí třeba s 50 % původního dojezdu. Měnit baterie po záruce nikdo běžně nebude, to se prostě nevyplatí. Spíš se dřív rozsype zbytek auta než kapacita baterie zdegraduje natolil, že nebude použitelná. Recyklovat se dají. Akorát těch vysloužilých je zatím tak málo, že se to nikomu rozjíždět ve velkém nevyplatí. Takže problému likvidace baterií bych se tolik nebál. S ostatním souhlasím. Vynucený, zbrklý a nepromyšlený zákaz spalovacích motorů není dobrý nápad.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 15:59
od stefanpilat
K tématu jsem ještě našel tohle:
https://autobible.euro.cz/pruzkum-elekt ... e-znicite/

Zajímavý je tam tento graf, který ukazuje výrazný rozdíl v degradaci v závislosti na způsobu nabíjneí:
Obrázek

Je z toho dobře vidět, že to výše napsané platí jen pro auta pravidelně dobíjená v rychlonabíjecích stanicích. Tam se skutečně dá očekávat degradace po po 10 letech cca. na čtvrtinu, po 20 letech cca. na polovinu. Ale pro auta dobíjená pomalu v domácích podmínkách to neplatí. Ty mají v grafu i po 10 letech 95 % kapacity a po dvaceti pořád kolem 90 %. Ta baterie to auto přežije. Takže opravdu v tomto ohledu není důvod k panice, jen si bude muset zájemce o ojetinu dobře pohlídat, jak s tím autem původní majitel zacházel. Ale to není nic nového. To je stejné jako u aut se spalovacími motory.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 17:38
od motorol
Nebál bych se toho, ze za 10 let zakážou spalovací auta a na další hodi dan. V republice je kolik- asi 6,5 milionu aut. A) x let bude trvat než vyrobí náhradu
B) kampak by ty lidi dali ta stará auta? Vyvézt na východ- to EU zakáže. Sešrotovat- to by trvalo hromadu let. Takže jelikož stará auta sama od sebe nezmizí, tak není jak je zakázat...

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 20:32
od Axel.Foley
Kdo chce psa bít, hůl si najde.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 03 úno 2021, 21:36
od slabostka
Axel.Foley píše: 02 úno 2021, 19:00 slabostka: Nechci ti brát tvůj optimismus, ale obávám se, že jsi nepochopil, kam míří současný vývoj a přibývající nařízení.
- mozno nepochopil ale uz mam vek na to aby som bol pokojny v otazke mobiliy.... ta bude vzdy,aka mi je uprimne jedno aj keby to boli kone..... mam verit ze zajtra bude v salune len auto za 50 000? aha a coo bude mat z toho vyrobca ci EU ak sa nic nepreda? Pani kliiid...

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 04 úno 2021, 07:47
od Minko
stefanpilat píše: 03 úno 2021, 15:59 Je z toho dobře vidět, že to výše napsané platí jen pro auta pravidelně dobíjená v rychlonabíjecích stanicích. Tam se skutečně dá očekávat degradace po po 10 letech cca. na čtvrtinu, po 20 letech cca. na polovinu. Ale pro auta dobíjená pomalu v domácích podmínkách to neplatí. Ty mají v grafu i po 10 letech 95 % kapacity a po dvaceti pořád kolem 90 %. Ta baterie to auto přežije. Takže opravdu v tomto ohledu není důvod k panice, jen si bude muset zájemce o ojetinu dobře pohlídat, jak s tím autem původní majitel zacházel. Ale to není nic nového. To je stejné jako u aut se spalovacími motory.
potom t nastáva ale problém, že dnes nemáme v podstate auto, ktoré "bežnou premávkou" dokáže zvládnuť 500 km na jedno nabitie, čo je trasa len krížom cez naše maličké Slovensko :) a preto človekovi ako mne by nič iné neostávalo, len niekde po trase použiť rychlonabíjačku a tým pádom tak trochu znehodnocovať baterku vo svojom aute... :D proste elektroautá sú fakt, ale ešte je potrebné došť veľa vývoja v oblasti spotreby el. enerie týmito autami a oblasti jej skladovania aby sme si mohli dovoliť premávku spaľovacích motor zakázať/drasticky zdaniť.... bohužiaľ, na to EÚ nemyslí

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 09:57
od stefanpilat
Zase ne každý potřebuje pravidelně jezdit 500 km. Spousta lidí využívá auto jen na dojíždění do práce a po blízkém okolí a pak není k rychlonabíjení žádný důvod nebo jen zcela výjimečně, což zas tak velký vliv na degradaci mít nebude. Bude to prostě rozdíl kus od kusu a zájemce o ojetinu si to bude muset ohlídat. Bude to mít bezpochyby na cenu ojetin větší vliv než celkový nájezd. Ale stupeň degradace baterie je zase snadno zjistitelný a ověřitelný údaj, který nebude tak snadné fixlovat, jako třeba stočení tachometru. I když určitě se najdou vykukové, kteří se o to budou pokoušet. Ale ani tak není důvod to malovat tak na černo jako na Autoforu. I přitom nejméně šetrném používání mi degradace 20 % za 10 let provozu nepřijde tak tragická, že bych takové auto hned házel do šrotu. Třeba Kona s 64 kWh pak místo reálně dosažitelných 400 km ujede na jedno nabití 320 km. To bude spoustě lidí pořád bohatě stačit a určitě se za rozumnou cenu kupce najde.

Ale souhlasím s tím, že zakazovat auta se spalovacími motory je cesta do pekel. S elektrickými auty to sice není až tak černé, jak se to jeden nejmenovaný bulvární autoplátek snaží za každou cenu dokazovat, ale stále mají své limity a rozhodně to pořád není a možná ani nikdy nebude řešení pro každého. Nemít možnost nabíjet doma (případně v zaměstnání), tak o tom do budoucna ani neuvažuju. Jít cestou zákazů je vůbec zlo. Parní stroje také nikdo nezakazoval (nebo o tom aspoň nevím), prostě se přirozeně přestaly používat, když začaly být dostupné modernější a výrazně efektivnější technologie pohonu.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 10:09
od idam.i
Stačilo by aby vyrobili také ele. auto aby ho ľudia chceli a aby naňho mali.A nebude treba nič zakazovať.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 11:36
od Sanchez
Najviac to pomale nabijanie vyuzije osoba, ktora vlastni dom, cez noc a clovek vo firme, kde je to o dohode, hlavne tam, kde firma chce byt zelensia nez zelena.
Neviem si predstavit, ze aktualne vyhodim z balkona bytoveho domu kabel na 220 a necham v noci nabijat.
Az poriesim s manzelkou dom, tak to bude ina ... budeme uvazovat, ale aj tak o navratnosti investicie do zelenej planety pochybujem. Teda zatial, ceny aut su vysoke a pocitat vieme.
A este je dolezity faktor znacka auta, karoseria a reputacia.

Osobne mam vela premennych. A uspora 1500 kc na dialnicnu znamku je zanedbatelna :)

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 12:13
od idam.i
Sorry,ale hovoriť o reputácii a jazdiť :hyu: no neviem,neviem. :mrgreen:

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 14:15
od stanKon
Hele můžou se koncerňáci prsit jak chtějí, ale poměr značek na silnici se minimálně opticky, silně vyrovnává. Jsou místa, kde už se počty překlápí :wink: 8) .

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 14:29
od motorol
Ono najezd zhruba 100 tis km stoji v benzinu cca 200tis Kč. Pokud to v aute na baterky vyjde na 60 tis, tak je to peknej rozdíl.

Ale co vic: zmizí debaty o tom která pumpa má lepší palivo. Jestli je lepší kupovat prémiové nebo aditivovat. Jak často měnit olej....
Vyvstanou jiné otázky, ale většina lidi to vezme spotrebne a jedine co budou resit jestli dojedou nebo budou muset nekde dobít.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 17:02
od Sanchez
V nafte ca 140 az 150 tisic kc, zavisi od auta a sofera a ceny nafty.
Co sa tyka elektriky, tak na Arena Sport 2 v relacii Volant TV som dnes videl porovnanie Leaf vs ID3.
Obe auta mali spotrebu podobnu, okolo 21 kwh na 100 km. Staci vediet cenu za elektrinu doma, od 3 do 4 kc. Takze 60 az 80 tisic kc.
To ten rozdiel nie je fajn ani pri najazde 100.000 km rocne, aby som mal navratnost investicie do 3 rokov.
Ionic electric 900 tisic, ci 1 mil ?
I30 co mam, zaokruhlene 400 tisic.

Pocitajme rozdiel 500 tisic. Pri rozdiele 70 tisic na "palive" to je 7 rokov. Dojazdy su dnes uz celkom fajn, siet nabijacich stanic v Cesko-slovensku mizerna.
No aby som rodine zakazal zapnut v lete klimu, lebo nedojdeme k najblizsej nabijacke, to radsej este pockam, ako sa veci zmenia. Kalkuloval som jazdu 800 km zo zapadu na vychod.

Re: Postupný zákaz individuální dopravy salámovou metodou

Napsal: 05 úno 2021, 17:56
od stefanpilat
Při srovnávání s katalogovými cenami se v současnosti nákup EV nevyplatí nikdy. Ale třeba teď jedna předváděčka Ioniqa EV v plné výbavě se nabízí za 800 000,- Kč, což je sleva 250 000 Kč + metalíza. Srovnatelný i30 FB v plné polní s metalízou je za 636 000 Kč. To už není zas tak velký rozdíl. To se i při průměrném ročním nájezdu vyplatit může. Samozřejmě za podmínky, že nebude na překážku u Ioniqa reálný dojezd cca. 250 km. Příchod Ioniqa 5 pravděpodobně ceny současného Ioniqa i Kony EV srazí o něco dolů.